Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #1 Skrevet 28. september 2016 Det er et evig mas og styr, krangling og grining hver eneste kveld! Og jeg fatter ikke hvordan jeg skal snu denne trenden! Har prøvd å flytte på tidspunktet for lekser, slik at vi har god tid og det er rolig rundt oss! En av oss sitter sammen med henne - har rett og slett prøvd å gjøre det til en kosestund Nå i kveld var hun så sur og grinete at jeg rett og slett ga opp! Sendte henne i seng uten at leksene var ferdige! Hva gjør jeg da? Vekker henne tidlig og ber henne gjøre leksene før vi drar til skolen i morgen? Sender henne på skolen uten å gjøre lekser? Anonymous poster hash: e2bbb...451
Giss Skrevet 28. september 2016 #2 Skrevet 28. september 2016 Her har jeg hatt held med at vi gjør lekser på morgenen. På ettermiddagen/kvelden er han sliten og gidder ikke. Om morgenen går det mye greiere. I tillegg bruker jeg stoppeklokketrikset når det f eks er snakk om regne/skriveoppgave som han bare ikke gidder. Da peker jeg ut en del og tar tiden han bruker på å gjøre den delen. Så tar vi tiden på neste del og sammenligner tiden. (Oppgaven skal selvfølgelig gjøre skikkelig). Da er det i blant nesten trist når leksa er ferdig.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #3 Skrevet 28. september 2016 Da sender du på skolen uten å ha gjort lekser og informerer læreren om situasjonen. Kansje barnet kan få mindre lekser en periode. Her har vi det sånn at det er lekser med engang vi kommer hjem, ingen lek eller tv før etter leksene. Skal egentlig lese leseleksa 3 ganger, men han klarer seg veldi fint så vi fokuserer på å lese en gang og gjøre det bra den ene gangen. Gjør den kjedeligste leksa først og sparer det morsomme til slutt. Og masse oppmuntring og ros er viktig. Han mista mote når leseleksa ble for stor. Nå får han en egen lese lekse med færre ord og setninger, og mer luft mellom linjene og orda. Det viktigste er at du og læreren finner en måte og ett nivå som fungerer for barnet, det dummeste en kan gjøre er å lage mye krangel og mad om lekser, da får fort de mer vegring mot det. Og ha faste og tydelige rammer rundt det. Vi klarte å snu den onde sirkelen og det tror jeg dere og vil klare. Lykke til 😀 Anonymous poster hash: 0f94a...540
Gjest Antarctica Skrevet 28. september 2016 #4 Skrevet 28. september 2016 Bytt det ut med høytlesning og andre aktiviteter som stimulerer læring. Å trumpe igjennom lekser er raka vägen til skolevegring.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #5 Skrevet 29. september 2016 Bytt det ut med høytlesning og andre aktiviteter som stimulerer læring. Å trumpe igjennom lekser er raka vägen til skolevegring. Vi leser høyt hver kveld! Det har vi alltid gjort - men nå er det blitt lekse og dermed vil hun ikke!! Jeg blir helt fortvila av dette! Og ungen også.. I går gråt hun og sa hun ville begynne i barnehagen igjen. Skole er bare dritt (hennes ord 😳) og hun hater at hun må sitte stille hele dagen (hun har alltid vært veldig aktiv og glad i fysiske ting, så akkurat det er ingen overraskelse at hun sliter litt med) HI Anonymous poster hash: e2bbb...451
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #6 Skrevet 29. september 2016 Vi leser høyt hver kveld! Det har vi alltid gjort - men nå er det blitt lekse og dermed vil hun ikke!! Jeg blir helt fortvila av dette! Og ungen også.. I går gråt hun og sa hun ville begynne i barnehagen igjen. Skole er bare dritt (hennes ord 😳) og hun hater at hun må sitte stille hele dagen (hun har alltid vært veldig aktiv og glad i fysiske ting, så akkurat det er ingen overraskelse at hun sliter litt med) HI Anonymous poster hash: e2bbb...451 Kunne vært mitt innlegg... datteren min er ikke fylt 6 enda. Hun er veldig umoden, elsker å leke å være ute. Hun synes skolen er fryktelig kjedelig. Vi har ukelekser her, og har laget en avtale om bittelitt lekser hver dag. Feks skrive en rekke med 5 tall og så ikke mer før dagen etter. Anonymous poster hash: 32c31...7d2
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #7 Skrevet 29. september 2016 Lekser er noe man forbereder barnet på at det blir leeeenge før skolestart. Om det er motstand, så får man bare lage situasjonen så grei som mulig på den tiden av døgnet man finner det best. MEN lekser er en del av "arbeidstiden" til barnet og det SKAL gjøres. Det er akkurat som å skofte arbeidet, hoppe over å pusse tenner eller annet. Lekser er viktig!!!! Jeg har av og til hjemmekontor og hadde da "kontortid" litt mens barnet gjorde lekser ved siden av. (skrev ikke akkurat plusstid...) Anonymous poster hash: 974e6...dea
