Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #1 Skrevet 27. september 2016 Jeg kommer rett fra mekling med samværsforelder, og der drøftet han blant annet at barna ser ut til å mistet noen ferdigheter etter at jeg overtok hovedomsorgen, ferdigheter han mener å ha lært dem, særlig med tanke på hygiene. Han fortalte under meklingen at gutten min på 6 år ikke kjente til hvordan man vasker seg nedentil, så han hadde måtte vise han flere ganger hvordan man drar forhuden bak og steller rundt glans, hvordan man vasker rundt rektum etc etc. Dette var tydelig nytt for gutten, derfor reagerer far.(dette har jo forsåvidt ikke å så mye med mekling om samvær å gjøre, men han er en pratsom fyr, og dette kom fram)Så, jeg er svært forundret, er dette en måte å vaske en 6 år gammel gutt på? Måten jeg har brukt å gjøre det på (han er minstemann av fire) er å sende barnet i dusjen, gi vaskeklut med såpe og instrukser om hva de skal gjøre (så vasker du under armene, og så vasker du rundt tissen etc)Jeg tenkte at det han beskriver er det man lærer tenåringsgutter av hygiene. Eller er det noe jeg har misforstått her? Anonymous poster hash: 13a72...971
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #2 Skrevet 27. september 2016 Jeg kommer rett fra mekling med samværsforelder, og der drøftet han blant annet at barna ser ut til å mistet noen ferdigheter etter at jeg overtok hovedomsorgen, ferdigheter han mener å ha lært dem, særlig med tanke på hygiene. Han fortalte under meklingen at gutten min på 6 år ikke kjente til hvordan man vasker seg nedentil, så han hadde måtte vise han flere ganger hvordan man drar forhuden bak og steller rundt glans, hvordan man vasker rundt rektum etc etc. Dette var tydelig nytt for gutten, derfor reagerer far. (dette har jo forsåvidt ikke å så mye med mekling om samvær å gjøre, men han er en pratsom fyr, og dette kom fram) Så, jeg er svært forundret, er dette en måte å vaske en 6 år gammel gutt på? Måten jeg har brukt å gjøre det på (han er minstemann av fire) er å sende barnet i dusjen, gi vaskeklut med såpe og instrukser om hva de skal gjøre (så vasker du under armene, og så vasker du rundt tissen etc) Jeg tenkte at det han beskriver er det man lærer tenåringsgutter av hygiene. Eller er det noe jeg har misforstått her? Anonymous poster hash: 13a72...971 Dette er korrekt måte å vaske seg på - MEN det er blant de ting som helt klart ligger til pappas oppgaver! Jeg skal ikke inn i dusjen til min sønn og dra opp forhuden hans. Det syns jeg er invaderende. Far kan vise på seg selv når han dusjer sammen med barnet, og fortelle at slik gjøres det. At seksåringen trenger instruksjon for å vaske rumpa, kan jeg ikke skjønne. Det er da like lett som å tørke seg på do, bare med klut i stedet?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #3 Skrevet 27. september 2016 (HI)Hm, første gang jeg ser begrensninger som alenemor her... Ante virkelig ikke at dette var måten små gutter skulle vaske seg på, og trodde at dette hørte mer til puberteten. Nei det med rumpa, aner ikke, det virker på far som at ungene ikke vet the first thing om hygiene. Smører tjukt på da.Har ei venninne som er sykepleier som reagerte kraftig da han hørte om dette, og mente dette nesten var et overgrep. Men greit å høre fra andre, har liksom aldri tenkt på at det er noe spesielt med gutters intimhygiene i så ung alder enn den vaskekluten på vanlig vis. Anonymous poster hash: 13a72...971
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #4 Skrevet 27. september 2016 (HI) Hm, første gang jeg ser begrensninger som alenemor her... Ante virkelig ikke at dette var måten små gutter skulle vaske seg på, og trodde at dette hørte mer til puberteten. Nei det med rumpa, aner ikke, det virker på far som at ungene ikke vet the first thing om hygiene. Smører tjukt på da. Har ei venninne som er sykepleier som reagerte kraftig da han hørte om dette, og mente dette nesten var et overgrep. Men greit å høre fra andre, har liksom aldri tenkt på at det er noe spesielt med gutters intimhygiene i så ung alder enn den vaskekluten på vanlig vis. Anonymous poster hash: 13a72...971 Jeg syns også det ligner et overgrep hvis jeg gjør det på barnet. Men en pappa er jo litt mer naturlig utstyrt for å demonstrere riktig atferd?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #5 Skrevet 27. september 2016 Det er langt fra alle gutter på seks år som får forhuden tilbake, det er vanlig at de klarer det fra 6-8 års alderen På små gutter går det ikke an å dra den tilbake, den er for trang/liten til det og det vil være veldig smertefullt å prøve Derfor skal man ikke gjøre det for dem, for om det er for tidlig gjør det jo vondt og de stopper om de prøver selv Jeg har bare fortalt mine gutter at sånn er det, at når tissen vokser og blir større går det an å "dra av lua" og vaske under den, men at dette er noe de selv må prøve og finne ut av når de dusjer Anonymous poster hash: 8edab...b42
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #6 Skrevet 27. september 2016 Jeg syns også det ligner et overgrep hvis jeg gjør det på barnet. Men en pappa er jo litt mer naturlig utstyrt for å demonstrere riktig atferd? De treffer ikke pappan så ofte av ymse grunner, et par ganger i året pga ferie bare. Men når jeg googler litt nå så er det noen som mener at dette skal gutta gjøre selv når de er kjønnsmodne? Mener å ha hørt det selv en gang, derfor jeg ble litt overrasket over dette. Eller er det kanskje ulike meninger? Anonymous poster hash: 13a72...971
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #7 Skrevet 27. september 2016 De treffer ikke pappan så ofte av ymse grunner, et par ganger i året pga ferie bare. Men når jeg googler litt nå så er det noen som mener at dette skal gutta gjøre selv når de er kjønnsmodne? Mener å ha hørt det selv en gang, derfor jeg ble litt overrasket over dette. Eller er det kanskje ulike meninger? Anonymous poster hash: 13a72...971 Da bør det i alle fall være mulig, tenker jeg, for hvis det fortsatt er for stramt på en 15-åring må det rettes kirurgisk. Men mange kan det tidligere. Treåringen her hjemme oppdaget det på et tidspunkt, og tilbragte den sommeren med buksa nede, for å si det slik. (Ikke alle var like begeistret for at han kom trekkende og ville vise "se hva jeg har inni tisseluren min!")
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #8 Skrevet 27. september 2016 Jeg kommer rett fra mekling med samværsforelder, og der drøftet han blant annet at barna ser ut til å mistet noen ferdigheter etter at jeg overtok hovedomsorgen, ferdigheter han mener å ha lært dem, særlig med tanke på hygiene. Han fortalte under meklingen at gutten min på 6 år ikke kjente til hvordan man vasker seg nedentil, så han hadde måtte vise han flere ganger hvordan man drar forhuden bak og steller rundt glans, hvordan man vasker rundt rektum etc etc. Dette var tydelig nytt for gutten, derfor reagerer far. (dette har jo forsåvidt ikke å så mye med mekling om samvær å gjøre, men han er en pratsom fyr, og dette kom fram) Så, jeg er svært forundret, er dette en måte å vaske en 6 år gammel gutt på? Måten jeg har brukt å gjøre det på (han er minstemann av fire) er å sende barnet i dusjen, gi vaskeklut med såpe og instrukser om hva de skal gjøre (så vasker du under armene, og så vasker du rundt tissen etc) Jeg tenkte at det han beskriver er det man lærer tenåringsgutter av hygiene. Eller er det noe jeg har misforstått her? Anonymous poster hash: 13a72...971 Samme her Anonymous poster hash: 5a94d...493
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #9 Skrevet 27. september 2016 Dette er korrekt måte å vaske seg på - MEN det er blant de ting som helt klart ligger til pappas oppgaver! Jeg skal ikke inn i dusjen til min sønn og dra opp forhuden hans. Det syns jeg er invaderende. Far kan vise på seg selv når han dusjer sammen med barnet, og fortelle at slik gjøres det. At seksåringen trenger instruksjon for å vaske rumpa, kan jeg ikke skjønne. Det er da like lett som å tørke seg på do, bare med klut i stedet? Skal far dusje med barnet og dra tilbake sin egen forhud mens han viser ungen hvordan han vasker glansen sin?? Anonymous poster hash: 13ca4...230
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #10 Skrevet 27. september 2016 Skal far dusje med barnet og dra tilbake sin egen forhud mens han viser ungen hvordan han vasker glansen sin?? Anonymous poster hash: 13ca4...230 Skal far IKKE dusje sammen med barnet og vaske seg slik han alltid vasker?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #11 Skrevet 27. september 2016 Skal far IKKE dusje sammen med barnet og vaske seg slik han alltid vasker? Er vel forskjell på å vaske seg vanlig og å " se nøye nå, per, nå drar pappa tilbake forhuden og så vasker jeg...". Ikke alle dusjer sammen med foreldrene heller, da blir det unaturlig at en skolegutt som ser far et par ganger i året plutselig skal dusje med han for å lære intimhygiene ved demonstrasjon Anonymous poster hash: 13ca4...230
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #12 Skrevet 27. september 2016 Er vel forskjell på å vaske seg vanlig og å " se nøye nå, per, nå drar pappa tilbake forhuden og så vasker jeg...". Ikke alle dusjer sammen med foreldrene heller, da blir det unaturlig at en skolegutt som ser far et par ganger i året plutselig skal dusje med han for å lære intimhygiene ved demonstrasjon Anonymous poster hash: 13ca4...230 Ok. Jeg er ikke far og aner ikke hvordan de formidler det. Men jeg vet at mine har lært det av pappa. Ikke av meg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #13 Skrevet 27. september 2016 Dette blir bare så flaut som man gjør det til selv. Jeg har lært mine gutter å vaske hender, pusse tenner, vaske seg i rompa og vaske tissen ordentlig. Ingenting flaut eller seksuelt over det. Anonymous poster hash: 8d7ef...770
