Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #1 Skrevet 29. september 2016 Jeg ble mobbet og utestengt fra 1. klasse til jeg ga opp videregående etter første termin 2. året. Jeg klarer ikke å sosialisere meg. Føler meg veldig utilpass blant andre. Jeg føler meg så liten og umoden. Så lite verdt. Føler meg som en byrde. Jeg tør sjelden å si noe, eller gjøre noe. Virker nok veldig lat og tiltaksløs, men jeg er så redd for å gjøre feil. Gjør aldri noe uten å bli bedt om det,og fått en ganske god forklaring på hvordan. Føler meg alltid teit om jeg har sagt noe. Føler ofte at folk er sinte på meg og går og tenker mye på hva jeg kan ha sagt eller gjort feil. Dette hemmer meg så mye. Prøvde meg på videregående igjen etter noen år men fikk sånn angst at jeg bare sluttet. Skammet meg sånn at jeg ikke snakket med lærerne eller noe. Bare sluttet å møte opp. I arbeidslivet blir det stadig nevnt at jeg virker lite motivert og selvstendig. At jeg er er sjenert og usosial. Hvordan få gjort noe med dette? Jeg skammer meg sånn over meg selv Anonymous poster hash: 8f259...1ad
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #2 Skrevet 29. september 2016 Vil anbefale gestaltterapi. Jeg har hatt god nytte av det, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Anonymous poster hash: 0cdb8...78e
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #3 Skrevet 29. september 2016 Har du gått i noe behandling for å få hjelp til å bearbeide det du gikk gjennom? Hvis ikke - snakk med legen din og be om psykologhjelp. Du har ikke noe å skamme deg for! Mener du generelt at de som blir mobbet skal skamme seg? Jeg tror ikke det - det er de som mobbet deg som har grunn til å skamme seg. Men det å bli mobbet går utover selvbilde og selvtillit, og det får jeg også inntrykk av av det du skriver her. Jeg tror at det kan være lurt å få hjelp til å bearbeide det du gikk gjennom med mobbingen, men også lære deg teknikker for å snu tankene dine. Jeg tror ikke måten du er på nå er din opprinnelige personlighet, men en måte du lærte å oppføre deg på for å redusere risikoen for å bli mobbet, eller gjøre deg selv usynlig av samme grunn. Og så er det lurt å gjøre ting som kan hjelpe deg til å føle mer mestring. Hvordan var du før du begynte på skolen og opplevde mobbing? Tenk litt gjennom det, for jeg tror du da kan kjenne litt mer på den spontane delen av deg, den som ønsker å lære og ikke er så redd for hva andre mente. Det er mye du kan trene på for å endre den måten du har vendt deg til å være på. Men da må du også være villig til å gjøre ting som utfordrer de grensene du har satt for deg selv i alle disse årene. Du er ikke jo ikke dum! Jeg er helt sikker på at du har meninger om ting på jobb. Finn noe som er ufarlig, men for deg skummelt, og velg å si noe. Kan være så enkelt som å si noe i lunsjen. Trenger ikke være noe nytt, kan like gjerne være å kommentere noe av det de andre snakker om. Kanskje vil du svette, ha hjertebank og føle stemmen din skjelver - men det betyr ikke noe. Bare kast deg ut i det. Etterhvert blir det lettere og lettere. Bli også flinkere til å ikke gå inn i alle disse følelsene dine. Når du f.eks. kjenner at du nå er redd for hva andre tenker om deg. Prøv å ta et mentalt skritt tilbake og tenk hva du ville ment om en av kollegaene hadde sagt det samme - jeg er rimelig sikker på at du ikke ville syntes det var dumt. Og hvorfor skal du da stresse med det du sa, når du selv ikke ville reagert på det om andre sa det samme? Ellers tenker jeg det kan være lurt å begynne å gjøre ting du føler er morsomt. Lær noe nytt, meld deg på et kurs, begynn å trene noe nytt - gjør ting du synes er morsomt. Når du har det morsomt glemmer du å kjenne på alle de vanskelige følelsene - og det gir i tillegg en god mestringsfølelse som vil gi deg mer selvtillit. Tenk på dette som en prosess. Det kan være slitsomt innimellom, og det er ikke nødvendigvis gjort over natten, men du kan gjøre noe med det! Og husk at dette gjør du bare for deg selv, fordi du velger å få det bedre med deg selv. Prøv å "drite" litt i hva andre mener - det er ikke så viktig. Du har mye viktig å komme med, du må bare komme ut av det skallet du omgir deg med nå og bli tryggere på deg selv. Jeg hadde det mye som deg tidligere på flere områder. Følte aldri at det jeg gjorde eller sa var godt nok, lurte alltid på om andre egentlig så ned på meg. Men jeg valgte å fortsette å utfordre meg selv, også når det var ubehagelig, jeg gjorde ting som ga meg mestringsfølelse - ikke alltid med det samme mens jeg lærte noe nytt, men mestringsfølelsen kom alltid etter hvert. Selv når jeg har prøvd ting jeg egentlig ikke mestret så valgte jeg å se på det som en seier fordi jeg prøvde og jeg utfordret meg selv og lærte noe av det. Så det er mulig å snu rundt. Kanskje du også kan snakke med en rådgiver med tanke på å ev. ta videregående skole likevel? Ta studiekompetanse nå. Du trenger ikke ta alt på en gang, men kanskje du kan ta ett og ett fag? Bestill deg en legetime og be om hjelp, og begynn å å utfordre deg selv litt med ting du ønsker å endre. For endringen kan kun skje ved at du gjør det du i dag unngår. Men det er lov å ta det ett skritt av gangen og innenfor grenser som du føler er greit å mestre. Og gjør ting som er morsomt for deg Sender deg en stor klem Anonymous poster hash: b1693...6a6
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #4 Skrevet 29. september 2016 Vil anbefale gestaltterapi. Jeg har hatt god nytte av det, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Anonymous poster hash: 0cdb8...78e Enig! Gestaltterapi er praktisk rettet, og det hjelper. Anonymous poster hash: e0232...30e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå