Gå til innhold

Skilsmisse. Hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nødt til å innse at skilsmisse er deneneste løsningen. Hver dag gruer jeg for å gå hjem fordi han er der. Samtidig orker jeg ikke tanken på et samlivsbrudd og alt det vil medføre av psykisk og praktisk belastning. Vet at jeg kommer til å gå i kjelleren, selv om jeg ønsker dette. Det er et så enormt stort neerlag, og jeg har håpet så lenge. 

 

Hvor begynner man? Vi eier bolig. Jeg har ett barn, han er ikke faren, men har vært i barnets liv veldig lenge. Hva må jeg tenke på? Hva bør jeg ha ordnet før jeg sier noe til ham? 



Anonymous poster hash: 9bbfb...42c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør si fra til han først. Tar tid å selge hus og jeg regner med du trenger de pengene for å leie/kjøpe noe nytt?



Anonymous poster hash: 24ec4...c23
Skrevet

Flere, vær så snill? Hva må man ha på plass?  Er det lurt å kontakte en advokat for å se over det økonomiske? Jeg føler meg helt pasifisert, aner ikke hvor jeg skal starte. 

 

HI



Anonymous poster hash: 9bbfb...42c
Gjest Antarctica
Skrevet

Snakk med NAV. Dersom man tar noen av trinnene i feil rekkefølge slår de seg helt vrange.

Skrevet

Snakk med NAV. Dersom man tar noen av trinnene i feil rekkefølge slår de seg helt vrange.

 

 

Det var kanskje ikke helt nødvendig å svare sånn? Jeg har det forferdelig vanskelig nå, og klarer ikke å tenke klart og praktisk. Jeg hadde satt veldig stor pris på råd fra noen som har vært gjennom dette?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9bbfb...42c

Skrevet

Snakk med NAV. Dersom man tar noen av trinnene i feil rekkefølge slår de seg helt vrange.

Så du tar det for gitt at hun trenger hjelp fra NAV?

 

 

Anonymous poster hash: 6fdd6...a75

Skrevet

Si til mannen at du vil skille deg. Så signerer dere separasjonspapirer. Mekling vil dere ikke trenge siden han ikke er barnet får og ikke skal ha samvær med barnet.

 

Så må dere ordne møte med banken ang. salg av boligen eller om den ene skal kjøpe ut den andre. Og ordne opp der dere har felles forsikringer, andre lån og slikt.

 

Anonymous poster hash: 80bd4...355

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Det var kanskje ikke helt nødvendig å svare sånn? Jeg har det forferdelig vanskelig nå, og klarer ikke å tenke klart og praktisk. Jeg hadde satt veldig stor pris på råd fra noen som har vært gjennom dette?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9bbfb...42c

Jeg har vært gjennom det, og helvete brøt løs da det viste seg at noen småting kom i feil rekkefølge. Det er helt sant. Hvis du f eks søker OS fra den datoen han flytter ut, men hans flyttemelding ikke blir sendt samme dag, så ser de på deg som juksemaker. I kid you not. Snakk med dem i morgen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Så du tar det for gitt at hun trenger hjelp fra NAV?

 

 

Anonymous poster hash: 6fdd6...a75

Er det en fornærmelse?

 

Hun blir alene med et barn. Det er ikke så uvanlig, bare.

Skrevet

Kontakt advokat. Mange gir 20 min gratis råd og kan da fortelle deg hva du bør gjøre først, og om videre bistand fra advokat (mot betaling) er nødvendig i ditt tilfelle.

 

Anonymous poster hash: 75f13...4ed

Skrevet

Kan man få overgangsstønad når mannen ikke er faren til barnet?



Anonymous poster hash: e3e75...491
Gjest Antarctica
Skrevet

 

Kan man få overgangsstønad når mannen ikke er faren til barnet?

 

Anonymous poster hash: e3e75...491

Hvis du er alene om forsørgelse av et barn som er under 8 år, ja.

Skrevet

Jeg har vært gjennom det, og helvete brøt løs da det viste seg at noen småting kom i feil rekkefølge. Det er helt sant. Hvis du f eks søker OS fra den datoen han flytter ut, men hans flyttemelding ikke blir sendt samme dag, så ser de på deg som juksemaker. I kid you not. Snakk med dem i morgen.

 

 

Das beklager jeg, jeg misforsto svaret ditt. Jeg kommer ikke til å søke OS, så akkurat det blir ikke et problem. Ikke NAV i det hele tatt, tror jeg - hvis det ikke er noe jeg glemmer akkurat nå. Tror den eneste stønaden jeg muligens vil ha rett til er dobbel barnetrygd. 

HI

 

Anonymous poster hash: 9bbfb...42c

Skrevet

Kontakt advokat. Mange gir 20 min gratis råd og kan da fortelle deg hva du bør gjøre først, og om videre bistand fra advokat (mot betaling) er nødvendig i ditt tilfelle.

 

Anonymous poster hash: 75f13...4ed

 

Det var en god ide. Det skal jeg gjøre, takk for svar.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9bbfb...42c

Skrevet

Sett opp et budsjett og se på hva du har råd til av bolig. Gi beskjed til mannen at du vil separeres. Skriv under på papirene og send de. Dere må være separert i 12 mnd før dere kan søke skilsmisse. Videre kontakter dere megler for salg, og bank ang. lån. Er faktisk ikke så mye mer. I forbindelse med flytting må dere jo selvfølgelig ordne med diverse abonnementer dere har på bolig etc.



Anonymous poster hash: 91830...ee6
Skrevet

Mekling først. Dere trenger attesten for å få i gang en rekke prosesser ang. barna, samvær, stønader etc.

 

So. Gjør det slutt, skynd deg til mekling. Og så tar dere resten etterhvert. Og ja, det blir som regel meget ubehagelig.

 

Anonymous poster hash: 89727...a99

Skrevet

Mekling først. Dere trenger attesten for å få i gang en rekke prosesser ang. barna, samvær, stønader etc.

 

Anonymous poster hash: 89727...a99

 

Hun trenger ikke mekling. Mannen er ikke barnets far. Gjør det ikke hyggeligere med skillsmisse, men definitiv enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...