Gå til innhold

invitere til bursdag i 1. klasse


Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger litt råd av dere her..

vi har snart en 6-åring i hus, og det skal selvfølgelig feires!

 

Men hvem ber vi i bursdagen?

 

De er 4 førsteklasser - til sammen ca 85 førsteklassinger.

 

Vi kan selvfølgelig be hele hennes klasse (ca 20 stk)!

Men hva da med de hun leker med fra de andre klassene på sfo? 

 

Vi kan invitere alle jentene i hennes klasse + de andre jentene fra sfo som hun leker med! Problemet er da bare at jenta mi er ei lita vimse, som ikke nødvendigvis har helt oversikt selv over hvem hun leker med! Dvs hun klarer i hvert fall ikke å formidle det til meg på en måte som gjør at jeg føler meg trygg på at jeg får med alle. Utrolig kjip hvis noen ikke inviteres som hun faktisk leker en del med.

 

Hun selv har blitt invitert i bursdag til noen fra de andre klassene, så jeg synes det er vanskelig å ikke invitere de det gjelder tilbake..



Anonymous poster hash: 8f35a...56d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er så små ville jeg selv hatt oversikt over hvem hun skal be. Her er det alle eller ingen-politikk, noe jeg synes er rett. Men det er kun 1 klasse på hvert trinn her da, liten skolekrets. Så her blir det jentene i klassen.

Veldig viktig at du har oversikt over hvem som blir bedt og ikke bedt. Man kan ikke la vær å be 3 jenter i en klasse men alle andre får komme. Hva sa de på foreldremøte ang bursdager? Bruker jo å bli tatt opp vil jeg tro.

 

Anonymous poster hash: 7c7ed...1b7

Skrevet

Når de er så små ville jeg selv hatt oversikt over hvem hun skal be. Her er det alle eller ingen-politikk, noe jeg synes er rett. Men det er kun 1 klasse på hvert trinn her da, liten skolekrets. Så her blir det jentene i klassen.

Veldig viktig at du har oversikt over hvem som blir bedt og ikke bedt. Man kan ikke la vær å be 3 jenter i en klasse men alle andre får komme. Hva sa de på foreldremøte ang bursdager? Bruker jo å bli tatt opp vil jeg tro.

 

Anonymous poster hash: 7c7ed...1b7

 

 

 

utfordringen er jo nettopp at de er så mange at jeg ikke kan be absolutt alle! heller ikke alle jentene - da de er ca 40-50 jenter totalt på trinnet.

 

Jeg hadde egentlig bestemt å invitere hele hennes klasse og ingen flere - men synes det er litt dumt å ikke invitere tilbake de fra andre klasser som inviterer henne i bursdag! :/ men hvis jeg skal det så blir det vanskelig å vite hvem som skal inviteres i tillegg til klassen.. :/ og selvfølgelig viktig å passe på at det ikke er en eller tre som blir utelatt

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 8f35a...56d

Skrevet

 

utfordringen er jo nettopp at de er så mange at jeg ikke kan be absolutt alle! heller ikke alle jentene - da de er ca 40-50 jenter totalt på trinnet.

 

Jeg hadde egentlig bestemt å invitere hele hennes klasse og ingen flere - men synes det er litt dumt å ikke invitere tilbake de fra andre klasser som inviterer henne i bursdag! :/ men hvis jeg skal det så blir det vanskelig å vite hvem som skal inviteres i tillegg til klassen.. :/ og selvfølgelig viktig å passe på at det ikke er en eller tre som blir utelatt

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 8f35a...56d

Ja, det er vanskelig. Er helt enig med deg 😂 Alt var så mye enklere i bhg!

 

Anonymous poster hash: 7c7ed...1b7

Skrevet

Her er regelen at alle jenter eller alle gutter i en klasse inviteres. Da blir alle invitert i bursdag. Dette vet alle barna også. Vil man invitere andre barn enn de i egen klasse må disse inviteres på privaten (altså per SMS, e-post eller i postkassen), mens invitasjoner til klassen kan deles ut på skolen.

 

Anonymous poster hash: 6fd2e...934

Skrevet

Her er regelen at alle jenter eller alle gutter i en klasse inviteres. Da blir alle invitert i bursdag. Dette vet alle barna også. Vil man invitere andre barn enn de i egen klasse må disse inviteres på privaten (altså per SMS, e-post eller i postkassen), mens invitasjoner til klassen kan deles ut på skolen.

 

Anonymous poster hash: 6fd2e...934

 

 

men reglene for hvordan er ikke så vanskelig..

samme regler hos oss forsåvidt, så hvis vi inviteres noen i tillegg til klassen så gjøres dette på 'privaten'.

 

hadde alle holdt seg til 'bare' klassen så hadde jo alt vært greit, men siden hun nå er blitt invitert til noen i parallellklassen så føler jeg at jeg liksom bør/må invitere de tilbake.. og det er der vanskelighetene begynner

 

 

 

Anonymous poster hash: 8f35a...56d

Skrevet

 

men reglene for hvordan er ikke så vanskelig..

samme regler hos oss forsåvidt, så hvis vi inviteres noen i tillegg til klassen så gjøres dette på 'privaten'.

 

hadde alle holdt seg til 'bare' klassen så hadde jo alt vært greit, men siden hun nå er blitt invitert til noen i parallellklassen så føler jeg at jeg liksom bør/må invitere de tilbake.. og det er der vanskelighetene begynner

 

 

 

Anonymous poster hash: 8f35a...56d

Da inviterer du jentene og dei hun har vært hos tidligere, er ikke noe problem det!!

 

Anonymous poster hash: dab81...e13

Skrevet

Da inviterer du jentene og dei hun har vært hos tidligere, er ikke noe problem det!!

 

Anonymous poster hash: dab81...e13

Men jeg vil jo egentlig invitere guttene også! 😂

 

Huff, snakk om å skape bekymringer for seg selv..

 

 

 

Anonymous poster hash: 8f35a...56d

Skrevet

Da inviterer du alle ungene og har festen i gymsalen på skolen. :)



Anonymous poster hash: aa646...225
Skrevet

Alle jentene i klassen er det greieste, og det er en inndeling alle forstår. Og om det er en veldig god venninne eller to fra nabolaget eller barnehagen i tillegg går det helt fint. Barn du aldri har hørt om som hun leker litt med på SFO, trenger ikke inviteres. Be den heller med hjem utenom bursdag.

 

Anonymous poster hash: 9ca1e...321

Skrevet

Jeg har fire skolebarn og har hele tiden bedt samme kjønn fra klassen.

 

Noen ganger blir barna mine bedt til andre enn klassevenner, barn i nabolaget e.l., men jeg føler ikke jeg må be tilbake. Som regel er det en grunn til at noen ber flere enn klassen. F.eks en nabojente her som er et år yngre enn ene jenta mi, hun går i en klasse med bare 7 jenter, så hun pleier be noen utenom også, mens min jente går i en klasse med 17 jenter (og 8 gutter) så hun pleier ikke be noen utenom.



Anonymous poster hash: ac674...8a5
Skrevet

Vil du invitere guttene også ville jeg holdt meg til kun klassen. Med både gutter og jenter er det fort at det blir litt grupper og kluss. Så for å evt bli kjent med klassen til ditt barn er det lurt å kun invitere de så ser du hvordan de fungerer sammen. Be evt de vennene fra sfo hun leker med på restefest. Dette har vi gjort da ene jenta mi lekte mest med gutter fra gamle barnehagen og naboer. Da ba vi de en halvtime etter bursdagen. Ungene spiste kake under bordet slik Albert gjorde i boks. Jeg ryddet og ordnet etter bursdagen mens de koste seg. Dette var veldig velykket. De spiste bare kake, lekte med gavene og igrunn bare koste seg. Ikke noe styr slik som i bursdagen.

 

Anonymous poster hash: ae630...562

Skrevet

Et sted må du sette grensen, og de færreste har anledning til å invitere 40-50 barn. 

Inviter jentene i HENNES klasse og eventuelt andre barn du vet om at hun leker mye med.  

Poenget med å inkludere er å unngå at noen ALDRI blir invitert.  

Jeg inviterer ALLE jentene i klassen til datteren min (9 år) og en del andre jenter, blant annet fra barnehagen.  Hvis noen opplever at de blir utelatt er det forferdelig trist, men jeg inviterer f.eks. ikke alle hun gikk i barnehagen med, bare to gode venninnen som dessverre begynte på en annen skole.  Hun leker jo også med barn som er yngre og eldre, og det er ikke mulig å invitere alle jenter på tre-fire klassetrinn.  



Anonymous poster hash: ca04f...eab
Skrevet

Inviter de hun går i klasse med - og sett grensa der!

 

Det er helt naturlig at unger lekser på tvers av skoleklasser, alder osv. Noen leker mest med de fra eget nabolag, noen leker mest med de fra klassen under eller over, Noen leker med X og Y i en periode, for så å leke mer med Z og Æ....... I den alderen forandre vennskap seg raskt, man leker sammen mange eller få, bare med gutter eller med begge kjønn, bare med de på egen alder eller litt på tvers osv.

 

At din er blitt invitert i noen bursdager utenom klassen, betyr ikke at du må invitere de samme tilbake. Er det noen spesielle hun leker mye med på f.eks. SFO eller i nabolaget, kan dere heller invitere de hjem en annen dag.



Anonymous poster hash: c5ff7...731

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...