Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #1 Skrevet 25. september 2016 Mye puss, helt gjenklistret øye. Kan ikke sendes i bhg i morgen før vi har fått salve. Hva hadde du gjort, ringt legevakt i dag, og fått kur allerede i dag, eller ventet til legekontoret er åpent i morgen? Om vi venter til i morgen må vi bli hjemme fra bhg og dermed jobb.. Anonymous poster hash: 95fcc...9d9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #2 Skrevet 25. september 2016 Du får ikke salve før det har gått tre dager, om ikke hele øyet er rødt, det er veldig vondt eller kommer store mengder puss. Er det bare litt rødt, klør, renner og kommer litt puss må du vente og se. Legene har blitt mye mer restriktive med dette, øyekatarr skyldes som regel virus og blir like fort borte ved å dryppe med saltvann http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=4 Anonymous poster hash: 04288...38c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #3 Skrevet 25. september 2016 Du får ikke salve før det har gått tre dager, om ikke hele øyet er rødt, det er veldig vondt eller kommer store mengder puss. Er det bare litt rødt, klør, renner og kommer litt puss må du vente og se. Legene har blitt mye mer restriktive med dette, øyekatarr skyldes som regel virus og blir like fort borte ved å dryppe med saltvann http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=4 Anonymous poster hash: 04288...38c Det stemmer ikke. Ring legevakta før det blir værre 😊 Anonymous poster hash: 31f5f...486
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #4 Skrevet 25. september 2016 Det stemmer ikke. Ring legevakta før det blir værre 😊 Anonymous poster hash: 31f5f...486 Jo det stemmer, har fire barn og har møtt på dette noen ganger gitt. Legen gir ikke ut antibiotika for øyekatarr som skyldes virus.. Anonymous poster hash: 04288...38c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #5 Skrevet 25. september 2016 Skyll godt med saltvann, så er det nok borte til i morgen og hun kan gå i barnehagen. Ingen grunn til å holdes hjemme pgs noe som nok er et virus. Litt som å holde hjemme en unge med fin allmenntilstand og forkjølelse... Barnehagene er utrolig dårlig oppdatert på dette her. Anonymous poster hash: 73ba0...fe5
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #6 Skrevet 25. september 2016 Jeg er enig med hun som sier at det skal MYE til for å få salve/antibiotika. Jeg har jobbet i samme bhg de siste 5 årene, og jeg har ikke sett et barn som har fått skrevet ut dette ila tiden jeg har vært der. God bedring til gutten din Anonymous poster hash: dd0f2...939
soleia Skrevet 25. september 2016 #7 Skrevet 25. september 2016 (endret) Det stemmer ikke. Ring legevakta før det blir værre Anonymous poster hash: 31f5f...486 Jau, det stemmer om legen fylgjer nasjonale retningslinjer. Det har og vorte mindre vanleg å skrive ut antibiotika for øyrebetennelse og halsbetennelse. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/medikamenter/antibiotikaresistens-1693778.ece Mine har av og til hatt det slik når dei er forkjøla og dreg snått opp i augene. Har berre vaska forsiktig bort gugget med reint vatn, og så har dei vorte bra etter eit par dagar. Dersom heile auga er svært raudt, det er smertefullt og renn mykje puss, så ville eg vurdert å konsultere lege, men hadde ellers venta nokre dagar. Det er opp til foreldra å vurdere om barnet kan i barnehagen. Endret 25. september 2016 av soleia
Mamma_til_2 Skrevet 25. september 2016 #8 Skrevet 25. september 2016 (endret) Hi vask ett og ett lye med kokt vann som du har litt salt i ( avkjøl før bruk) ikke bruk samme klut på begge øynene, vask hendene til barnet ofte ( de gnir seg det er ekkelt og ha katarr) Blir pussdannelsen værre og værre så ringer du om ikke så vask ofte øynene så går det over. Men se ann barnet. Det er veldig smittsomt så vær nøye med håndhygiene. Endret 25. september 2016 av Mamma_til_2
Snerkern Skrevet 25. september 2016 #9 Skrevet 25. september 2016 Her er vi midt i en øyekatarr på 1 åringen. Han våknet med masse puss osv på torsdag, og måtte være hjemme fra BHG. Ringte legen og hørte hva vi skulle gjøre, da dette er første barn og vi ikke har vært borti dette. Fikk svar at vi skulle prøve med saltvannsdråper eller rense med saltvann i 2-3 dager først. Går det ikke over så kontakte legen eller legevakt. Vi dro til legevakten i går da det bare ble verre, og der spurte de flere ganger om vi hadde brukt saltvann og renset noen dager før vi kom. Fikk tilslutt både øyedråper og en salve da de hadde forsikret seg om at vi hadde prøvd dette først. Vet ikke om de gjør det slik hos alle leger, men sånn vi opplevde det og fikk beskjed om å gjøre det God bedring!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #10 Skrevet 25. september 2016 Man bruker IKKE legevakta til øyekatarr. Legevakt skal brukes til tilstander som er så akutte og alvorlige at de absolutt ikke kan vente. Det er blitt skjerpet inn på ab bruk, så de fleste øyekatarrer, halsbetennelser og ørebetennelser får nå ikke ab. Vask godt og se det an i noen dager. Anonymous poster hash: 85ad0...4e4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #11 Skrevet 25. september 2016 Jeg pleier å vaske øynene til ungene med saltvann. Om det ikke går over dagen derpå, ringer jeg til legekontoret kl.08, og får som regel akutt time på samme dag. Og da får vi alltid utskrevet både salve og øyedråper. Når behandlingen er startet opp, da kan barnet vårt gå på barnehagen. Da sender jeg med øyedråper, mens salve brukes her hjemme ved legge tid. På barnehagen hvor begge ungene våre går, må behandlingen starte hvis ikke får dem ikke komme på barnehagen. Anonymous poster hash: 42aff...c7a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #12 Skrevet 25. september 2016 Man bruker IKKE legevakta til øyekatarr. Legevakt skal brukes til tilstander som er så akutte og alvorlige at de absolutt ikke kan vente. Det er blitt skjerpet inn på ab bruk, så de fleste øyekatarrer, halsbetennelser og ørebetennelser får nå ikke ab. Vask godt og se det an i noen dager. Anonymous poster hash: 85ad0...4e4 Det er ikke opp til deg å bestemme hvem som får gå til legevakt og hvem ikke. Har jeg en 1-åring som ikke kan snakke om skriker i et tar jeg den til legevakt. Ikke morsomt med sprukken tromhinne, og jeg kan ikke bedømme hvor ille det er, ergo lege. Øyekatarr kan være bakteriell og da er det nødvendig med antibiotika. Anonymous poster hash: 0b6a7...955
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #13 Skrevet 25. september 2016 Det er ikke opp til deg å bestemme hvem som får gå til legevakt og hvem ikke. Har jeg en 1-åring som ikke kan snakke om skriker i et tar jeg den til legevakt. Ikke morsomt med sprukken tromhinne, og jeg kan ikke bedømme hvor ille det er, ergo lege. Øyekatarr kan være bakteriell og da er det nødvendig med antibiotika. Anonymous poster hash: 0b6a7...955 Det kan faktisk vente til fastlegen åpner i morgen hvis man er flink til å vaske det bort. De tar ikke prøver for å se om øyekatarr er bakteriellt, de ser om det går over innen rimelig tid. Anonymous poster hash: 85ad0...4e4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #14 Skrevet 25. september 2016 Peis på med saltvannsdråper ørten ganger i døgnet. Det hjelper som regel ganske greit både på folk og dyr her i huset. Anonymous poster hash: 21953...7c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #15 Skrevet 25. september 2016 Jeg jobber på legevakt, og nyoppstått øyekatarr tar vi ikke inn med mindre det er veldig smertefullt. Det bør være prøvd egenbehandling hjemme i minst 3 døgn, dersom ikke det har hjulpet eller det bare blir verre, tar vi inn (dersom det er helg) vanligvis henviser vi til fastlegen dagen etter, siden øyekatarr ikke er så veldig akutt. Anonymous poster hash: 1e7fd...b7f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #16 Skrevet 25. september 2016 Samme erfaring som siste skriver. Når sønnen her fikk en kraftig ørebetennelse så fikk jeg spm. Om vi hadde forsøkt saltvann selv. Det hadde vi. Det var helg, å da fikk vi komme inn. Men han hadde feber og halsbetennelse i tillegg så vet ikke om de kun hadde tatt inn pga. ørebetennelse. Men det var hvertfall retningslinjene for 9 år siden også. At de har blitt veldig restriktive med salve. Anonymous poster hash: 57ce9...597
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #17 Skrevet 25. september 2016 Det skulle stå ØYEBETENNELSE altså! Anonymous poster hash: 57ce9...597
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå