Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #1 Skrevet 1. oktober 2016 Vi er på sykehuset for trening, men det er jo helt umulig å få en hel måltid i henne uten at hun bare sovner helt av? Blir så forvirret, amming har jeg nå gitt opp, men pumper så får hun det på flaske. Men hun får ikke i det 30 Ml til hvert måltid. Bare av og til... Veier bare 2550 :/ er så fortvila skjønner ikke hvorfor huk ikke vil ta maten sin!!! Hun er ikke prematur, men ble født 2 uker for tidlig! Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #2 Skrevet 1. oktober 2016 For 4 år siden fikk vi en jente 17 dager før termin- 2710g. Vi fikk beskjed på sykehuset om at hun var så liten og at hun måtte mates hver 3 time. Dagen vpr besto av å prøve å vekke henne i en time, mate i en time og prøve å få til å sovne i en time. Døgnet rundt! Det va helt jævlig! Kom hjem å fikk beskjed av helsesøster om at vi ikke skulle bry oss om dette og at barnet ga beskjed selv når hun var sulten. Klarte ikke å gi helt slipp på dette med mating hver 3 time å fortsatte så godt som det lot seg gjøre. Det skulle jeg aldri gjort! Dette ble et hel***e for oss som foreldre! Trøtte, slitne, kranglet, ingen søvn. Å barnet vendte seg til slutt til det og fikk veldig dårlig søvnrytme. Hun var avhengig av kontakt med oss for å sovne, å sov urolig konstant. Våknet konstant. Å dette hang igjen i årevis etterpå. Kan jo ikke si at drt var den direkte årsaken- men en faktor som spiller inn ja.. Vil varetyper deg til å ta en samtale med helsesøster.. Å at barnet gir beskjed selv NPR det er sultent, med mindre det går timesvis uten å gi beskjed. Lykke til. Anonymous poster hash: 77dc8...f22
Mrs. Kaizer Skrevet 1. oktober 2016 #3 Skrevet 1. oktober 2016 Ta av sokkene og gni henne forsiktig under føttene. Funket på mine nyfødte hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #4 Skrevet 1. oktober 2016 Stryke under føtter og inni hendene. Stryke på kinnet og ned over ryggen . Vi brukte fort 1 1/2 time på hvert måltid fordi han måtte opp i vekt og lære seg å spise, men det var verdt det Anonymous poster hash: fdc4d...40e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #5 Skrevet 1. oktober 2016 Be de på sykehuset hjelpe deg siden du er der for trening. Om babyen bare sover må de ha en plan, feks teste for gulsott, lav blodprosent osv (ingenting som er farlig) Dersom hun spiser for lite og ikke får vektoppgang kan de legge inn sonde i nesa for en kort periode, slik at du først gir mat og så gir resten i sonde slik at hun får den mengden hun trenger i forhold til vekt. Sykehuset kan også putte i ekstra næring i melka, feks FM85 som gir mer protein. Hos meg våkner babyen dersom jeg skifter bleie. Litt mat, så skifter jeg bleier når hun sovner og så litt mat til. Har du spurt hvor mye mat babyen trenger? Min premature jente på 4 måneder (1 måned fra termin) er nå 4 kg og spiser alt fra 40-60ml erstatning til måltidene. Hun legger godt på seg! Anonymous poster hash: 4edee...f28
februarprins2013 Skrevet 1. oktober 2016 #6 Skrevet 1. oktober 2016 jeg fikk beskjed om at de våkner selv når de er sulten,man trenger ikke vekke de
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #7 Skrevet 1. oktober 2016 Be de på sykehuset hjelpe deg siden du er der for trening. Om babyen bare sover må de ha en plan, feks teste for gulsott, lav blodprosent osv (ingenting som er farlig) Dersom hun spiser for lite og ikke får vektoppgang kan de legge inn sonde i nesa for en kort periode, slik at du først gir mat og så gir resten i sonde slik at hun får den mengden hun trenger i forhold til vekt. Sykehuset kan også putte i ekstra næring i melka, feks FM85 som gir mer protein. Hos meg våkner babyen dersom jeg skifter bleie. Litt mat, så skifter jeg bleier når hun sovner og så litt mat til. Har du spurt hvor mye mat babyen trenger? Min premature jente på 4 måneder (1 måned fra termin) er nå 4 kg og spiser alt fra 40-60ml erstatning til måltidene. Hun legger godt på seg! Anonymous poster hash: 4edee...f28 Først så sa del 15 % av vekta henna, nå sier de 12% prosent. Det vil si 35 Ml til hvert måltid. Kjenner jeg begynner å bli sliten. Vært på sykehuset i 11 dager nå, jenta er helt frisk ellers!! Ingen gulsott eller andre sykdommer. Skjønne ikke hvorfor ikke v kan bare dra hjem! Jeg kan veie på helsestasjonen.. De gjør jo ingenting for oss akkurat.. Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #8 Skrevet 1. oktober 2016 Vår minste hadde gulsott og ville bare sove. Og det var veldig viktig å få i henne mat, men det var ikke så lett for hun bare sovnet mens hun lå med puppen. Så vi maserte føtter og hender og vasket henne med kald klut i ansiktet. Hvis det var helt umulig å få henne til å våkne kledde tok vi henne på stellebordet og kledde av henne og fikk vekket henne skikkelig før jeg ammet videre. Det var litt av et styr og mye bekymring men det tok heldigvis ikke så lang tid før gulsotten gav seg. Anonymous poster hash: b2600...fd3
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #9 Skrevet 1. oktober 2016 i dag, 10:25 Så rart. Mine veide 2kg og 2,3kg og vi fikk dra hjem etter 3 dager. Men jeg maste da 😊 Vekket ingen av de da vi kom hjem, men de spiste brukbart da. Veide seg før og etter mating på sykehuset så de fikk se at de fikk i seg melk. Ble brukt både kopp, pupp pg sonde på pupp. Sjekker de at hun får i seg melk da? Hvor mye har hun gått ned i vekt? Spør om å få dra hjem og kom på kontrollveiing de første dagene. Anonymous poster hash: c0d8c...46a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #10 Skrevet 1. oktober 2016 jeg fikk beskjed om at de våkner selv når de er sulten,man trenger ikke vekke deHadde din lav fødselsvekt? Jeg fikk nemlig beskjed om å gi mat hver 3. time døgnet rundt, som HI. Først amming, og hvis hun ikke fikk i seg nok, sonde på resten av måltidet. Veide baby før og etter måltid for å se hvor mye hun fikk i seg av ammingen. Anonymous poster hash: 51770...fc9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #11 Skrevet 1. oktober 2016 Vi er på sykehuset for trening, men det er jo helt umulig å få en hel måltid i henne uten at hun bare sovner helt av? Blir så forvirret, amming har jeg nå gitt opp, men pumper så får hun det på flaske. Men hun får ikke i det 30 Ml til hvert måltid. Bare av og til... Veier bare 2550 :/ er så fortvila skjønner ikke hvorfor huk ikke vil ta maten sin!!! Hun er ikke prematur, men ble født 2 uker for tidlig!Anonymous poster hash: 9a872...6aa Hadde en sånn jeg også. Stress! Men etterhvert en storspiser som gikk opp 1 kg per uke. Ta av alle klær ved amming, stryk i hendene og føttene, rist lett i armen eller foten, "knip" i hånden om det ikke funker. Siste utvei er kald klut for å vekke/holde våken. 30-50 ml er ok når de er så små, så lenge de får hyppige måltider. Anonymous poster hash: 8486f...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #12 Skrevet 1. oktober 2016 Tusen takk for mange gode råd. Mange av av de tipsene jeg får fra dere er allerede prøvd ut på sykehuset. ( der vi forsatt er) Men ingenting fungerer.. Blir så frustrert!! Nå har jeg begynt å vekke henne hver time.. Hun får i seg 30 Ml, det har hun klart nå til 3 måltider i dag.. så det er litt bra, men bruker opp til 1 time for at hun skal få i seg 30 Ml..... Veide henne selv nå, veier 2740 - og syns at det er en grei vekt... Hva kan jeg si til lege for å få lov å dra hjem!? Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #13 Skrevet 1. oktober 2016 Tusen takk for mange gode råd. Mange av av de tipsene jeg får fra dere er allerede prøvd ut på sykehuset. ( der vi forsatt er) Men ingenting fungerer.. Blir så frustrert!! Nå har jeg begynt å vekke henne hver time.. Hun får i seg 30 Ml, det har hun klart nå til 3 måltider i dag.. så det er litt bra, men bruker opp til 1 time for at hun skal få i seg 30 Ml..... Veide henne selv nå, veier 2740 - og syns at det er en grei vekt... Hva kan jeg si til lege for å få lov å dra hjem!? Anonymous poster hash: 9a872...6aa Du må jo nesten spørre hvorfor du ikke får reise hjem. De fleste får jo reise hjem så lenge vekta begynner å gå oppover. Er det andre grunner til at dere er på sykehuset og at de bruker vekta som unskyldning? Feks observerer samspillet mellom deg og baby eller andre ting? Jeg ville bedt om en samtale med lege og spurt hva de tenker. Anonymous poster hash: 4edee...f28
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #14 Skrevet 1. oktober 2016 Tusen takk for mange gode råd. Mange av av de tipsene jeg får fra dere er allerede prøvd ut på sykehuset. ( der vi forsatt er) Men ingenting fungerer.. Blir så frustrert!! Nå har jeg begynt å vekke henne hver time.. Hun får i seg 30 Ml, det har hun klart nå til 3 måltider i dag.. så det er litt bra, men bruker opp til 1 time for at hun skal få i seg 30 Ml..... Veide henne selv nå, veier 2740 - og syns at det er en grei vekt... Hva kan jeg si til lege for å få lov å dra hjem!? Anonymous poster hash: 9a872...6aa Mine gikk ned 200-300 gram, men fikk dra hjem med en gang de så henne spise. Så jeg skjønner virkelig ikke grunnen om det ikke er noe annet du ikke forteller. Mine var født 3-4 uker før termin. Spør hvorfor dere ikke får dra. Anonymous poster hash: c0d8c...46a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #15 Skrevet 1. oktober 2016 Tusen takk for mange gode råd. Mange av av de tipsene jeg får fra dere er allerede prøvd ut på sykehuset. ( der vi forsatt er) Men ingenting fungerer.. Blir så frustrert!! Nå har jeg begynt å vekke henne hver time.. Hun får i seg 30 Ml, det har hun klart nå til 3 måltider i dag.. så det er litt bra, men bruker opp til 1 time for at hun skal få i seg 30 Ml..... Veide henne selv nå, veier 2740 - og syns at det er en grei vekt... Hva kan jeg si til lege for å få lov å dra hjem!? Anonymous poster hash: 9a872...6aa Hvor mye veide babyen da hun ble født? Anonymous poster hash: fdc4d...40e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #16 Skrevet 1. oktober 2016 Mine gikk ned 200-300 gram, men fikk dra hjem med en gang de så henne spise. Så jeg skjønner virkelig ikke grunnen om det ikke er noe annet du ikke forteller. Mine var født 3-4 uker før termin. Spør hvorfor dere ikke får dra. Anonymous poster hash: c0d8c...46a Jeg har spurt legen i dag blant annet, hun sa at vi måtte se det ann helgen i alle fall for å se om hun går opp i vekt. Vi har veid henne idag å hun har gått opp 30 gram. Hun tar flaske nå; med brystmelk. Ja, jeg er alenemor med 2 barn som ble veldig tett. Har hatt barnevernet på nakken 1 gang pga første barnefar. Saken ble henlagt. Tror dere at det kan være grunnen? Men jeg forstår ikke hvorfor det skulle observere meg eventuelt. Har mange i familien min som stiller opp for meg. Eldste er med familien min nå, har det bra. Jeg er en god mor, har alt på stell. Leilighet, er ikke narkomanneller alkoholiker. Ser på meg selv som en intelligent og oppegående jente. Er det dumt og spørre legen i morgen hvis hun sier at vi forsatt ikke kan dra hjem? Tross alt at barnet er frisk og har begynt å lagt på seg fra å med i dag.. Kan jeg si slik: er det noe annet som får dere til å holde meg her? Kan jeg si at jeg kommer til å dra hjem i morgen uansett om de gir meg tillatelse eller ikke? Kan jeg kontakte min advokat? Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #17 Skrevet 1. oktober 2016 Barnet veier nå 2710 gr Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #18 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg føler kanskje litt sånn at jeg faktisk er litt sånn til overvåking... Kanskje veldig dumt at jeg faktisk ikke klarte å stå opp kl 0500 å gi mat til barnet fordi jeg var helt ødelagt. Barnepleier tok seg av barnet å ga mat.. Nå føler jeg i alle fall at jeg har dreti meg ut!!! Hvis de virkelig observerer.. Ble flyttet fra en annen sykehus til en annen.. Jeg var bare dødsliten og hadde tatt smertestillende pga snittet.. Håper de forstår det? Eller? Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #19 Skrevet 1. oktober 2016 Hvor mye veide babyen da hun ble født? Anonymous poster hash: fdc4d...40e 2850 Anonymous poster hash: 9a872...6aa
