Gå til innhold

Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer egentlig fra utlandet og er ikke helt 100 % oppdatert på norsk kultur og former for sosial omgang. Hadde diskusjon med min norske mann i går om hva som er vanlig når det gjelder å be om unnskyldning for noe man har gjort. Her vi bor (forholdsvis liten plass) er det veldig vanlig at når noen har gjort noe skikkelig dritt mot en annen person (ligget med en annens mann, spredt et rykte, mobbet, baksnakket, lånt noe verdifullt og ikke levert tilbake), så lar de det gå litt tid og så er de venninner igjen. Det samme har mannen praktisert i vårt forhold - i løpet av våre 5 år sammen har jeg hørt ordet "unnskyld" kun en gang - da han ble fersket i å kline med ei felles venninne og jeg ble knust.

Så jeg lurer da på, er det uvanlig å be om unnskyldning og prøve å gjøre opp for seg? SKAL man tilgi absolutt alt fra alle, og bare ta tiden til hjelp?

Anonymous poster hash: ad5e0...2cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordet Unnskyld blir nok brukt oftere som høflighetsfloskel når man dulter borti hverandre eller liknende enn for å få tilgivelse for mer alvorlige ting mellom voksne.

Anonymous poster hash: cf584...7d1

Skrevet

Det er nok bare du som dessverre har havnet i feil miljø og har helt feil omgangskrets. For det du beskriver er virkelig ikke gjengs rundt omkring.

Skrevet

Ordet Unnskyld blir nok brukt oftere som høflighetsfloskel når man dulter borti hverandre eller liknende enn for å få tilgivelse for mer alvorlige ting mellom voksne.

Anonymous poster hash: cf584...7d1

Men hva er vanlig å gjøre for å få tilgivelse for alvorlige ting mellom voksne? La tiden gå og late som ingenting?

Anonymous poster hash: ad5e0...2cd

Skrevet

Wow! For et sted du har havnet.

I min verden er det normalt å be om unnskyldning for ting og ordne opp før man går videre. Men jeg vet ikke hvor "norsk" dette er.

Anonymous poster hash: 0674f...0b7

Skrevet

Det er ikke normalt å kline med en annen dame eller mann når man er gift.

Både jeg og mannen min er norskættede så langt bak vi vet (og det er noen hundre år). Vi gjør bare ikke slike ting. OG om vi skulle gjøre noe som sårer andre (da uten at det var intensjonen selvsagt), så beklager vi slevsagt det.

Jeg sier unnskyld til barnet mitt også jeg, hvis jeg har misforstått noe f.eks. som gjør at hun blir såret.

Anonymous poster hash: 71725...772
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor gidder du å bo i et sånt rottereir...??? Har aldri hørt om en sånn subkultur.

Skrevet

Det er helt normalt å be om unnskyldning om man har gjort noe galt og vil rette det opp.

Dersom man ikke vil rette det opp, som også er veldig vanlig, lar man bare være å si noe og til slutt er det kanskje glemt.

Nå er det ikke så vanlig å ikke ville rette det opp når det kommer til ens ektefelle, mer perifere bekjentskaper.

For eks: om jeg hadde (rent hypotetisk) klint med en gift mann på bygda hadde jeg angret og bedt mannen min instendig om tilgivelse. Jeg hadde ikke giddet å be om unnskyldning til kona til han jeg klinte med, selv om hun kanskje hadde gått i klasse med min søster eller lignende.

Anonymous poster hash: 1a72f...d6b

Skrevet

Nordmenn generelt er vel et ganske stolt og ikke minst fåmælt folkeslag, så tror du har rett i din observasjon om at ordet unnskyld sitter langt inne for noen. Selv om de skammer seg og vet de har gjort noe galt. Min mann er sånn, han ber aldri om unnskyldning. Men ser jo at han angrer og at han prøver å gjøre det godt med handlinger.

De hendelsene du refererer til er forøvrig hårreisende, hvis du befinner deg i et miljø der slike ting er vanlig synes jeg oppriktig synd på deg...

Anonymous poster hash: d2438...f57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...