Gå til innhold

Inspirert! Har dere samboerkontrakt og hva står det der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke gift og har heller ingen planer om det med ser kanskje det kan være lurt med samboerkontrakt.

Anonymous poster hash: c95bb...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi har ikke det. Vi eier 50/50 og har 2 barn. Føler ikke vi har behov for det 😊

Anonymous poster hash: 0349d...d84

Skrevet

Vi hadde. Giftet oss for tre år siden. Kan laste ned samboer avtaler fra nettet.

Anonymous poster hash: 0e3d1...c6e
Skrevet

Synes det er het merkelig at samboere ikke har kontrakt...

Ja, vi hadde kontrakt da vi var samboere. Den laget vi den dagen vi flyttet sammen. Der sto det hva hver av oss eide da vi flyttet sammen. 2 år senere giftet vi oss, og da rev i stykker den kontrakten. 

Anonymous poster hash: eec53...18e
Skrevet

Vi har ikke. Burde ha.... meeeen dere vet, ting går tregt😄

Anonymous poster hash: 2d41e...cf6

Skrevet

Det er komplett uansvarlig å ikke ha det. Har dere ikke forsikringer heller? Det stiller nemlig i samme klasse.

Anonymous poster hash: a04d6...71d
Skrevet

Det er komplett uansvarlig å ikke ha det. Har dere ikke forsikringer heller? Det stiller nemlig i samme klasse.

Hvorfor er det uansvarlig? Vi har livsforsikring og der har vi skrevet at hvis ha dør får jeg utbetalt summen og omvendt. Alt vi eier har vi kjøpt sammen. Har vært sammen siden vi var 15 og 17 år så vi hadde ikke noe særlig formue hver for oss når kjøpte bolig sammen

Anonymous poster hash: c0fdb...409

Skrevet

Fant ut at det var enklere å gifte seg enn å skrive samboerkontrakt..

Skrevet

Hvorfor er det uansvarlig? Vi har livsforsikring og der har vi skrevet at hvis ha dør får jeg utbetalt summen og omvendt. Alt vi eier har vi kjøpt sammen. Har vært sammen siden vi var 15 og 17 år så vi hadde ikke noe særlig formue hver for oss når kjøpte bolig sammen

Anonymous poster hash: c0fdb...409

Det er uansvarlig for de aller fleste fordi de IKKE er i din situasjon der alt er anskaffet felles. Det er jo omtrent daglig tråder her inne der den ene part kommer ut med ingenting etter et brudd, fordi det ikke er gjort kontraktsreguleringer av hva som skjer dersom de to går fra hverandre, man kom inn i forholdet med forskjellige aktiva og har fordelt utgifter forskjellig.

Skrevet

Det er uansvarlig for de aller fleste fordi de IKKE er i din situasjon der alt er anskaffet felles. Det er jo omtrent daglig tråder her inne der den ene part kommer ut med ingenting etter et brudd, fordi det ikke er gjort kontraktsreguleringer av hva som skjer dersom de to går fra hverandre, man kom inn i forholdet med forskjellige aktiva og har fordelt utgifter forskjellig.

Her eies alt 50/50 og jeg betaler forsikring for han og han for meg. Hva er uansvarlig med det?

Skrevet

Her eies alt 50/50 og jeg betaler forsikring for han og han for meg. Hva er uansvarlig med det?

Så lenge du eier 50/50 (og han også), og dere har papirer på det, så er det jo greit. anonym ...71d snakker om den typiske kvinnefella, og jeg leser ofte om den her inne. Husker du tråden om hun som lå og gråt seg i søvn hver kveld, fordi hun hadde økonomiske problemer, mens samboeren hennes tjente 1,5 million i året?

Det er disse tilfellene vi snakker om: Et par flytter sammen. De flytter gjerne sammen i hans hus, for det er størst og finest. Hun selger sitt hus, men får ikke(eller tenker ikke på) kjøpe seg inn i hans hus slik at hun også eier. Han betaler selvsagt alle lån og alt av forsikringer. Det er jo hans hus. Og ettersom hun også må bidra med noe, er det hun som kjøper mat og kanskje betaler barnehageregningene. Han eier et hus og får verdistigning på det. Hun eier ikke noe, og er hun riktig uheldig, er forbruket større enn hennes lønn kan finansiere, så pengene hun fikk da hun solgte huset sitt brukes sakte opp.

Hva tror du skjer ved et brudd? Jo, han eier alt. Han eier huset alene. Møblene er hans, de sto der da hun flyttet inn. Alt er hans. Hun må flytte ut, og da står hun på bar bakke.

Det er DETTE vi snakker om når vi anbefaler samboerkontrakt, når vi maser om å snakke om økonomi og sikre seg økonomisk.

Skrevet

Nei deg har vi ikke! Vi eier 50-50, og alle utgifter betales fra en regningskonto som begge betaler samme sum inn til!

Vi har livsforsikringen som begunstiger hverandre, det samme med pensjonsforsikring!

Det vi derimot ikke har helt på stell er hva som skal skje med barna hvis noe skjer med oss begge!!

Anonymous poster hash: 248a3...19b

Skrevet

Synes det er het merkelig at samboere ikke har kontrakt...

Ja, vi hadde kontrakt da vi var samboere. Den laget vi den dagen vi flyttet sammen. Der sto det hva hver av oss eide da vi flyttet sammen. 2 år senere giftet vi oss, og da rev i stykker den kontrakten.

Anonymous poster hash: eec53...18e

Hva skjer om dere skilles? Man tar med seg det man gikk inn i ekteskapet med. Vel, man får ut av samboerforholdet også med det man går inn med.

Hvis jeg flytter inn med en fyr, i hans hus, kjøper meg ikke inn. Jeg betaler mat, han betaler hus. Har jeg krav på halvparten om vi skilles?

Anonymous poster hash: e9f74...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...