Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #1 Skrevet 2. oktober 2016 Mannen min er fra Finnmark. Syntes det er et flott sted!! Vurderer å flytta fra alt i Oslo til fordel for Finnmark. Er det noen fra Finnmark her som kan fortelle hvordan det er å bo der? Har barn på skole så alt er av interesse hvis noen vil ta seg tid. Anonymous poster hash: 8348c...039
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #2 Skrevet 2. oktober 2016 Kaldt, mørkt og langt unna "alt". Jeg flyttet fra Oslo til nord før jeg fikk barn. Flyttet tilbake ved første mulighet, for å si det sånn. Trivdes ikke. Det er flott natur. Jeg elsker å gå på ski, og har forelsket meg helt i fjellturer i nord. Nordlyset, stjernehimmelen, åh - det er så idyllisk. Jeg savner det fra tid til annen, men når snøen ligger fra oktober til mai, og sola forsvinner helt slik at man ikke ser forskjell på dag og natt. Da husker jeg hvor godt jeg har det på østlandet. Blir nok bare ferieturer nordover på meg fremover Anonymous poster hash: ab24a...d02
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #3 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg er ikke derfra, men mannen min er, og vi bodde der i 3 år. Etter min mening er det for de som er spesielt interesserte og har sterk psyke. Mørketida ble fryktelig tung for meg, jeg klarte rett og slett ikke mer. Om sommeren var det helt greit, men den er så altfor kort. Anonymous poster hash: 0220d...f42
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #4 Skrevet 2. oktober 2016 Er fra Østlandet og har bodd i Finnmark i syv år. Hammerfest, Kvalsund og Alta. Finnmark er så mangt. Hvor skal dere bo? Jeg har ingen planer med å flytte med det første. Anonymous poster hash: d8b9d...af6
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #5 Skrevet 2. oktober 2016 Blir nærmere Alta men alikvel bruker vi nesten en time til Alta. Føler en stor trang til å prøve noe annet enn hva vi er vant med her hjemme i Oslo. Noe nytt men også noe for mannen min. Tror det ville gledet han masse. Anonymous poster hash: 8348c...039
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #6 Skrevet 2. oktober 2016 Å fyttikatta det ville jeg ikke gjort! Tenk på alle tilbud og muligheter dere misser.. Det er langt til alt og er veldig øde der oppe. Tro meg, man savner mye man aldri har tenkt på før! I tillegg kan det være tungt å være innflytter, ikke minst for barna. Mørketiden er KNALLHARD når man ikke er vant til det. Noen tilpasser seg fint, men for enkelte går det galt altså. Jeg tåler den ikke. Dere vet hva dere har, men ikke hva dere får.. Jeg ville aldri ha vurdert det. Ikke minst pga barna. Anonymous poster hash: 3a658...697
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #7 Skrevet 2. oktober 2016 Det er slett ikke "øde". Kommer an på om du har tenkt å bo midt på vidda eller på et tettsted. Mamma flytta fra Drammen i 1969 og opp til Hammerfest, og ble kjent med pappa som nettopp hadde flyttet nordover fra Oslo. Begge var eventyrlystne. Og de trivdes kjempegodt i nord. Hadde det ikke vært for det, hadde ikke vi barna blitt født i nord. Vi vokste også opp her. Og det du må være oppmerksom på er at jo, der er en kulturforskjell. Men ungene dine vil få det minst like godt, kanskje bedre. Anonymous poster hash: c39a4...351
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #8 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg tenker at de kan ha godt av det også,vi selger ikke her vi bor, bare leier ut. Og han har hus der oppe som vi kan bo i. Tenker at det kan i hvertfall være sunt og tenke senere hvis det ikke funker at "jaja da har vi prøvd det også" Anonymous poster hash: 8348c...039
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #9 Skrevet 2. oktober 2016 Har dere mulighet til å få jobber der dere vil bo, da? Anonymous poster hash: c44aa...73e
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #10 Skrevet 2. oktober 2016 Han i hvertfall, litt usikker på meg på stående fot men har et håp om å komme meg i jobb etter mamma perm evt der da:) Det skjer ikke at jeg blir 100% hjemmeværende i hvertfall. Anonymous poster hash: 8348c...039
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #11 Skrevet 2. oktober 2016 Mannen min og jeg flyttet til Hammerfest i 2003 ifb med jobben, og bodde der frem til i fjor. Hadde vært opptil oss selv, hadde vi nok blitt værende der, for vi stortrivdes i Hammerfest. Utrolig flott landsdel, mange herlige finnmarkinger, nydelig natur, lite rushtrafikk, nært sykehus, flyplass og det meste. Mens vi bodde der var det full dekning av barnehageplass. Og en ekstra pluss er Finnmark skatt og avskrivning på studielån Når det er sagt så kan det være tøft for en del 'søringer' når det kommer til det harde værforhold, mørketiden, kaldt, meget ustabilt væt og til dels mye vind. Og det er svært dyrt å reise med fly fra Hammerfest kontra fra Alta. Grunnen til vi flyttet hjem i fjor, er pga at vi ønsker at våres unger skal få vokst opp nært våre egne storfamilien Anonymous poster hash: e3456...826
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #12 Skrevet 2. oktober 2016 Gjør det! Å bo i Finnmark er kjempeflott. Og for barn er det himmel. Bra å oppleve noe annet enn storby også mens man vokser opp Anonymous poster hash: 69ab7...608
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #13 Skrevet 2. oktober 2016 Så lenge jeg har jobb og familie i nærheten kan jeg trives. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å bodd i Finnmark en periode igjenn. Mannen min og jeg bodde i Finnmark i 3 år for 15 år siden. Vi viste at vi skulle bo der i tre år. Nå har vi fått barn og livet er ander. Men man skal aldri si aldri. Livet i Finnmark går mye saktere føler jeg, ting er som de er, er kasse åpen i butikken så er det sånn. Jeg senker skuldrene og tar livet mer med ro. Får en nærmest til naturen og jorden. Håper dere finner ut av hva som er best for dere. Anonymous poster hash: b5f84...4c9
aanonym Skrevet 2. oktober 2016 #14 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg kommer fra midt-Norge og var usikker på hvordan jeg ville takle mørketida. Vel, det gikk helt greit. Det er jo ikke natt-mørkt på dagen, ingen problem å skille natt og dag. Nå har jeg bodd nordpå (Troms) i mange år, og elsker mørketida! Synes det skarpe vinterlyset sørpå er dritstygt.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #15 Skrevet 2. oktober 2016 Takk for at dere delte:) Er absolutt en vurdering jeg er åpen for, kanskje vi bare prøver for et halvt år også, vintertiden tenkte jeg på Anonymous poster hash: 8348c...039
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #16 Skrevet 2. oktober 2016 Flyprisene er helt hinsides, så bor man der bør man ikke få akutt Oslo-lengsel veldig ofte.. 😅 Anonymous poster hash: d7ee0...d51
Fandens Oldemor Skrevet 2. oktober 2016 #17 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg liker hvordan dere snakker om Finnmark som om det er ett sted. Det blir litt som å spørre "hvordan er det å bo på Vestlandet", og få "det er skikkelig øde" til svar. Hi, ta sjansen. Det er bare å dra hjem hvis dere ikke trives. Man angrer bare på sjansene man ikke tok, osv.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #18 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg liker hvordan dere snakker om Finnmark som om det er ett sted. Det blir litt som å spørre "hvordan er det å bo på Vestlandet", og få "det er skikkelig øde" til svar. Hi, ta sjansen. Det er bare å dra hjem hvis dere ikke trives. Man angrer bare på sjansene man ikke tok, osv. Mesteparten av Vestlandet er jo det. Anonymous poster hash: 0220d...f42
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #19 Skrevet 2. oktober 2016 Mesteparten av Vestlandet er jo det. Anonymous poster hash: 0220d...f42 Ja, særlig i Bergen for eksempel. Anonymous poster hash: f8b35...c21
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2016 #20 Skrevet 2. oktober 2016 Mesteparten av Vestlandet er jo det. Anonymous poster hash: 0220d...f42 Mesteparten av Norge er øde da. Anonymous poster hash: 4e974...ba9
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #21 Skrevet 3. oktober 2016 Mesteparten av Vestlandet er jo det. Anonymous poster hash: 0220d...f42 Tror hun prøver å poengtere at Finnmark er veldig, VELDIG stort, og ikke ensartet... Finnmark er større enn f eks hele Danmark. Anonymous poster hash: c39a4...351
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #22 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg flytta fra Oslo til Finnmark for 6 år siden. Har ikke angret en dag. Flyttet, med barnet mitt, for å ta jobb mens jeg ventet på jobb i Oslo. Var nyutdannet da. Jeg jobber fortsatt der 6 år senere og trives veldig godt. Elsker naturen, 'den samiske halvtimen', folkene, lynnet og alt. Akkurat som om verden går litt saktere og jeg har mer tid. Kommer aldri til å flytte fra Finnmark❤️ Anonymous poster hash: 3ed39...e71
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2016 #23 Skrevet 4. oktober 2016 Vi står på terskelen nå for å flytte fra oslo til øst Finnmark. Ingen av oss har vært der før, men vi ser på det som en opplevelse og erfaring. Selger ikke huset vårt ennå så vi har en åpning hjem om barnet vårt ikke trives. Spent på mørketiden, men da får en gjøre det beste ut av den også 😊 Anonymous poster hash: 44d75...0bc
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2016 #24 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg har bodd to år i Troms, på grensa til Finnmark. Jeg synes ikke mørketiden var tøffest, men den evig lange vinteten, fraværet av vår og hinsides mye mygg om sommeren. Ellers synes jeg matutvalget på butikkene var betydelig dårligere enn i sør. Ellers er det veldig mange fordeler! Vakkert, rolig, hyggelige mennesker. Skulle jeg bosatt meg i Nord ville det blitt i Nordland, langs kysten. Anonymous poster hash: f0a11...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå