Gå til innhold

Jobb

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jobber du som? Er du fornøyd med lønna? Er status/høyere utdanning viktig for deg?

Anonymous poster hash: 0356c...096

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er økonomisjef. Har helt OK lønn, men kunne godt vært høyere ifht ansvar, erfaring og utdanning (master i økonomi).

Utdanning er viktig for meg, men ikke fordi det gir status. Mer fordi jeg elsker å lære, utdannelse utvikler deg som person og gjør deg til en bedre problemløser. I tillegg gir det jo flere valgmuligheter på jobbmarkedet. (Dessuten var studietiden den morsomste delen av livet mitt😂)

Jeg bryr meg katta om mine venner er vaskehjelp eller lege, det er opp til dem.

Anonymous poster hash: b88d0...e1e

Skrevet

Jeg er lektor med tilleggsutdanning i videregående skole, og har full ansiennitet, noe som betyr at jeg har en lønn til å leve av, men ikke til å bli rik av. Siden jeg altså arbeider i skoleverket, så er jeg jo pr definisjon ikke opptatt av status, vi som er lærere har jo i årenes løp virkelig blitt fratatt all status og autoritet.

For min egen del er jeg opptatt av utdanning, til et yrke man trives i, enten det er en yrkesutdanning med fagbrev eller en akademisk master- eller doktorgrad.

Anonymous poster hash: 69b46...471

Skrevet

Jobber i kundeservice. Har ingen utdannelse og tjener 36.000 i mnd før skatt. Er fornøyd med tanke på at det er en midlertidig jobb og jeg ikke er utdannet.

Anonymous poster hash: 209d3...032

Skrevet

Jobber som koordinator innen undervisning i staten. Har master. Tjener 530000 i året. Jeg vil ha mer. Og kan stige mye i lønn i løpet av årene.

Anonymous poster hash: 3aacf...b25

Skrevet

Assistentlege/lege i spesialisering. Grunnlønn på 535 000 (går ikke vakt akkurat nå). Trives med kollegaer og pasienter, men er på vei bort fra yrket av forskjellige grunner. Vet bare ikke hva annet jeg kunne tenkt meg...

Anonymous poster hash: 25d66...865

Skrevet

Hvorfor forbinder du høyere utdanning med status?

Anonymous poster hash: 23409...684

Skrevet

Jobber som pedagogisk leder i barnehage, og jeg er ikke fornøyd med lønna, synes den er veldig dårlig. Tjente like mye når jeg jobbet som ufaglært renholder. Status og høyere utdanning er ikke det samme, men ingen av delene spiller noen rolle for meg

Anonymous poster hash: 67e15...8d4
Skrevet

Assistentlege/lege i spesialisering. Grunnlønn på 535 000 (går ikke vakt akkurat nå). Trives med kollegaer og pasienter, men er på vei bort fra yrket av forskjellige grunner. Vet bare ikke hva annet jeg kunne tenkt meg...

Skal du slutte helt med medisin, eller klinikk, eller bare bort fra sykehus? Jeg er snart ferdig på studiet og lurer veldig på hva jeg skal bli når jeg blir stor.

Anonymous poster hash: dd128...8b9

Skrevet

Er pedagogisk leder. Ikke spesielt fornøyd med lønna. Kjenner flere som tjener bedre som ikke har noe utdanning

Anonymous poster hash: 1a1b3...c67
Skrevet

Skal du slutte helt med medisin, eller klinikk, eller bare bort fra sykehus? Jeg er snart ferdig på studiet og lurer veldig på hva jeg skal bli når jeg blir stor.

Allmennpraksis blir nok ikke aktuelt, med mindre det blir mulig med fastlønn/delprivat. Jeg er ikke interessert i helprivat med alt det innebærer, personalansvar, ikke egenmeldingsdager og ikke sykt barn-dager. Det blir i alle tilfeller et vikariat først, jeg tar ikke opp lån på en million for å kjøpe meg inn i en praksis hvis jeg ikke er sikker.

Det som er mest aktuelt er egentlig en sykehusspesialitet (men er utrolig usikker på om jeg orker å stå i det rotteracet og all usikkerheten rundt vikariat etter vikariat i nærmeste fremtid).

Hadde jeg hatt et klart alternativ hadde jeg blitt student igjen for lenge siden.

Samtidig så er jeg ikke helt klar for å forlate klinikken heller.. Vanskelig det der!

Skrevet

Allmennpraksis blir nok ikke aktuelt, med mindre det blir mulig med fastlønn/delprivat. Jeg er ikke interessert i helprivat med alt det innebærer, personalansvar, ikke egenmeldingsdager og ikke sykt barn-dager. Det blir i alle tilfeller et vikariat først, jeg tar ikke opp lån på en million for å kjøpe meg inn i en praksis hvis jeg ikke er sikker.

Det som er mest aktuelt er egentlig en sykehusspesialitet (men er utrolig usikker på om jeg orker å stå i det rotteracet og all usikkerheten rundt vikariat etter vikariat i nærmeste fremtid).

Hadde jeg hatt et klart alternativ hadde jeg blitt student igjen for lenge siden.

Samtidig så er jeg ikke helt klar for å forlate klinikken heller.. Vanskelig det der!

Tenker mye av det samme som du skriver, om allmennpraksis. Har en liten drøm om LIS i pediatri, men vet at jeg ikke kommer til å takle arbeidspresset, vaktene og uforutsigbarheten ved å være sykehuslege. Har tenkt på BUP, faktisk :) Og kanskje allmennlege på sikt, da det å (i teorien) være sin egen sjef veier opp for veldig mye for min del. Lykke til uansett :)

Skrevet

Jobber kommunalt som rådgiver med ansvarsområder innen barnehage og skole. Har mastergrad og tjener 470 000. Er fornøyd relativt fornøyd med lønnen da det ikke er så lenge siden jeg var ferdig utdannet. Bikker 500 000 neste høst.

Anonymous poster hash: d5467...b26

Skrevet

Jobber kommunalt som rådgiver med ansvarsområder innen barnehage og skole. Har mastergrad og tjener 470 000. Er fornøyd relativt fornøyd med lønnen da det ikke er så lenge siden jeg var ferdig utdannet. Bikker 500 000 neste høst.

Det har vært viktig for meg å ta høyere utdanning. Men er ikke opptatt av status, da hadde jeg nok ikke blitt pedagog😛

Skrevet

Viktigst for meg er at man jobber med noe man virkelig ønsker. Liker ikke at alt skal være status..

Men at så mange lever etter status gjør at jeg innimellom føler meg dum eller lite stolt over yrket mitt, fordi mange skjuler ikke at de ser ned på andre med "lavstatusyrker".

Jeg er tannhelsesekretær, jobber på et privat kontor. Har 400 000 kr. i året.

Fornøyd med det! Gode arbeidstider, ingen kveldsvakter eller helgejobb.

Anonymous poster hash: f3c94...2a9

Skrevet

Jobber i kommunal barneverntjeneste, i overkant av 500,000 i året med ganske høy ansiennitet.

...høyere utdanning er veldig viktig for meg, men om jeg var ute etter status hadde jeg nok søkt meg et annet sted. ;-)

Anonymous poster hash: 3478f...63f
Skrevet

Anestesilege👍🏻

Anonymous poster hash: 46605...a87

Skrevet

Jobber som lærer, er utdannet adjunkt. Tjener 420 000, og det er mindre enn ansvaret og arbeidsbyrden tilsier. Det hjelper også lite å ha 6 ukers avspasering om sommeren, når man resten av året er intenst sliten.

Det har hjulpet litt å si fra seg kontaktlæreransvaret, en ekstra-byrde som har blitt et hån mot læreryrket og slavearbeid mtp lønn. Det kommer til å komme et opprør mot kontaktlærerfunksjonen, da arbeidsoppgavene og tankevirksomheten/bekymringene knyttet til det er en full stilling i seg selv. I praksis må en kontaktlærer gjennomføre elendig undervisning gjennom uka fordi alt av plantid (og fritid) går med til kontaktlæreroppgaver. Selve undervisningen har man ikke tid til å planlegge.

Så, jeg ser for meg at mye må forandres og forbedres i læreryrket dersom jeg (og MANGE med meg) skal fortsette i yrket.

Anonymous poster hash: 59cdb...be7

Skrevet

Hvorfor forbinder du høyere utdanning med status?

Anonymous poster hash: 23409...684

Ikke meg du spør, men høy utdannelse gir jo høy status? Sånn er det og sånn bør det være.

Anonymous poster hash: e2f9f...fac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...