Gå til innhold

Hvilken straff gir dere 10åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ble fratatt i paden forgje uke fordi han lyver og ikke hadde gjort leksene hele uken.

I dag skulle han gjøre lekser rett etter skolen, men dro isteden på senteret med veninna si :o Han har trening nå kl.1730, men han er ikke å se.

Faren til veninna er å ser etter dem.

Hvilken straff hadde dere gitt?

Anonymous poster hash: 74d20...596
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg kommer hjem fra jobb kl.1630, har mest lyst til å følge han til skolen og hente han selv, men det går jo ikke pga jobb.

Hvordan få ungen til å høre?

HI

Skrevet (endret)

Sjekker du ikke leksene til gutten? Ettersom han ikke gjorde lekser hele forrige uke. Du må sette tydelige grenser. Ta fra han nettilgang, skift passord på wifi. Det hadde jeg gjort om dette er noe som gjentar seg. Hjelper ikke å ta fra han pad om han har mobil osv.

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

Jeg hadde vekket grytidlig i morgen og hver morgen fremover til leksene er gjort. Vil han ikke gjøre dem etter skole må de gjøre før skole.

Anonymous poster hash: 83927...b89

Skrevet

Sjekker du ikke at leksene er gjort/ gjort riktig?

Anonymous poster hash: 5d3e2...53a

Skrevet

Det høres ut som du må tettere på barnet ditt snarere enn å straffe. Du må følge opp gutten din, med lekser, aktivitet og annet. Du kan ikke overlate alt ansvaret til en 10-åring og deretter straffe ham for å ikke ha klart oppgavene. Hjelpes.

Skrevet

Tar du 10 åringens ord på at leksene er gjort? De har en del lekser, matte, gloser, faktaskriving i samfunsfag og naturfag. Oppgaver o krle, leseheftet.... følger du ikke med?

Jeg er sammen med mi på kjøkkenet og påser at de 5 faktasetningene blir faktasetninger at glosene blir skrevet 3 ganger, og riktig. At matten blir rett, at hun forstår hva hun gjør.

Hun oversetter engelsken, hun leser høyt.

Du må da se og undersøke, og bistå med leksene hver dag......

Anonymous poster hash: 9f1c8...04b

Skrevet

Her vil jeg si at skylden ligger hos deg. Du har et ansvar for å følge opp barnets skolegang tett. Du må lese over leksene hver dag for å kontrollere at han forstår og har gjort ting riktig. Jeg synes det høres veldig rart ut at du tror ungen har gjort lekser hele uken uten å ha noen som helst kontroll. Er du ikke interessert i hvordan han ligger an faglig?

Skrevet

Straff? Har aldri praktisert straff for mine barn. Alvorsprat og fornuft er min løsning. Er ikke tilhenger av at man skal drive og straffe medmennesker i privat regi.

Anonymous poster hash: bef9e...ba8

Skrevet

Reagerer mest på at han ikke blir fulgt opp. Hvorfor øver du ikke på gloser sammen med han, hører lesingen, ser til at oppgavene er utført riktig?

Har også en sønn på 10 år men han kunne aldri ha snodd seg unna 1 lekse på den måten der.

Anonymous poster hash: 9660e...832
Skrevet

og når det kommer til straff. Det er du som skulle hatt straff. Ikke den stakkars 10 åringen som ikke har voksenpersoner i sitt liv men er overlatt til seg selv.

Hvorfor skal han i det helet att gjøre lekser når ingen har bryr seg om ser dem eller anerkjenner jobben hans? Skjønner han godt.

Anonymous poster hash: 9660e...832
Skrevet

10 år så tenker du at han skal sørge for leksene selv😳Stakkars tenker jeg

Skrevet

Han ble fratatt i paden forgje uke fordi han lyver og ikke hadde gjort leksene hele uken.

I dag skulle han gjøre lekser rett etter skolen, men dro isteden på senteret med veninna si :o Han har trening nå kl.1730, men han er ikke å se.

Faren til veninna er å ser etter dem.

Hvilken straff hadde dere gitt?

10 åring gjør ikke lekser hele uka OG drar på senteret uten lov? Røde varsellamper for meg. Både pga en sønn som har i tidlig alder begynt å "skeie" ut samt for deg som ikke har sjekket lekser på en uke eller har grenser overhodet. Hva gjør en 10 åring på senteret å gjøre??

Anonymous poster hash: 4b275...c06

Skrevet

Her må du inn med mykje tettare oppfølging frå i moro. Eg høyrer, lyttar og hjelper min på same alder fleire timar i veka. Var på samtale med læraren i dag og han fekk skryt av både skulearbeid og lekser.Mine ettermiddager går til oppfølging av lekser og til å vere med på kamper . Men slik vil eg ha det

Skrevet

1: Lekser kontrolleres daglig.

2: 10-åringer henger ikke på noe senter.

Ferdig snakka!

Her har du en jobb å gjøre, skjerp deg og følg opp din sønn daglig og med positive fortegn. Her må trenden snus lynkjapt.

iPaden beholder du. La han få bruke den når du er kommet hjem fra jobb og har fått kontrollert dagens lekser. La han også få huslige oppgaver som skal gjøres før du er hjemme, disse skal også være utført for å få iPad-tilgang.

Tydelige grenser, oppgaver og forventinger er nøkkelen. Samt konsekvens og ikke minst så må må være konsekvent i alle sammenhenger.

Anonymous poster hash: 332be...fad

Skrevet

Ofte er senteret et av de stedene barn blir introdusert i dårlige miljøer, så i første omgang ville jeg sørget for at han holdt seg laaaaangt unna.

Anonymous poster hash: d76bc...57b

Skrevet

Man straffer ikke barn!!

Ikke i dette tilfellet, kanskje, men selvsagt gjør man det når det blir prekært.

Anonymous poster hash: 94ccb...34e

Skrevet

Bare det at du bruker ordet /metoden straff gjør meg oppgitt 🙈

Anonymous poster hash: dffa5...5b5

Skrevet

Bare det at du bruker ordet /metoden straff gjør meg oppgitt 🙈

Å herregud, blir du prektigere nå, så får du sikkert stjerne av søndagsskolefrøken...

Skrevet

Å herregud, blir du prektigere nå, så får du sikkert stjerne av søndagsskolefrøken...

👏👏👏 fornøyd med det oppgulpet der? Man straffer ikke barn. Feilen er hos foreldra. Jeg forventer mer av foreldrene

Skrevet

👏👏👏 fornøyd med det oppgulpet der? Man straffer ikke barn. Feilen er hos foreldra. Jeg forventer mer av foreldrene

Det neste er vel "man blir ikke sint på barn"... Du lever i en drømmeverden.

Skrevet

fornøyd med det oppgulpet der? Man straffer ikke barn. Feilen er hos foreldra. Jeg forventer mer av foreldrene

Hjelpes... for et hylekor her inne!

Det er da ikke så fryktelig vanskelig å forstå at HI med straff, tydeligvis mener konsekvens? Å henge seg opp i ordbruken her er flisespikkeri.

Og jo, når barn ikke følger avtaler som er gjort med foreldrene, så er en helt grei konsekvens (eller straff om du vil), inndragning av goder som iPad noen dager, mindre lommepenger eller annet.

Om HI undersøkte om leksene var gjort eller ei, det aner vi vel ikke? Men jeg antar at hun gjorde det, siden konsekvensen for å ikke ha gjort dem som avtalt forrige uke var inndragning av iPad da.

Det er virkelig ikke for mye forlangt at en 10- åring jobber med leksene sine selv, men man må naturligvis være tilgjengelig deler av tiden for å kunne hjelpe dem der de lurer på noe, høre dem i gloser eller lesing, og se over arbeidet.

Jeg har selv hatt en avtale med barnet om at det skal begynne på lekser selv etter skoletid, før jeg er hjemme, siden ettermiddagene våre gjerne er fulle av fritidsaktiviteter og annet andre dager. Men barnet har hittil bare gjort lekser en dag etter skoletid, mens iPad'en blir tatt i bruk med en gang føttene er innenfor døren. 

Konsekvensen her blir at barnet skal delta på en times leksehjelp i uken på skolen for å få unnagjort 1/3 der, og de to andre dagene lekser er aktuelt så blir ikke elektroniske duppedingser utlevert før jeg har kommet hjem om ettermiddagen.

Jeg har også sagt at jeg gjerne vil se at leksene går greit å få gjort uten at jeg må mase gjentatte ganger, før jeg vurderer en tredje fritidsaktivitet barnet gjerne vil begynne på.

Barnet er altså svært faglig dyktig og får egentlig til det meste selv bare det gjør en innsats, men jeg veileder alltid litt underveis når det trengs og ser over leksene etter de er gjort. Barnet hadde ett fag der det slet litt, men der har jeg kjøpt inn egne lærebøker til hjemmebruk som vi har benyttet, og dette har gitt økt faglig nivå og ny mestringsfølelse (som igjen gir bedre læring i klasserommet).

Jeg er likevel av den oppfatning at en 10- åring bør kunne jobbe relativt selvstendig med leksene, og spare opp spørsmål til slutt.

Anonymous poster hash: 85482...384

Skrevet

Min 10 åring har siden 2.klasse hatt ansvaret for sine lekser, å det har ikke skjedd at h*n har skulket unna det. Det er fult mulig å forvente av en i 5. Klasse at leksen blir gjort uten at foreldre henger over de. Jeg spør hver dag om h*n har kontroll på leksene, å et par ganger i uka ser jeg over det som er gjort. Så dere som blir helt hysteriske å tenker omsorgssvikt ifb HI sitt innlegg, se heller på deres egne barn å gjør de selvstendig . Ikke noe galt i å forvente at de tar ansvar for leksene når de er 10 år. MEN på senteret alene, det har ikke min 10 åring fått lov til heller, å det gjør ikke HI sin 10 åring heller. Den har stukket av.

Anonymous poster hash: e4a46...c0d

Skrevet

Min niåring gjør også leksene stort sett uten at vi ser dem. Hvis det er noe hun trenger hjelp til får hun det, men som regel trenger hun ingen hjelp.

Leksene blir kontrollert på skolen hver fredag og tilbakemeldingene fra læreren er at hun har stålkontroll. Om det skulle skli ut vil vi få beskjed.

I HI sitt tilfelle høres det ut til at de må strammen inn leksekontrollen, men det viktigste må være å få ham til å komme hjem når han skal. Hvis de vet at han er på senteret kan de hente ham (velg sykkel og la ham gå hjem). De trenger ikke være blide når de finner ham. Det er pinlig å få kjeft forran vennene sine, men litt kjeft har han bare godt av.

Ingen trening eller noe annet gøy før leksene er gjort. Ta gjerne resten av familien med på kino mens han er hjemme og tar igjen leksene.

Anonymous poster hash: 45612...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...