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #14 Skrevet 27. september 2016 Jeg lærte min yngste sønn det der i forrige uke. Det gikk helt fint. Men en seksåring kan ikke nødvendigvis trekke forhuden tilbake, og da skal han ikke gjøre det heller. Om far mener han har lært ham dette for lenge siden og at gutten nå ikke kan det mer erd et mer bekymringsfullt mtp far og hans anatomiske kunnskap. Anonymous poster hash: db7bd...e89
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #15 Skrevet 27. september 2016 Mulig jeg har feilet her....men med 3 sønner i hus har ingen av oss hverken vist eller fortalt at forhuden skal trekkes tilbake. De dusjer hver dag og vasker seg i dusjen, men har hørt at man ikke skal dra forhuden tilbake.. Anonymous poster hash: 96729...a98
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #16 Skrevet 27. september 2016 Mulig jeg har feilet her....men med 3 sønner i hus har ingen av oss hverken vist eller fortalt at forhuden skal trekkes tilbake. De dusjer hver dag og vasker seg i dusjen, men har hørt at man ikke skal dra forhuden tilbake.. Anonymous poster hash: 96729...a98 Jeg måtte lære min sønn fordi han ikke fikk lukten bort når det luktet litt surt. Har to sønner til som har klart seg helt fint selv(såvidt jeg vet ha ha ha). Det er jo ikke et problem for de fleste. Og mannen til HI er tydeligvis ikke helt i vater. Hilsen meg over her. Anonymous poster hash: db7bd...e89
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #17 Skrevet 27. september 2016 Jeg syns det er langt mer komfortabelt at jeg forteller de hvordan de skal gjøre det enn at far skal dusje med de for å vise det frem. Forøvrig så har begge mine gutter oppdaget dette på et eller annet tidspunkt selv. Minste er 3 år og er veldig klar over hvordan den dras tilbake. Anonymous poster hash: cace5...dc3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #18 Skrevet 27. september 2016 Jeg syns det er langt mer komfortabelt at jeg forteller de hvordan de skal gjøre det enn at far skal dusje med de for å vise det frem. Forøvrig så har begge mine gutter oppdaget dette på et eller annet tidspunkt selv. Minste er 3 år og er veldig klar over hvordan den dras tilbake. Anonymous poster hash: cace5...dc3 Altså hæ? Dette var bare rart... Og bekymringsverdig på alle måter. Anonymous poster hash: 3618d...67d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #19 Skrevet 27. september 2016 Altså hæ? Dette var bare rart... Og bekymringsverdig på alle måter. Anonymous poster hash: 3618d...67d Jeg sier som deg, atte hæ? Hva i alle dager var bekymringsverdig med dette?? Anonymous poster hash: cace5...dc3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #20 Skrevet 27. september 2016 Når forhuden kan trekkes tilbake skal det vaskes under den. Dette lærte jeg som alenemor min 5 år gamle sønn. Helt uten å dra i forhuden hans. Jeg forklarte, hsn gjorde. Dette er da helt vanlig hygiene. Anonymous poster hash: 53d00...28b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #21 Skrevet 27. september 2016 Mor til to sønner. Hang opp en enkel tegning av et menneske på yttersiden av dusjkabinettet da de var små. Her satte jeg tall på de ulike kroppsdelene for å vise rekkefølgen de skal vaske de ulike delene på kroppen. 1 på ansiktet, 2 på hals/nakke osv. Rumpa til slutt. Jeg har aldri gått i deltalj på hvordan de skal vaske tissen, annet enn at de skal vaske tissen. Det har gått veldig fint. Nå som eldstemann er tenåring har jeg snakket om forhuden og at han må vaske seg der. Anonymous poster hash: 9ac4e...138
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #22 Skrevet 27. september 2016 Jeg har da ingen problemer med å forklare min sønn hvordan han skal vaske tissen! Det kan både jeg og pappaen forklare like grelt begge to! Men nå har ikke pappaen noen forhud å trekke tilbake, så det blir litt vanskelig for han å vise da 😂😂 Anonymous poster hash: 018e4...f33
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #23 Skrevet 27. september 2016 Hadde selv følt det ukomfortabelt om jeg skulle demonstrert til mine barn hvordan jeg vasker underlivet, selv om det er " naturlig". Er naturlig med mensen også men kommer ikke til å vise "live" til jentungen hvordan man setter tampong. Anonymous poster hash: 13ca4...230
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #24 Skrevet 27. september 2016 Altså hæ? Dette var bare rart... Og bekymringsverdig på alle måter. Anonymous poster hash: 3618d...67d Ja, hvis smågutter leker med tissen sin og finner ut sånt selv, da ender de med hår i håndflatene. Og til slutt kan blindhet oppstå. Så husk: hendene oppå dyna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå