Gå til innhold

Jeg trenger hjelp ang dama till svogern....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har fått nok av den realtivt nye dama til svogern. De bor 20 meter unna oss og det er noe nytt minst en gang i uka. For å holde det enkelt så kom hun på besøk til sin bror fra Ukraina for et år siden, men ble jo så lenge at vi ikke skjønt hvorfor til å begynne med. hun kom hit og etter å ha vært her å jobbet hos oss i 10 måneder så hadde hun rukket å flytte inn, bli gravid og føde et barn. Men det er ikke problemet. Hun tror hun er sjefen min ut av det blå, også samboers sjef. Hvorfor aner vi ikke. Hun setter oss i jobb uten at vi forstår hvorfor hun tror hun har rett til det. Vi gjør ikke som hun sier så det er sagt. Jeg jobber ikke i min manns bedrift da jeg har eget firma som jeg driver hjemme. Men mannen er lut lei av å få dette kvinnemenneske som går rundt å forteller han hva han skal gjøre. Problem 2: Hun er livredd for barnet sitt, vi får ikke komme på besøk, ikke holde eller ta på barnet. Det vi kjøper blir aldri brukt. Hun snakker heller ikke sin gebrokken norsk ti barnet. Og far til barnet jobber 15 timer pluss minus hver dag og er ikke inn, så jeg er redd hun ikke vil lære norsk. Problem 3: Hun har annonsert på facebook at de er gift, legger ut bilder av brudekjoler på instagram og de skal ikke gifte seg sier hennes samboer. Han er av den tause og konfliktskye typen og sier ikke noe til henne. Problem4: Hun lyver en del og det innebærer at hun lyver til svigermor om mannen min, meg og barna våre. Hun lyver også om sin egen samboer. Noe svigermor finner frustrerende da hun ikke tørr å si fra siden hun er redd hun ikke får sett barnebarnet. Vi oppdaget nettopp at hun ikke har gyldig førerkort i Norge siden hennes er fra ukraina. Hun har brukt min smaboers bil. Og dette kan jo gå utover min samboers førerkort. Jeg synes det er skummelt at hun kjører rundt uten gyldig kort, både for hennes, samboern hennes og min og andres sikkerhet. Hvis en av de mister kortet går det hardt utover bedriften. Hva skal jeg gjøre???

Anonymous poster hash: bdf69...bcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan det gå utover din samboers førerkort at hun kjører med ugyldig sertifikat?

Skrevet

Hvordan kan det gå utover din samboers førerkort at hun kjører med ugyldig sertifikat?

Ikke hi sin samboer, men hi sin svoger

Anonymous poster hash: 500e7...b7b

Skrevet

Du låner ikke ut bilen til noen du vet ikke har gyldig førerkort. Det er bileiers ansvar å påse at låner har førerkort, er edru osv...hvis ikke kan lappen ryke.

Anonymous poster hash: c9471...d1a

Skrevet

Ikke hi sin samboer, men hi sin svoger

Hun skrev da vitterlig "min samboer".

Anonymous poster hash: 6533d...0ae

Skrevet

Du låner ikke ut bilen til noen du vet ikke har gyldig førerkort. Det er bileiers ansvar å påse at låner har førerkort, er edru osv...hvis ikke kan lappen ryke.

Ups så nå hva du mente...sorry...det jeg skrev vet du jo sikkert 😉

Skrevet

Hun skrev da vitterlig "min samboer".

Anonymous poster hash: 6533d...0ae

Sorry, du har rett. Jeg overså det.

Skrevet

Sorry, du har rett. Jeg overså det.

Og da blir jeg skremt over at samboeren hennes låner ut bilen til en de vet ikke har førerkort

Skrevet

Problem nr 2 er ikke et problem. Alle foreldre bør snakke morsmålet sitt med barn. De lærer seg norsk uansett.

Resten av problemene er problemer fordi dere ikke evner å la være å blande dere. Hvis svogeren din vil være sammen med henne så er det hans problem.

Anonymous poster hash: 5a059...8a8

Skrevet

Greit nok, men jeg har ikke oversikt over hvem sine førerkort som er gyldig eller ei. Jeg ser dato og hva slags motorvogn de kan kjøre, intet annet...

Skrevet

Dere virker jo litt som en hillbilli-gjeng hvor alle bryr seg om alle og med litt innavl-light.

Drit i dama og gjør det dere selv vil.

Anonymous poster hash: 5a8ea...b0b

Skrevet

Greit nok, men jeg har ikke oversikt over hvem sine førerkort som er gyldig eller ei. Jeg ser dato og hva slags motorvogn de kan kjøre, intet annet...

Har de ikke gyldig førerkort, så har de jo ikke førerkort.

Skrevet

Din mann (og hans bror) må få frem den ryggraden de har og begynne å sette grenser for seg selv.

Om de to driver en bedrift sammen så må de for p... stå for det og ikke la en person som ikke en gang snakker norsk få ta over bedriften deres.

Videre må de to bli enige om at før den dama har skaffet seg et norsk sertifikat så får hun ikke låne noen biler. Om hun ikke får gjort om sitt sertifikat fra hjemlandet til norskt, da må hun rett og slett ta det på nytt i Norge. I så fall må hun lære seg norsk...

Både din mann og broren må sette grenser som går på jobben/bedriften. Du og din mann må sette grenser for hva dere aksepterer hjemme hos dere. Din svoger får ta seg av problemene han har i eget hjem. Han får også ta på seg sin del av skylden for at dama turer rundt som hun vil og at hun ikke lærer norsk, siden han jobber 15 timer i døgnet. Ikke akkurat noen mann å trakte etter når de har et lite barn som han ikke tar ansvar for eller avlaster mor med. Han risikerer snart at barnet snakker et annet språk som han selv ikke forstår.

Dere - du, mannen din og svogeren din - virker tafatte og konfliktskye. Da blir dere overstyrt av ei som har kontrollbehov og ikke aksepterer andres grenser. Dere kan endre dere selv, dere kan ikke endre henne. Men dere kan sette grenser for henne både profesjonelt og privat.

Anonymous poster hash: d5934...4c9
Skrevet

Har de ikke gyldig førerkort, så har de jo ikke førerkort.

Hun har jo det i Ukraina. Ikke visste jeg at ukrainske førerkort var ugyldig i Norge. Men uansett samme deg. Jeg skjønner loven. Jeg bare tviler på at samboern mister lappen for å ha lånt bort bilen til noen med ukrainsk førerkort.
Skrevet

Jeg tenker du kan skrive en såpeserie basert på dette og tjene såpass med penger på det at dere kan flytte langt fra denne dama og din svoger :lol:

Anonymous poster hash: 15075...238
Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din på alt, bortsett fra det med lappen. Hun har lappen fra Ukraina, noe som betyr at hun er like flink til å kjøre bil som alle andre som har lappen. At hun ikke har kurset hun trenger for å få norskt sertifikat gjør henne ikke til en dårlig sjåfør, dette får hun stå for selv, hun får bot, og må sikkert vente lenge på å ta ekstra kurs her i Norge. Noe som ikke går utover tryggheten til noen.

Anonymous poster hash: 63924...d15

Skrevet

Mye av dette kan jo løses ved at dere sier I fra. Om noen hadde begynt å diktere meg rundt så hadde jeg gitt klar beskjed.

Om svogeren din finner seg I alt det rare denne dama sikkert finner på så er drt hans problem. Fyren er voksen så om han vil ha forandring då bør han gi beskjed. Siden hun driver å legger ut på fb om brudekjolen osv så må vel din svoger enten ha fridd eller sagt seg enig I at de skal gifte seg ?

Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din på alt, bortsett fra det med lappen. Hun har lappen fra Ukraina, noe som betyr at hun er like flink til å kjøre bil som alle andre som har lappen. At hun ikke har kurset hun trenger for å få norskt sertifikat gjør henne ikke til en dårlig sjåfør, dette får hun stå for selv, hun får bot, og må sikkert vente lenge på å ta ekstra kurs her i Norge. Noe som ikke går utover tryggheten til noen.

Anonymous poster hash: 63924...d15

Det er ulovlig å låne ut bilen til noen som ikke har gyldig førerkort. Du kan miste ditt eget førerkort ved å gjøre det. I vegtrafikkloven står det "Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den".

Les denne f.eks: http://www.rb.no/nyheter/promillekjoring/ovre-romerike-tingrett/lante-bort-bilen-na-ma-hun-i-fengsel-og-mister-lappen-i-halvannet-ar/s/5-43-159019

Anonymous poster hash: 87f76...243

Skrevet

Jeg ser at d høres rart ut. Men dere skjønner ikke hvordan familien her er. De prater ikke mye sammen. Mannen min har ikke lånt ut bilen, svogeren har sagt at hun bare kan bruke den når hun vil og vi har sagt fra om at det ikke er greit. Men hun har gjort d likevel. Og nå har vi omregistrert bilen til svoger i dag så de får ta konsekvensene selv om hun blir stoppet. Det er ikke noe innavl plass som ei her oppe sier. Vi bor 10 stykk her da vi driver en gård. Generasjonsbolig og andre bo enheter.

Problemet er at hun ikke tar til seg noe. Men vi ordner opp, de fleste av dere var ikke særlig til hjelp.

Skrevet

Jeg ser at d høres rart ut. Men dere skjønner ikke hvordan familien her er. De prater ikke mye sammen. Mannen min har ikke lånt ut bilen, svogeren har sagt at hun bare kan bruke den når hun vil og vi har sagt fra om at det ikke er greit. Men hun har gjort d likevel. Og nå har vi omregistrert bilen til svoger i dag så de får ta konsekvensene selv om hun blir stoppet. Det er ikke noe innavl plass som ei her oppe sier. Vi bor 10 stykk her da vi driver en gård. Generasjonsbolig og andre bo enheter.

Problemet er at hun ikke tar til seg noe. Men vi ordner opp, de fleste av dere var ikke særlig til hjelp.

Men det er fordi du skriver hovedinnlegg i angrepstone med en smule rasisme, derfor reagerer folk. At hun har rukket å bli gravid, føde osv, hva har du med det å gjøre? Du poengterer at dama snakker gebrokkent norsk (ikke noe rart etter få år i Norge egentlig), og at hun kun snakker ukrainsk til sitt barn, ergo er du redd for at barnet ditt ikke lærer seg norsk. Er svogeren din døvstum? Eller er han aldri hjemme og bare surrer rundt på fylla, siden han da ikke kan lære sitt eget barn norsk? Alle eksperter anbefaler folk å snakke sitt morsmål til barna. Norsk vil de lære uansett når de bor i Norge, morsmålet - not so much.

Det med ikke-gyldig førerkort - svogeren din bør jo hjelpe henne med å få et gyldig norsk førerkort, det skal ikke mye til. Og dere må da selvfølgelig si at det ikke er greit å låne DERES bil, og at dere da vil anmelde henne til politiet for å ha tatt bilen uten samtykke og for å kjøre uten førerkort. Det hører ingen plass hjemme. Det samme hvis hun er frekk og jobber for dere - er du hennes sjef, skal du sette henne på plass. Det er for øvrig ikke noe visumfritt regime mellom Ukraina og Schengen-landene enda, så jeg kjøper ikke din historie om at de bare er samboere - det er ikke lov å bo i Norge hvis du ikke er gift eller student her. Tror nok mye av ditt innlegg er troll.

Hvis det ikke er troll, så er det ikke rart hvis hun har fiendtlig holdning mot dere - du mener at hun skal bli 100 % norsk, la være å snakke sitt språk med sitt eget barn (hvem er du til å blande deg inn i hennes barneoppdragelse?), hennes egen samboer driver og syter om henne til familien sin, lar henne poste bilder av brudekjoler på Facebook og synes det er greit å stå oppført som gift, men klager og bitcher til dere om at de aldri skal gifte seg - det vil jo si at hun må ut av Norge ganske snart, og levne barnet sitt igjen her da barnet er norsk statsborger. Beklager, men det er dere som fremstår som usympatiske og konfliktskye her. Selvfølgelig er det ikke greit å gjøre mye av det hun gjør, men hvis hun bare møter kald skulder, bitching og rasisme overalt hvor hun snur seg, er det ikke rart at hun føler seg alene, redd og bruker angrep som det beste forsvar.

Har dere prøvd å snakke med henne på ORDENTLIG måte? Uten å blande inn hennes nasjonalitet, rykter og bitching fra hennes egen samboer? Har dere prøvd å se hennes side av saken?

Jeg er selv utenlandsk og giftet meg i ganske ung alder. Har opplevd mye direkte rasisme, utestenging og diverse annen dritt fra eksmannens slekt og venner. Der eksmannen blant annet hele tiden sa at han elsket meg, og så gikk til moren sin (som også bodde i generasjonsbolig) og fortalte henne hvor slitsom jeg var og at han egentlig ikke hadde følelser for meg, men jeg var fin å ha som inntektskilde, husslave og pen fasade.

Anonymous poster hash: ce648...cd2

Skrevet

Samboer og jeg har fått nok av den realtivt nye dama til svogern. De bor 20 meter unna oss og det er noe nytt minst en gang i uka. For å holde det enkelt så kom hun på besøk til sin bror fra Ukraina for et år siden, men ble jo så lenge at vi ikke skjønt hvorfor til å begynne med. hun kom hit og etter å ha vært her å jobbet hos oss i 10 måneder så hadde hun rukket å flytte inn, bli gravid og føde et barn. Men det er ikke problemet. Hun tror hun er sjefen min ut av det blå, også samboers sjef. Hvorfor aner vi ikke. Hun setter oss i jobb uten at vi forstår hvorfor hun tror hun har rett til det. Vi gjør ikke som hun sier så det er sagt. Jeg jobber ikke i min manns bedrift da jeg har eget firma som jeg driver hjemme. Men mannen er lut lei av å få dette kvinnemenneske som går rundt å forteller han hva han skal gjøre. Problem 2: Hun er livredd for barnet sitt, vi får ikke komme på besøk, ikke holde eller ta på barnet. Det vi kjøper blir aldri brukt. Hun snakker heller ikke sin gebrokken norsk ti barnet. Og far til barnet jobber 15 timer pluss minus hver dag og er ikke inn, så jeg er redd hun ikke vil lære norsk. Problem 3: Hun har annonsert på facebook at de er gift, legger ut bilder av brudekjoler på instagram og de skal ikke gifte seg sier hennes samboer. Han er av den tause og konfliktskye typen og sier ikke noe til henne. Problem4: Hun lyver en del og det innebærer at hun lyver til svigermor om mannen min, meg og barna våre. Hun lyver også om sin egen samboer. Noe svigermor finner frustrerende da hun ikke tørr å si fra siden hun er redd hun ikke får sett barnebarnet. Vi oppdaget nettopp at hun ikke har gyldig førerkort i Norge siden hennes er fra ukraina. Hun har brukt min smaboers bil. Og dette kan jo gå utover min samboers førerkort. Jeg synes det er skummelt at hun kjører rundt uten gyldig kort, både for hennes, samboern hennes og min og andres sikkerhet. Hvis en av de mister kortet går det hardt utover bedriften. Hva skal jeg gjøre???

Anonymous poster hash: bdf69...bcc

Det at ho kjører uten sertifikat melder du til politiet som et tips. Det at ingen ser barnet hadde jeg tatt med barnevernet. Virker rart for min del at man ikke får se et barn.

Det at hun sjefer vet jeg ikke. Men hadde meldt dette videre da denne dama Bør bli irettesatt samt lærere å leve etter loven

Anonymous poster hash: 8a5ef...0ce

Skrevet

Det at ho kjører uten sertifikat melder du til politiet som et tips. Det at ingen ser barnet hadde jeg tatt med barnevernet. Virker rart for min del at man ikke får se et barn.

Det at hun sjefer vet jeg ikke. Men hadde meldt dette videre da denne dama Bør bli irettesatt samt lærere å leve etter loven

Anonymous poster hash: 8a5ef...0ce

Helt enig. Men tror fortsatt at innlegget er troll. Og nei, det er ingen plikt til å la barnet se onkel og tante. Det er heller ingen plikt til å la barnet se besteforeldre en gang - det er ikke en grunn til å melde til barnevernet. Barnevernet er per d. d. fiendtlig innstilt i utgangspunktet mot foreldre fra øst-europeiske land, sammenlignet med etnisk norske foreldre. Rart hvordan HI aldri ser barnet, men VET at denne dama aldri snakker norsk til barnet? Hvordan VET hun det når hun ikke får sett barnet? For øvrig, med en slik bitchete innstilling som HI har her på DiB ville jeg også nekte å sende mitt barn dit - for å unngå at det prates dritt om meg til barnet. For å kunne endre verden, må man endre seg selv. Noe HI ikke er villig til, hun er ute etter å "ta" denne dama, og alt med dama er feil, uansett hva hun gjør.

Anonymous poster hash: ce648...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...