Gå til innhold

Er dette normalt? Barn og seksualitet/utforsking..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter blir 7 år i januar.

I vinter oppdaget vi at hun og ei venninne hadde filmet hverandre nakne (med ipad) der var veldig uskyldig, type doktor-lek.

"Når skal vi lære om rupma. Sånn ser russen ut" osv.

I går fikk jeg tlf fra en mamma i klassen over min datter. De hadde da søkt bla jentetiss, guttetiss osv på nettet.

Er det vanlig at jenter i denne alderen utforsker så?

Vi hadde en lang samtale etter den første episoden. Hun gråt og var lei seg, men vi kjeftet ikke. Hun var vel egentlig mest flau.

Hadde samtale etter denne episoden også. Sa at om det er noe hun lurer på, er det bare å spørre oss (mamma og pappa). Vi skal forklare og eventuelt de på ipad sammen (type newton om kroppen o.l)

Anonymous poster hash: 81fcf...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter blir 7 år i januar.

I vinter oppdaget vi at hun og ei venninne hadde filmet hverandre nakne (med ipad) der var veldig uskyldig, type doktor-lek.

"Når skal vi lære om rupma. Sånn ser russen ut" osv.

I går fikk jeg tlf fra en mamma i klassen over min datter. De hadde da søkt bla jentetiss, guttetiss osv på nettet.

Er det vanlig at jenter i denne alderen utforsker så?

Vi hadde en lang samtale etter den første episoden. Hun gråt og var lei seg, men vi kjeftet ikke. Hun var vel egentlig mest flau.

Hadde samtale etter denne episoden også. Sa at om det er noe hun lurer på, er det bare å spørre oss (mamma og pappa). Vi skal forklare og eventuelt de på ipad sammen (type newton om kroppen o.l)

"Når skal vi lære om rompa. Sånn ser tissen ut"

Hi

Skrevet

Filmet?? Har hadde mine varsellamper blinket... Kanskje noen har blitt utsatt for filming...

Anonymous poster hash: 368c0...537

Skrevet

Å holde på med doktorlek er vel normalt.

Men jeg hadde tatt opp kun det med filmingen,.. Fort gjort å trykke på noe feil, så det blir sendt en eller annen plass.

Anonymous poster hash: d3ec4...668

Skrevet

Det er helt normalt å utforske på denne måten i den alderen.

Det som derimot ikke er OK er å filme det! Jeg er sikker på at de ikke visste at filmingen ikke var OK.

Jeg mener at så fort barna får tilgang til pc'er, iPader osv. er det på tide å lære dem om nettvett! Jo før jo bedre.

Det er ikke vits i å bli sint på jentene pga dette. Men sett dere ned og forklar dem om hvorfor det ikke er OK å filme det og snakk generelt om nettvett.

Anonymous poster hash: 3c401...1df

Skrevet

Vi hadde en lang, fin samtale om det med filmingen.

Grunnen til at de filmet, var at de skulle ha "lære-program".

Vi fortalte de at slike ting skulle man ikke filme, og ingen skulle filme de.

Jeg sa også at grunnen til at man ikke skulle filme, er at tenk om noen hadde stjålet ipad en! Da ville alle andre sett filmene. Og det hadde vært dumt.

Begge to var kjempelei seg og angret veldig.

Skrevet

Helt normalt. Ville nok som hun ovenfor sier heller snakke om filminga. Ville heller ikke snakket så mye om innholdet. Tenker at om hun blir flau og føler skam så kan dette prege hennes seksualitet resten av livet. Kanskje berøre selvbildet også

Anonymous poster hash: 81c5f...e5b
Skrevet

Hva med å foreslå at læreprogrammet deres erstattes av en lærebok? De kan tegne kroppen og skjelettet og alle mulige organer og skrive navn på og hygge seg.

En av mine lagde kropps-oppslagsverk da han var 4-5 år, med lunger og magesekk og tarmer på illustrasjonene! Kjempemorsomt 😄

Anonymous poster hash: 2c0fe...40c

Skrevet

Filmet?? Har hadde mine varsellamper blinket... Kanskje noen har blitt utsatt for filming...

Anonymous poster hash: 368c0...537

Rull inn litt da.

Det er helt normalt at barn i den alderen er nysgjerrig på kropp og eventuelt filmer om kamera er tilgjengelig.

Unger filmer alt de kan om de har kamera.

Anonymous poster hash: 71113...e77

Skrevet

Vi hadde en lang, fin samtale om det med filmingen.

Grunnen til at de filmet, var at de skulle ha "lære-program".

Vi fortalte de at slike ting skulle man ikke filme, og ingen skulle filme de.

Jeg sa også at grunnen til at man ikke skulle filme, er at tenk om noen hadde stjålet ipad en! Da ville alle andre sett filmene. Og det hadde vært dumt.

Begge to var kjempelei seg og angret veldig.

Det kan jo være at de er påvirket av det Newton programmet hvor kroppen og seksualitet var tema... hvis de har fått se det. Da skjønner jeg at de tenker det er ok å filme.

Men bra at dere avklarer at det ikke er greit.

Anonymous poster hash: 6e0bc...e9c

Skrevet

Jeg tror utfra det du skriver at sette i utgangspunktet er naturlig nysgjerrig utforskning. Det er mer komplisert i dag enn da vi var små med alle muligheter og tilganger Internett, ipad og smarttelefoner gir og det er fort gjort at den uskyldige utforskningen til barna fører dem til steder de ikke skulle vært både på nett og i virkeligheten og foreldre har en stor og vanskelig oppgave med å lære barna nettvett, følge godt med.

Skrevet

tror nok det er ganske normalt ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...