Gå til innhold

Langtidsblodsukker og glukosebelastning


mamma95

Anbefalte innlegg

Noen her som har hatt et normalt langtidsblodsukker men allikevel hatt svangerskapsdiabetes?

 

Tok langtidsblodsukker prøve for noen uker siden og den var på 5,1. Men de vil fortsatt at jeg skal ta glukosebelastning. Er pga høy bmi.. Ble helt svimmel/blodtrykksfall og alt kom opp igjen etter 20 min i forrige svangerskap så jeg kvir meg skikkelig for å ta den igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

langtidsblodsukkeret mitt var på 5,7, på glukosebelastninga hadde jeg 10,2 etter 2 timer... jeg tok 2 glukosebelastninger, en i uke 19, den var normal, og så måtte jeg ta ny i uke 28 ( pga høy bmi) og da fikk jeg utslag. Måtte måle blodsukkeret 5 ganger om dagen frem til fødselen. Jeg klarte å regulere diabetesen med kostholdet heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje litt personlig spørsmål.

Er selv overvektig og kjenner jeg kvier meg til å måtte veie meg foran lege/jordmor. Skal be om å slippe det. ( forrige) svangerskap veide jeg meg hjemme og skrev inn i skjemaet selv, håper på det denne gangen også.

Hadde/har begynt et nytt og bedre liv (trener 4-6ganger i uka) og hadde begynt å gå ned i vekt. Selvfølgelig er denne graviditeten etterlengta og en stor velsignelse, men blir så deprimert for føler ikke jeg ser noen fremgang i kroppen lenger, heller at jeg legger på meg:-(

 

Men ja, spørsmålet mitt var jo egentlig hvordan dere forholder dere til veiingen osv? Får dere slengt mot dere at dere er overvektige å ikke må gå opp så mye å risiko osv? Eller går det forbi i stillhet på en måte?

 

Tok glukosetest 1 gang forrige gang, alt var fint :-)

 

Anonymous poster hash: 8d341...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veid meg hos lege/jm hele veien, men var veldig ærlig på at jeg hadde et problematisk forhold til vekta mi og at jeg derfor ønsket så mye fokus på vekta, og heller ikke noe peikefinger og forelesning om kost og mosjon. Dette ble skrevet i journalen min,,med begrunnelse, og jeg følte at det ble tatt hensyn til av. Nå gikk jeg faktisk ned i vekt, på termindato veide jeg 6 kg mindre enn da jeg ble gravid, pga svangerskapsdiabetes og fordi jeg var kvalm helt frem til fødsel..:) Her kom søtsuget i forbindelse med amming, så nå, 6 uker etter fødsel, tør jeg ikke å veie meg..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Ser nå at det har forsvunnet en "ikke" i teksten min. Mener selvfølgelig at jeg ikke ønsket så mye fokus på vekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier meg hjemme og skriver det på helsekortet før timen, og det blir ikke snakket noe om vekta på kontrollen😊 Har bare gått opp 1,3 fra startvekt for jeg gikk først ned.. Så hun er vel fornøyd med det. Hun har sagt at det er best å ikke gå opp mer enn 6-7 når man er overvektig. Og sånn det ser ut nå klarer jeg å holde meg innenfor der men om det blir noen kg mer enn det tviler jeg på det er noe krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg må også ta glukose belastning denne gang, så snart jeg er over kvalmen. Når tok dere det? Tok det sist gang og pga høy bmi og alt var helt fint, så det føles litt unødvendig. Men får bare ta det. Ikke stort fokus på matvaner, men fått litt retningslinjer - pga kvalme gikk jeg ned både sist og nå, noen av oss er bare større enn andre - trenger ikke bety at man spiser usunt og ikke vet hva godt kosthold er. Drikker ikke brus, og spiser sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...