februarprins2013 Skrevet 1. oktober 2016 #20 Skrevet 1. oktober 2016 Hadde din lav fødselsvekt? Jeg fikk nemlig beskjed om å gi mat hver 3. time døgnet rundt, som HI. Først amming, og hvis hun ikke fikk i seg nok, sonde på resten av måltidet. Veide baby før og etter måltid for å se hvor mye hun fikk i seg av ammingen. Anonymous poster hash: 51770...fc9 nei det hadde han ikke og sto ikke noe om det i innlegget til hi heller
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #21 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg har spurt legen i dag blant annet, hun sa at vi måtte se det ann helgen i alle fall for å se om hun går opp i vekt. Vi har veid henne idag å hun har gått opp 30 gram. Hun tar flaske nå; med brystmelk. Ja, jeg er alenemor med 2 barn som ble veldig tett. Har hatt barnevernet på nakken 1 gang pga første barnefar. Saken ble henlagt. Tror dere at det kan være grunnen? Men jeg forstår ikke hvorfor det skulle observere meg eventuelt. Har mange i familien min som stiller opp for meg. Eldste er med familien min nå, har det bra. Jeg er en god mor, har alt på stell. Leilighet, er ikke narkomanneller alkoholiker. Ser på meg selv som en intelligent og oppegående jente. Er det dumt og spørre legen i morgen hvis hun sier at vi forsatt ikke kan dra hjem? Tross alt at barnet er frisk og har begynt å lagt på seg fra å med i dag.. Kan jeg si slik: er det noe annet som får dere til å holde meg her? Kan jeg si at jeg kommer til å dra hjem i morgen uansett om de gir meg tillatelse eller ikke? Kan jeg kontakte min advokat? Anonymous poster hash: 9a872...6aa Det er vel ikke noe i veien å spørre om det. Det jeg tenkte på er at de kanskje vil observere litt til om babyen klarer å spise mer og dersom babyen ikke klarer det kanskje de vil diskutere om det er noe som bør utredes? Og derfor vil ta helgen til hjelp? Jeg forstår det som at babyen mates ganske hyppig, kanskje hun ikke klarer å spise mer siden hun aldri blir helt sulten? Min baby veide 2 kg da han kom, og jeg fikk beskjed om å amme hyppig, helst hver 2-3 time. Jeg brukte opp til en time pr mating, og så var det en pause på en time og så var det å begynne på nytt. Dag som natt. Babyen la på seg dårlig, og jeg fikk beskjed om å skrive "amme-dagbok" det var mye styr og stress og bekymring for den dårlige vektøkningen. Til slutt så la han på seg greit og jeg fikk "lov" til å la være å vekke han til måltider, og heller la han våkne selv. Problemet mitt var ikke å vekke han til måltider, men å holde han våken lenge nok til å få i seg nok mat. Jeg gjorde alle triks, som massasje, kald klut, skifte bleie når jeg ikke klarte å holde han våken osv. Han vokste opp og ble en slank liten gutt, er i dag 3 år og blitt storebror. Lillebror hadde også lav fødselsvekt, og jeg bestemte meg for å la han styre måtlidene selv. Fortalte dette på føden, og de støttet meg med en gang! De sa til og med at dersom man tilbyr for ofte vil ikke babyen bli sulten nok til å spise nok! Skulle ønske jeg hadde fått høre det med første, det hadde spart meg for mye stress og bekymring. Kan du ikke teste det ut en dag? Å la henne styre selv? Kanskje hun bare er sånn som trenger lenger pauser mellom måltidene for å kunne spise større mengder? Anonymous poster hash: bb1fb...a1a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #22 