Gjest Antarctica Skrevet 29. september 2016 #8 Skrevet 29. september 2016 Vi leser høyt hver kveld! Det har vi alltid gjort - men nå er det blitt lekse og dermed vil hun ikke!! Jeg blir helt fortvila av dette! Og ungen også.. I går gråt hun og sa hun ville begynne i barnehagen igjen. Skole er bare dritt (hennes ord 😳) og hun hater at hun må sitte stille hele dagen (hun har alltid vært veldig aktiv og glad i fysiske ting, så akkurat det er ingen overraskelse at hun sliter litt med) HI Anonymous poster hash: e2bbb...451 Syns dere bør ta en grundig time-out når det gjelder lekser. Det viser seg jo å være kontraproduktivt. Finn noe annet å holde på med. Det er MASSE gode aktiviteter som fremmer læring, og hvis hun er glad i å være aktiv ville jeg ha byttet halvtimen med en halvtimes utetid sammen med deg. Dere kan bygge demning i bekken, lete etter bær, lære navn på planter og fugler, finne skjell og sneglehus i fjæra og 1000 andre ting som stimulerer nysgjerrigheten.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #9 Skrevet 29. september 2016 Lekser er noe man forbereder barnet på at det blir leeeenge før skolestart. Om det er motstand, så får man bare lage situasjonen så grei som mulig på den tiden av døgnet man finner det best. MEN lekser er en del av "arbeidstiden" til barnet og det SKAL gjøres. Det er akkurat som å skofte arbeidet, hoppe over å pusse tenner eller annet. Lekser er viktig!!!! Jeg har av og til hjemmekontor og hadde da "kontortid" litt mens barnet gjorde lekser ved siden av. (skrev ikke akkurat plusstid...) Anonymous poster hash: 974e6...dea Enig! Ta en alvorsprat med henne i helgen. Lekser må gjøres, ellers blir hun hengende etter læremessig. Legg opp en plan og bli enig om hvor lenge hun skal gjøre lekser. Feks 10 minutt, så pause, så 10 minutt til og så ferdig! Kjøp en kul stoppeklokke til henne. Avtal hva pausen skal brukes på. Litt frukt? Hoppetau, hente posten, andre ting for å komme litt i bevegelse? Ikke leking eller tv/spill før leksene er gjort. Dersom hun føler hun er for lite i aktivitet må dere gjøre noe med det. Blir hun kjørt til og fra skolen? Da må dere begynne å gå. Er hun med på en idrett, evt gå i svømmehall, ut på tur osv. Finn noe hun liker. Når man er skolebarn må man være mer aktiv i helger og på ettermiddagen. Kan litt av leksen gjøres på pc? La henne gå på skolen i morgen uten å gjøre leksen. Send en melding til læreren om saken og be hun sjekke leksene i morgen, så må jenta forklare seg og få kjenne litt på at det er flaut/dumt å ikke ha gjort leksene. Du avtaler selvsagt med læreren at hun ikke blir sint, men tar en alvorsprat med jenta og at lekser skal gjøres, det er ikke valgfritt. Kan læreren legge inn litt mer bevegelse i undervisningen? Hos oss jobbet de i 10 minutters økter, så byttet de plass og fikk nye oppgaver de skulle gjøre i 10 minutter. Anonymous poster hash: 04ef8...ada
Gjest Antarctica Skrevet 29. september 2016 #10 Skrevet 29. september 2016 (endret) Enig! Ta en alvorsprat med henne i helgen. Lekser må gjøres, ellers blir hun hengende etter læremessig. Legg opp en plan og bli enig om hvor lenge hun skal gjøre lekser. Feks 10 minutt, så pause, så 10 minutt til og så ferdig! Kjøp en kul stoppeklokke til henne. Avtal hva pausen skal brukes på. Litt frukt? Hoppetau, hente posten, andre ting for å komme litt i bevegelse? Ikke leking eller tv/spill før leksene er gjort. Dersom hun føler hun er for lite i aktivitet må dere gjøre noe med det. Blir hun kjørt til og fra skolen? Da må dere begynne å gå. Er hun med på en idrett, evt gå i svømmehall, ut på tur osv. Finn noe hun liker. Når man er skolebarn må man være mer aktiv i helger og på ettermiddagen. Kan litt av leksen gjøres på pc? La henne gå på skolen i morgen uten å gjøre leksen. Send en melding til læreren om saken og be hun sjekke leksene i morgen, så må jenta forklare seg og få kjenne litt på at det er flaut/dumt å ikke ha gjort leksene. Du avtaler selvsagt med læreren at hun ikke blir sint, men tar en alvorsprat med jenta og at lekser skal gjøres, det er ikke valgfritt. Kan læreren legge inn litt mer bevegelse i undervisningen? Hos oss jobbet de i 10 minutters økter, så byttet de plass og fikk nye oppgaver de skulle gjøre i 10 minutter. Anonymous poster hash: 04ef8...ada Hun blir i alle fall hengende etter hvis hele lærelysten skal drepes hjemme... Lekser er ikke i seg selv en læringsarena. Det er en gammel myte. Og ditt "råd" om å bruke skam som motivasjon - det er så hårreisende gammeldags at jeg ikke engang gidder å kommentere det. (I beste fall kan lekser brukes til mengdetrening og automatisering av visse ting, som gangetabellen, tiervenner og annen utenatlæring. Men det rekker hun fint å lære selv om hun ikke tygger på det hele høsten i 1.klasse...) Endret 29. september 2016 av Pashla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå