Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #1 Skrevet 28. september 2016 Det er dette som velter hele matbudsjettet, føler jeg. Spiser vi uvanlig mye, eller helt normalt?? Ser på handlelisten fra forrige helg, og dette er hva vi har kjøpt av frukt og grønt for en uke: - 2,1 kilo epler - 1,6 kilo appelsiner - 1 honning melon - 1.2 kilo pærer - en boks druer - 0.8 kg plommer - 1 pakke gulrøtter - 2 blomkål - 2 Broccoli - 1.8 kilo poteter - 5 paprika - 2 agurker - 2 isberg - 2 pakker cherry tomat - 0,6 kg tomat i løsvekt - en pakke sukkererter - 1 pose spinat Handler fredager, og nå er det så og si skrapt for frukt og grønt (oppdaget hvor lite det var igjen når jeg skulle lage matpakker). Jeg lurer vel egentlig på hvilke summer andre bruker på frukt og grønt i uken. Vi bruker altfor mye penger på mat, prøver å stramme inn litt, men vi kaster svært lite. Ikke noe sjakktrekk å handle sulten en fredags ettermiddag kanskje... Anonymous poster hash: b3fb3...a70
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #2 Skrevet 28. september 2016 Hørtes mye ut ja, men hvor mange er dere i familien? Vi er en familie på 3 og jeg anslår at vi bruker 10.000 kr i mnd på dagligvarer. Anonymous poster hash: fd503...591
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #3 Skrevet 28. september 2016 Hvor mange er dere i familien? Og alder på barna? Greit å vite det for å kunne si om det er for lite eller for mye for en familie.... Anonymous poster hash: 58490...6e1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #4 Skrevet 28. september 2016 Sorry hadde tenkt å skrive det men glemte det. Vi er fire, to voksne og to barn på 8 og 10 år, gutt. Anonymous poster hash: b3fb3...a70
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #5 Skrevet 28. september 2016 Sorry hadde tenkt å skrive det men glemte det. Vi er fire, to voksne og to barn på 8 og 10 år, gutt. Anonymous poster hash: b3fb3...a70 Da synes jeg det høres veldig mye ut Anonymous poster hash: ea709...de1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #6 Skrevet 28. september 2016 Veldig mye frukt! Honningmelon, plommer og druer er dessuten ofte dyrt. Bruk mer av sesonggrønnsaker også, det kan dere spare en god del på. Løk i løs vekt er mye billigere enn de i strømper. Samme med potet, som regel. Det er store forskjeller på prisene på frukt og grønt i de ulike kjedene, bli mer bevisst, sjekk hvilke tilbud de ulike butikkene har de ulike ukene og handle mer av det som er på tilbud. Forleden kom jeg f.eks. over brokkoli til 10 kr stk, da brukte jeg mer brokkoli enn om jeg hadde kjøpt det på nabobutikken som tok 19,90 for en brokkolibukett. Jeg vil tro at selv om dere bruker mye frukt og grønt, så er det ikke det som velter matbudsjettet deres. Hva har dere f.eks. kjøpt av annen mat denne samme uken - pålegg, brød, melkeprodukter, middager, godteri osv.? Anonymous poster hash: 32f7a...9ef
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #7 Skrevet 28. september 2016 Oj, det høres mye ut! Her har vi en gitt på 9 år og ei jente på 7 år, og vi kjøper inn maks 5 kg med frukt hver uke, og det holder massevis Begge går på SFO og spiser en del frukt der allerede. Anonymous poster hash: 58490...6e1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #8 Skrevet 28. september 2016 Veldig mye frukt! Honningmelon, plommer og druer er dessuten ofte dyrt. Bruk mer av sesonggrønnsaker også, det kan dere spare en god del på. Løk i løs vekt er mye billigere enn de i strømper. Samme med potet, som regel. Det er store forskjeller på prisene på frukt og grønt i de ulike kjedene, bli mer bevisst, sjekk hvilke tilbud de ulike butikkene har de ulike ukene og handle mer av det som er på tilbud. Forleden kom jeg f.eks. over brokkoli til 10 kr stk, da brukte jeg mer brokkoli enn om jeg hadde kjøpt det på nabobutikken som tok 19,90 for en brokkolibukett. Jeg vil tro at selv om dere bruker mye frukt og grønt, så er det ikke det som velter matbudsjettet deres. Hva har dere f.eks. kjøpt av annen mat denne samme uken - pålegg, brød, melkeprodukter, middager, godteri osv.? Anonymous poster hash: 32f7a...9ef Middager for syv dager: - fiskekaker (hjemmelaget) - kylling med salat og en saus av kokosmelk - laks med pasta og grønt -blomkålsuppe - fiskesuppe - taco - biff med pommes frites, salat og saus (Alt hjemmelaget, fisken stort sett fiske selv) Diverse vaskemidler som en må ha, hygieneartikler, kaffe, 1 eplejuice, 4 brød, diverse tubepålegg, hvitost, 4 pakker forskjellig kjøttpålegg, 5 liter melk, fløte, 1 solo, 1 pose chips, bordsmør, egg, flytende Melange. Ikke noe snop, ungene handler lørdagsgodt for litt av ukepengene! Ja og en del pakker med ulike typer mel. Føler ikke vi handler så mye unødvendig, handler fredag, og kjøleskapet er skrapt nese fredag. Veldig kresen på frukt og grønt da, kjøper det ikke i hvilke som helst butikker selv om det er salg... Anonymous poster hash: b3fb3...a70
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #9 Skrevet 28. september 2016 Man kan få fin frukt og grønt selv om det er på salg altså. Brokkolien til 10 kroner er som regel like fin som den til 22 kroner. Coop extra har squash til 26 kr, på kiwi koster den 13 kr og er like fin. Er du bevisst på å ikke handle i de dyreste nutikkene. Er du flink til å kikke i 50% boksene i butikkene om det er noe dere kan ha? Anonymous poster hash: ea709...de1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #10 Skrevet 28. september 2016 Jeg regner med at mye av grønnsakene går til middager og kanskje en del til matpakker. Det er vel i overkant av "vanlig" mengde frukt, men likevel ikke så alt for mye. Ikke i overflod og så lenge det ikke blir kastet så ser jeg ikke hvorfor dere ikke skal kjøpe det heller. Vi handler frukt hver uke, men omtrent bare den type frukt som er på tilbud for å spare på krona. Ser ikke hvorfor frukten på tilbud er dårligere en annen frukt? Jeg har selv vært frukt og grøntansvarlig i en stor dagligvarebutikk og den frukten som er på tilbud er akkurat samme frukt som andre butikker får inn og som selges ellers. Anonymous poster hash: 34a67...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå