Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #1 Skrevet 29. september 2016 Søkte for en stund siden på en jobb der det stod stillingsannonsen at de også oppfordret studenter innen dette yrket å søke. Jeg ble veldig glad, tenkte at da var det kanskje en liten sjans for meg å få jobben. Brukte lang tid på søknaden (som var elektronisk), men stusset over at jeg ikke måtte legge ved vitnemål og attester. i går fikk jeg høre at en medstudent hadde fått jobben. Jeg var ikke en gang innkalt til intervju... Skulle så gjerne visst hva som gjorde at jeg ikke engang ble innkalt til intervju. Kan det være at jeg ikke fikk lagt ved attester og vitnemål? Uff, hadde så store forhåpninger.... :-( Anonymous poster hash: 27d1b...a96
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #2 Skrevet 29. september 2016 Vanskelig å si hvorfor du ikke ble valgt ut, men den letteste måten er vel å begynne om en tilbakemelding fra fra lederen som utlyste stillingsannonsen. Ang. Elektroniske søknader skal det alltid være mulig å laste opp vedlegg. Anonymous poster hash: 060bc...776
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #3 Skrevet 29. september 2016 Møkka autocorrect! *be om... Ikke begynne Anonymous poster hash: 060bc...776
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #4 Skrevet 29. september 2016 Går det an å be om tilbakemelding, altså? 12 år siden jeg søkte på jobb sist, så jeg er så usikker på hva som er "vanlig" 🙈 Anonymous poster hash: 27d1b...a96
Serepta Skrevet 29. september 2016 #5 Skrevet 29. september 2016 Der er ikke vanlig å sende nedp attester og vitnemål med søknad og CV. Dette tas med på et evt intervju og vises frem påforespørsel.
Serepta Skrevet 29. september 2016 #6 Skrevet 29. september 2016 Og om det er 12 år siden du søkte jobb sist, er det litt overilt å ha store forventninger til første søknad du sender inn. Arbeidsmarkedet er beintøft nå, selv for deltidsstillinger. Arbeidsgivere får gjerbe flere hundre søknader pr stiling.
the amazing spidermamma Skrevet 29. september 2016 #7 Skrevet 29. september 2016 Du må i hvert fall ikke ta det personlig, selv om det kan være vanskelig. De får ofte mange søkere, og mange er kanskje til og med like kvalifiserte. Da kan det være tilfeldig hvem som blir valgt ut. Du kan jo spørre om å få se søknaden til hun som fikk komme på intervju, hvis du er komfortabel med det?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #8 Skrevet 30. september 2016 Jeg har ansatt folk, og ofte er det tilfeldigheter som gjør at man velger inn noen til intervju og ikke andre. Man får kanskje 100 søknader. 50 er rett i nei. Av de 50 som er ja, plukker man ut 10 favoritter og av de kanskje 5 til intervju.. Hvis ingen av de passet innkaller man 5 nye.. Jeg opplevde en gang at ei som var på intervju spurte hva hun gjorde feil som ikke fikk jobben. Det var veldig ubehagelig da hun rett og slett virket kjemperar og jeg ble tatt på senga da hun ringte og spurte så direkte. Jeg turte ikke si sannheten. Anonymous poster hash: 487d1...781
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #9 Skrevet 30. september 2016 Jeg har ansatt folk, og ofte er det tilfeldigheter som gjør at man velger inn noen til intervju og ikke andre. Man får kanskje 100 søknader. 50 er rett i nei. Av de 50 som er ja, plukker man ut 10 favoritter og av de kanskje 5 til intervju.. Hvis ingen av de passet innkaller man 5 nye.. Jeg opplevde en gang at ei som var på intervju spurte hva hun gjorde feil som ikke fikk jobben. Det var veldig ubehagelig da hun rett og slett virket kjemperar og jeg ble tatt på senga da hun ringte og spurte så direkte. Jeg turte ikke si sannheten. Anonymous poster hash: 487d1...781
Brennheite Badeand Skrevet 30. september 2016 #10 Skrevet 30. september 2016 Du skriver at det er 12 år siden sist du søkte jobb og at du nå er student. Tolker det dithen at du da er "voksen" student og det er kanskje din medstudent også? Kan det hende hun har en annen bakgrunn enn deg som er mer relevant for stillingen?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #11 Skrevet 30. september 2016 Søkte for en stund siden på en jobb der det stod stillingsannonsen at de også oppfordret studenter innen dette yrket å søke. Jeg ble veldig glad, tenkte at da var det kanskje en liten sjans for meg å få jobben. Brukte lang tid på søknaden (som var elektronisk), men stusset over at jeg ikke måtte legge ved vitnemål og attester. i går fikk jeg høre at en medstudent hadde fått jobben. Jeg var ikke en gang innkalt til intervju... Skulle så gjerne visst hva som gjorde at jeg ikke engang ble innkalt til intervju. Kan det være at jeg ikke fikk lagt ved attester og vitnemål? Uff, hadde så store forhåpninger.... :-( Anonymous poster hash: 27d1b...a96 Ikke ta det så personlig. Det at man oppfyller kriteriene for jobben betyr ikke at man blir innkalt til intervju. Det er realitetene i jobbsøking. Det er rett og slett mange som har god nok kompetanse og som passer i jobben. Som en annen sier, ofte er det tilfeldigheter som avgjør hvem som blir innkalt. Av ekstreme tilfeller vet jeg at i noen attraktive jobber, tar arbeidsgiver og hiver halve bunken av søknader fordi det er så mange at i den halve bunken vil det helt sikkert være plenty av passende kandidater og det halverer arbeidet til den som skal ansette. Anonymous poster hash: 2f757...33e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #12 Skrevet 30. september 2016 Jeg ville kontaktet de og spurt hva som gjorde at de ikke fant søknaden din interessant nok til å innkalle deg til intervju. Da vet du årsaken,slik at du kan bedre dette til neste søknad. Har gått på jobbsøkerkurs og husk at søknaden din skal være en søknad der du selger deg inn til et intervju. Står det bare "kjedelig pjatt" om hvor gammel du er og flink til å jobbe osv,så går du rett i nei-bunken. 3 nøkkelkvalifikasjoner er veldig viktig å få fram i søknaden. CV skal legges ved,men aldri attester uten at de ber om det. Anonymous poster hash: 93d4d...cf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå