Gå til innhold

Dere som samsover / er mot skrikekurer i all form.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det med natt avvenning? 

Har en liten en som drikker mye flaske på natt. Han har i seg nesten 1L mme fra han legger seg til han står opp. HS er ikke så blid for dette. 

Han drikker ca 450 når han legger seg. Så får han flaske 1-3 ganger pr. natt. Noe av flaskingen sover vi oss gjennom. Men det er mengden melk som bekymrer meg mest. Så hadde det jo vært kjekt å fått sovet natten gjennom også da. Han er 17 mnd.

Temperamentet og viljen er hans sterkeste side. Slik som storebroren som kanskje var hakket mildere. Har friskt i minnet da vi tok fra han flasken. Var hysterisk/rasende gråt natten gjennom. Ga opp kl 06. Hvordan vi fikk han til å slutte har jeg fortrengt ;) Storebroren fikk kun en flaske på kvelden. Mens han her super i seg en liter.. Så vil helst ikke ha noen reprise på de scenene.. 

Vi ligger ved siden av han/ gir han flaske til han sovner på kveldene. Aldri vært vrang å legge og finner veien til soverommet når han ser flasken. Skriker ikke om natten så lenge han får flaska. 

Noen gode råd?

Anonymous poster hash: 4bf1c...90a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland melka svakere.

Jeg liker ikke skrikekur etc...men avvenningen her gikk ikke uten skriking nei. Men vi var med han. Mye mye mye bæring.

Mannen min tok de verste nettene (men jeg ammet).

Anonymous poster hash: 63ab8...88b

Skrevet

Vann på tutekopp og masse trøst/nærhet.

Tok ikke mange nettene før hun sov rundt

Anonymous poster hash: e6330...2d8

Skrevet

Det er jo ikke dette det handler om, å være mot skrikekur. Du må slutte å gi ham melk, men aldri slutte å gi ham trygghet. Då blir han sint for at han ikke får melk, men føler seg trygg og elsket. Ser ikke problemet. Du må lære deg å sette grenser, det er faktisk til hans eget beste. Det er ikke til hans beste å drikke mme hele natten. Han er for liten til å se det, det er derfor din jobb.

Anonymous poster hash: 3d081...3ec

Skrevet

Gi vann på natta, han er 17 mnd...

Anonymous poster hash: 95938...3b6

Skrevet

Lag mindre flasker, og vann de ut.

Anonymous poster hash: f396c...d12

Skrevet

Gi vann på natta, han er 17 mnd...Anonymous poster hash: 95938...3b6

Enig. Det er unødvendig med mme når barnet er så stort. Tilby vann om natten, da tar det ikke lang tid før barnet sover gjennom natten.

Skrevet

Bland melka svakere.

Jeg liker ikke skrikekur etc...men avvenningen her gikk ikke uten skriking nei. Men vi var med han. Mye mye mye bæring.

Mannen min tok de verste nettene (men jeg ammet).

Ps..for oss tok det noen uker før han var avvent. Mange uker kanskje? Så utholdenhet er viktig

Skrevet

Vet han kommer til å skrike seg tullerusk. Hyperventilere osv. Han har hatt noen raserianfall fordi han ikke har fått stått opp på natten. Holdt det gående i 3 timer i strekk på det lengste. Vil da ikke ha kos eller trøstende ord. Går i svart.

Håpet noen hadde et lurt triks eller to som kunne formilde det. Skjønner at det blir skriking, men vil helst unngå disse anfallene.

Skrevet

Takk. Skal prøve å blande svakere. og trappe ned.

HI

Skrevet

Jeg har ikke tro på å blande svakere og trappe ned, hva gjør du den dagen han likevel våkner og drikker 1 liter vann på natta? Barn på 1,5 år bør sove på natta, blir en stri tørn, men så verdt det. Her tok sluttet vi også med pupp/flaske på et tidspunkt, var krevende noen netter og vi gikk inn, sa natta, bysset og gikk ut. Ved ny gråting ny runde, gikk alltid inn og sa god natt, kos og nå er det natta. Tok poenget til slutt....har tre barn.

Anonymous poster hash: a66a4...8eb
Skrevet

Vet han kommer til å skrike seg tullerusk. Hyperventilere osv. Han har hatt noen raserianfall fordi han ikke har fått stått opp på natten. Holdt det gående i 3 timer i strekk på det lengste. Vil da ikke ha kos eller trøstende ord. Går i svart.

Håpet noen hadde et lurt triks eller to som kunne formilde det. Skjønner at det blir skriking, men vil helst unngå disse anfallene.

Da må han skrike, da. Herre fred du kan ikke la ham bestemme alt! Han er ikke en bitte liten baby mer.

Skrevet

Jeg samsov med begge og er i mot skrikekur. Å være i mot skrikekur betyr (for meg) å ikke la en liten baby ligge alene og gråte seg i søvn. Jeg er for å amme (eller gi flaske) når babyen vil ha mat, gå inn og trøste når den gråter og gi trygghet. Men det betyr ikke å gi etter på alt fra en hylende 1,5 åring. 1 liter mme pr natt?? Det er jo ikke bra verken for gutten selv (tenner, søvn, appetitt på dagtid, fordøyelse) og heller ikke for dere foreldre å betjene denne melkedrikkingen hele nettene gjennom. Her må/bør dere ta styringen og trappe ned, han er jo melkoholiker. Spe ut med vann + reduser mengden litt og litt slik at ikke overgang blir så hard for han.

Skrevet

Vår tredje var en sånn som var sulten om natta, og vi gav henne mat når hun ville. HS lettere sjokkert, men unger våkner da ikke om natta og er sulten på trass. Og jeg har aldri hørt om store unger som vil ha mat på natta, så vi fortsatte med det så lenge hun var sulten på natta. Plutselig var det slutt, hun stoppet å spise på natt da hun var ca 20 mnd.

Anonymous poster hash: c8f2e...8de

Gjest Antarctica
Skrevet

Ps..for oss tok det noen uker før han var avvent. Mange uker kanskje? Så utholdenhet er viktig

Jeg blandet flaskene gradvis svakere, til han til slutt kun fikk lunka vann på dem. Da sluttet han å våkne.

Skrevet (endret)

Jeg får gå mot strømmen. Har fire barn i alder 3-20 år. Alle har fått flaske på natta opp til 3-4 års alder. Ikke hver natt selvfølgelig når de var så store. Ingen har tannproblemer. Helsesøster lever i lykkelig uvitenhet, og hele familien har rolige netter.

Men enig i at mengden melk kanskje er et problem, ville heller sett på mengden mat/drikke på dagtid, særlig på ettermiddag og kveld. Pass på at han fått fylt opp før leggetid.

Lykke til!

Endret av Hjertefru
Skrevet

Samsov og nattammet til hun ble 2.5 år. Stil henne at hun skulle slutte med puppen, for hun var blitt stor pipe. Gikk knirkefritt uten en tåre.

Anonymous poster hash: 21b71...de6

Skrevet

Samsov og nattammet til hun ble 2.5 år. Stil henne at hun skulle slutte med puppen, for hun var blitt stor pipe. Gikk knirkefritt uten en tåre.

Akkurat i det tilfellet er det stor forskjell på en sup brystmelk og det barnet til HI velter i seg. Opp mot 1 L mme! Det er jo galskap.

Skrevet

Ja, det er sant. 1 liter er mye 😑😑

Skrevet

Hva spiser han på dagen ?

Skrevet

Vi byttet ut melken med vann på flaske. Han ble litt irritert første natten, men allerede andre natten aksepterte han det. Da gikk mengden han drakk også ned. Men våknet han og var tørst fik han selvfølgelig drikke.

Skrevet

Hvorfor mme og ikke vanlig melk?

Forresten, han trenger ingen av delene på natt

Anonymous poster hash: ed229...bd6

Skrevet

Vi ga bare kos og ikke mat (jeg ammet). Det ble en del hyl og skrik, men så lenge du er konsekvent, tar de poenget til slutt.

Når de er så store som dette, har de jo også en god porsjon vilje som de skal teste ut, så det er bare å være konsekvent (men kjærlig).

Skrevet

Hva og hvor mye spiser han på dagen? En l mme når han er så stor er faktisk ganske mye! Jeg tenker at det er en rekke ting dere kan prøve. I tillegg kan ting gjøres uten skrikekur ala ferber..

Prøv å ha faste måltider på dagtid, som metter mye og er næringsrikt. Bytt ut mme med vann eller melk!

Om han spiser lite på dagen nå, så vil jeg tro at han vil spise mer, når han ikke spiser så mye om natta. La han skrike om nødvendig, men vær der med han! Trøst, forklar at han er stor gutt og ikke trenger mme, men kan få vann! Er jo ikke farlig om han skriker når dere er der! Det er ikke skrikekur da.. Hadde dere forlatt han, og telt minutter, så hadde det vært annerledes, og hadde nok ikke hatt ne for seg.  

Anonymous poster hash: 40ff3...1b9
Skrevet

Husk at skrikekurer er når man lar barnet ligge alene å gråte i en gitt tid. Noen ganger så må man gjøre ting der barnet gråter, derav nattavvenne, hvis man er hos barnet og trøster, koser og holder barnet så er det ikke en skrikekur. De færreste klarer nattavvenningen uten noen form for gråt.

Anonymous poster hash: 9a446...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...