Skrevet 1. oktober 2016 2850 Anonymous poster hash: 9a872...6aa Hm. Min veide 2580 og vi måtte aldri veie før og etter amming. Fikk reise hjem etter 3 dager, uten noe som helst kontroll på om han fikk i seg godkjent mengde mat. Syntes dette hørtes veldig rart ut... Anonymous poster hash: bb1fb...a1a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #23 Skrevet 1. oktober 2016 Det er vel ikke noe i veien å spørre om det. Det jeg tenkte på er at de kanskje vil observere litt til om babyen klarer å spise mer og dersom babyen ikke klarer det kanskje de vil diskutere om det er noe som bør utredes? Og derfor vil ta helgen til hjelp? Jeg forstår det som at babyen mates ganske hyppig, kanskje hun ikke klarer å spise mer siden hun aldri blir helt sulten? Min baby veide 2 kg da han kom, og jeg fikk beskjed om å amme hyppig, helst hver 2-3 time. Jeg brukte opp til en time pr mating, og så var det en pause på en time og så var det å begynne på nytt. Dag som natt. Babyen la på seg dårlig, og jeg fikk beskjed om å skrive "amme-dagbok" det var mye styr og stress og bekymring for den dårlige vektøkningen. Til slutt så la han på seg greit og jeg fikk "lov" til å la være å vekke han til måltider, og heller la han våkne selv. Problemet mitt var ikke å vekke han til måltider, men å holde han våken lenge nok til å få i seg nok mat. Jeg gjorde alle triks, som massasje, kald klut, skifte bleie når jeg ikke klarte å holde han våken osv. Han vokste opp og ble en slank liten gutt, er i dag 3 år og blitt storebror. Lillebror hadde også lav fødselsvekt, og jeg bestemte meg for å la han styre måtlidene selv. Fortalte dette på føden, og de støttet meg med en gang! De sa til og med at dersom man tilbyr for ofte vil ikke babyen bli sulten nok til å spise nok! Skulle ønske jeg hadde fått høre det med første, det hadde spart meg for mye stress og bekymring. Kan du ikke teste det ut en dag? Å la henne styre selv? Kanskje hun bare er sånn som trenger lenger pauser mellom måltidene for å kunne spise større mengder? Anonymous poster hash: bb1fb...a1a Jeg får ikke lov å la henne gå mer enn 4 timer uten mat! De blir helt ville bare jeg nevner det til de barnepleierene. Mitt første barn veide godt over 4 kg.. Jeg har også prøvd slik du har: kald klut, bytte bleier, kle henne av all klær, stimulering hender, føtter. Kile på kink og øreflippen.. Hun sovner med en gang.. Men i dag har hun fått mat nesten hver time med 20 Ml, og en gang klarte hun å drikke 50 Ml.. Jeg begynner å bli lei føler nesten at de holder meg her for andre type grunner men bruker jenta som unnskyldning!! Ellers er jeg bare kanskje litt paranoid... Men er det ikke slik at jeg egentlig bestemmer selv om jeg vil ha spise trening på sykehuset eller hjemme?? Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #24 Skrevet 1. oktober 2016 Sykehusetkan ikke holde deg der med tvang, så de må være krystallklar på hvorfor de ønsker å ha deg der. Det høres virkelig ikke ut som det er Pga bekymring for barnets vekt Anonymous poster hash: 8486f...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #25 Skrevet 1. oktober 2016 Hm. Min veide 2580 og vi måtte aldri veie før og etter amming. Fikk reise hjem etter 3 dager, uten noe som helst kontroll på om han fikk i seg godkjent mengde mat. Syntes dette hørtes veldig rart ut... Anonymous poster hash: bb1fb...a1a Ja men hun veide det med en gang hun ble født.. Så gikk hun ned masse, nå veier henne 2710 g per dags dato. Pluss hun var livløs når hun ble tatt ut av magen min! Men etter masse prøver osv så har hun blitt erklært frisk ingenting feiler henne hun hadde bare en tøff start. Legene vet ikke selv hvorfor hun var livløs!!! Så eneste grunn for at legen holder oss her er fordi hun gikk ned og har ikke tatt seg så godt med næring. Anonymous poster hash: 9a872...6aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå