Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #1 Skrevet 24. september 2016 Hei. Kan jeg gi baby på 4,5 mnd havregrøt laget på havremel? Tenker på at den inneholder gluten... Ammer ikke. Anonymous poster hash: f4878...e18
Mamma_til_2 Skrevet 24. september 2016 #2 Skrevet 24. september 2016 Ja hvorfor skal ikke baby få gluten?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #3 Skrevet 24. september 2016 Gluten er jo ikke farlig Anonymous poster hash: 49a56...c1d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #4 Skrevet 24. september 2016 Nei jeg vet at gluten ikke er farlig. Men i diverse bøker og hefter fra helsestasjon står det at de ikke bør eksponeres for gluten så tidlig da dette kan trigge en allergi for gluten, og at babyer som får mye gluten fra så tidlig alder har høyere risiko for å få cøliaki. Mens andre steder står det grøtoppskrifter fra 4 mnd der de nevner blant annet havregrøt... Så da ble man bare litt usikker. Anonymous poster hash: f4878...e18
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #5 Skrevet 24. september 2016 Nei jeg vet at gluten ikke er farlig. Men i diverse bøker og hefter fra helsestasjon står det at de ikke bør eksponeres for gluten så tidlig da dette kan trigge en allergi for gluten, og at babyer som får mye gluten fra så tidlig alder har høyere risiko for å få cøliaki. Mens andre steder står det grøtoppskrifter fra 4 mnd der de nevner blant annet havregrøt... Så da ble man bare litt usikker. Anonymous poster hash: f4878...e18 I Sverige for noen år siden så ble alle nybakte foreldre informert om at de ikke må gi barna gluten før en viss alder og når de barna ble større så hadde en mye større mengde glutenallergi enn tidligere. Fordi de ikke fikk gluten tidlig. Så Sverige ombestemte seg ang dette og antall med glutenallergi gikk ned igjen. Finner ikke igjen artikkelen. Om jeg ikke tar feil så er det ikke gluten i havremel/havregryn fra Axa men pakkene kan inneholde spor av gluten. Derfor har Axa en annen pakke som er merket som glutenfri fordi den er 100% fri for gluten. Men kjøp den vanlige, det er størst sjanse for at barnet ditt ikke får glutenallergi om den får i seg litt nå Anonymous poster hash: 33bd3...cc8
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #6 Skrevet 24. september 2016 Forresten så er det ikke gluten i havre http://www.axa.no/Ma-bra-coachen/Spor-var-kliniske-ernaringsfysiolog/Om-havre-og-gluten/ Anonymous poster hash: 49a56...c1d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 Havre er i naturlig fritt for gluten. Gluten i havre er kun forurenset fra andre kornsorter. Havre er likevel noe man gjerne kan bruke som nummer 2 grøt. Anbefaler gjerne ris og eller mais først Anonymous poster hash: 26cd8...18b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #8 Skrevet 24. september 2016 Takker for svar!! Har fått hirse frem til nå, men hadde vært fint å gi henne litt variasjon! Anonymous poster hash: f4878...e18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå