Gå til innhold

Hvor mye gjør mannen deres i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her gjør mannen så og si ingenting! Jeg bare lurer på om det er vanlig? Jeg gjør alt! Lager mat, rydder, vasker, støvsuger, vasker klær, legger sammen og på plass klær, handler mat..skulle tro han klarte å holde bilen ren, eller holde orden utenfor huset..men ikke det heller, jeg må gjøre det også. Skal det ryddes i bodene må jeg gjøre det. Husker jeg stod høygravid med bekkenløsning og ryddet kjellerboden, han var hjemme, men tilbød seg ikke å hjelpe. Lurer på om det er vanlig at vi damer gjør alt? Vi er 6 i familien, så blir veldig mye på meg. Vi jobber begge fulltid.

Anonymous poster hash: 72214...f28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før så gjorde han det meste. Da jobbet begge. Nå er jeg hjemme og jeg gjør nesten alt av husarbeid. Jeg synes det er helt ok nå som jeg har tid og overskudd til det (har leddgikt). Han får til nød vaske truser og sokker 🙈

Men han rydder og støvsuger, lager mat, rydder av bord og slike ting.

Du lurer å hva som er normalt. Det normale er at begge bidrar like mye på hjemmebane. Det er det iallefall i min omgangskrets og de jeg kjenner.

Anonymous poster hash: 7bfb9...da1

Skrevet

Støvsuger, rydder av bordet (på tvang) og rydder ute om det trengs.

Var mye flinkere til å SE ting før.

Anonymous poster hash: b2389...c9d

Skrevet

Han tar alt vedlikehold på hus, biler, sykler osv

Han holder hagen og gårdsplassen ryddig og stelt (gressklipping, luking, klipping av hekk, måke snø osv)

Han holder garasje, boder, kjeller og loft ryddig og organisert.

Han rydder av bordet etter middag.

Han tar det meste av oppfølging på barnas fritidsaktiviteter, kjøring, henting, dugnad osv

Han legger barna om kvelden.

Men viktigst av alt, han forsørger oss. Han driver for seg selv og gjør det bra. Han jobber mye mer enn full tid, og han jobber hjemmefra når han ikke er på jobb. Han har veldig lite fritid og sitter veldig sjelden rolig.

Jeg tar alt husarbeid

Jeg tar all handling og matlaging

Jeg tar all klesvask

Men jeg har likevel mer tid til å sitte på ræva enn han. Jeg jobber 70% og vi har 4 barn.

Anonymous poster hash: 58cf4...9f9
Skrevet

Ingenting. Slev ikke da jeg var 100% sykemeldt for fikk rier gjorde han noe, jeg måtte ta paracet for å gjøre husarbeid. Akkurat hatt en skikkelig krangel om det og istedenfor å ville sette pris på det jeg gjør så vil han gjøre alt fordi han sier jeg ikke gjør noe uansett. Nå er huset møkkete og skittentøyskurven renner over så vurderer å snart gjøre noe igjen

Anonymous poster hash: ea85a...ba9

Skrevet

Mannen min er helt fantastisk på hjemmefronten, jeg retter en stor takk til svigermor som har oppdratt han så godt.

Han lager middag hver dag, han henter og leverer barna i barnehagen, han rydder på kjøkkenet hver dag (tømmer og setter i oppvaskmaskinen. Ellers tar han i et tak når det trengs å rydde, han drar frem støvsugeren hvis han ser det trengs eller vasker klær, bad etc. utrolig deilig at han ser hva som må gjøres uten at jeg må kommandere han rundt!

Hovedsakelig er rydding, alt av innkjøp, planter og klær mine oppgaver, men jeg strekker ikke alltid til fordi jeg jobber mye og har lang reisevei. Da stiller mannen min opp :-)

Anonymous poster hash: 152dd...507
Skrevet

Min mann er den som stort sett lager mat og handler, han hjelper når jeg tar hus og det er hans faste jobb å ta på dynetrekk😂 Han henter datteren min på skolen, han kjører henne på trening og han tar henne med på jobb om det passer seg slik. I tillegg kjøper han blomster hver uke, gir meg fotmassasje og vanlig massasje, han klemmer og koser på meg "hele tiden" og er fullstendig innstilt på familielivet❤ Han er altså ikke far til datteren min, og er fremdeles relativt ny i familien😊

Anonymous poster hash: 68ede...d38

Skrevet

Det har vært en lang kamp. Vi flyttet sammen 21 år gamle. Han et enebarn, aldri vasket et gulv eller et klesplagg i sitt liv. Visste ikke at et hus måtte vaskes jevnlig eller at senger skal skiftes på. La alt fra seg overalt, og der lå det. Svigermor hadde nok ødelagt han gjennom oppveksten.

Nå er vi 34 år gamle. Vi kranglet oss gjennom 20-årene, uenige om husarbeid hele tiden. Flyttet fra hverandre for en kort periode ganske nylig, også fordi jeg var helt nedslitt av å føle hele ansvaret for hus og klær og utstyr til barna. Jeg tenkte at da kan jeg likesågodt være alene.

Greit nok, han har tatt seg av bilene. Men det blir jo en hobby, fordi det er noe han liker å gjøre, får alenetid i garasjen, osv. Jeg HATER husarbeid! Men hatet mitt bunner i vår fortid med skjevfordeling av husets plikter.

Uansett, han har faktisk skjønt poenget nå. Vi har funnet tilbake til hverandre (fordi vi hadde jo mye brasammen også). Han har godtatt at huset skal være rent for at vi skal ha det trivelig, ting skal gjøres hver uke og ved behov, og vi skal følge med begge to på hva som må gjøres, bidra like mye og helst gjøre ting sammen. Problemet mitt har vært at jeg har følt jeg har dratt lasset alene, alltid måttet 'plage' han til å gjøre noe som ei sur sjef. Jeg vil føle fellesskap i hverdagen. Så langt er vi på rett vei.

Det handler om fellesskap. Jeg kunne vært hjemmeværende og gjort alt (om han tjente MYE bedre slik at vi fortsatt kunne reist på feriene som vi elsker). Men når jeg jobber fullt så er faktisk fritida mi, som jeg bruker på barna og på trening, like viktig som hans fritid. Og da MÅ vi føle et felles ansvar, ellers vokser det bitterhet og det ender i brudd.

Anonymous poster hash: 68d42...875

Skrevet

Han gjør ALT! Han vasker klær, stryker, legger på plass, handler, lager mat/matpakker, legger frem klær til bonussønnen og handler masse klær og utstyr til han. Skifter på sengene, rydder i mitt klesskap (kremt), finner frem det bonussønnen trenger til både skole og trening.. han gjør alt!

Han er på jobbreise i USA nå, og før han dro vasket han hele huset, inkl alle bad og alle rom og tømte skittenskurvene og la på plass alt der det skulle være, samt handlet inn matvarer etc til meg og arvingen.

Han lager ostefat for meg når jeg får venninner på besøk og ja, han gjør nok mer enn meg.

Jeg har ikke alltid hatt det slik, men kjøre Gud så takknemlig jeg er for det.

Skrevet

Han gjør ALT! Han vasker klær, stryker, legger på plass, handler, lager mat/matpakker, legger frem klær til bonussønnen og handler masse klær og utstyr til han. Skifter på sengene, rydder i mitt klesskap (kremt), finner frem det bonussønnen trenger til både skole og trening.. han gjør alt!

Han er på jobbreise i USA nå, og før han dro vasket han hele huset, inkl alle bad og alle rom og tømte skittenskurvene og la på plass alt der det skulle være, samt handlet inn matvarer etc til meg og arvingen.

Han lager ostefat for meg når jeg får venninner på besøk og ja, han gjør nok mer enn meg.

Jeg har ikke alltid hatt det slik, men kjøre Gud så takknemlig jeg er for det.

For godt til å være sant 😄 Heldig du er da! Kan jeg spørre hva du gjør da? (ikke frekt ment, altså, bare nysgjerrig!)

Skrevet

Vi deler ganske likt. Jeg er mer hjemme, så har fulgt opp barna mer enn han. Ellers deler vi stort sett likt.

Lurer litt på hvorfor du valgte å rydde i kjellerboden som høygravid..?😂 Enkelte ting kan jo vente..

Anonymous poster hash: adec3...838

Skrevet

Han bidrar med å levere og hente unger, lager alltid maten i helgene,og da er kjøkkenet strøkent etterpå.

Resten gjør jeg,og med glede. Jeg jobber natt og har mye fri. Bruker en dag i uken til storhandling og hovedrengjøring av huset,går kjapt over med støvsugeren ved behov,vasker klær og smårydder ellers i uken.

Anonymous poster hash: cfff9...2bb

Skrevet

Her i huset er det ihvertfall ingen som sitter på ræva! Er ikke så opptatt av hvem som gjør hva, men det er klart, vi har nok noen faste ting vi tar mest av. Han drar mest av lasset på oppussing, selv om jeg bidrar så mye jeg kan der også. (Har akkurat vært ute å panelt en vegg, mannen er ute på dugnad). Jeg tar mest ansvar for husarbeid, han har til gode å vaske gulv for eksempel. Men han tar alt av klesvask. Resten gjør vi i fellesskap alt ettersom hvem som er hjemme og hva som må gjøres. Som matlaging, rydding, støvsuging osv.

Han gjør nok allikevel mer enn meg, jeg syns det er nok når klokka bikker 21.30, da må jeg sette meg ned mens han kan fortsette litt til. Vi har allikevel heftige diskusjoner ang husarbeid, han syns jeg gjør for lite. Ville gjerne hatt det 100% ryddig til enhver tid, ned til minste detalj i skuffer og skap. Det er bare ikke mulig for meg å få til med 100% jobb, barn som skal på aktiviteter flere dager i uka, samt at vi har ulike verv i barnas aktiviteter.

Skrevet

Ser ut som det ikke bare er jeg som sliter med at mannen ikke gjør noe...men noen av dere har jo drømmemenn da! Det gjør meg ingenting å gjøre husarbeid, men noen ganger rekker jeg ikke over absolutt alt, og ting blir gjort sånn halvveis...altså det er ikke skikkelig rent for jeg har bare tid å sveive over gulvet med støvsugeren, er ikke blitt vasket skikkelig på 4 mnd liksom...klarer å holde hodet akkuratt over vannet, men ikke mer...om dere skjønner. Hadde vært godt med litt hjelp. Haha, å rydde og organisere boden som høygravid var nok en del av redebyggingen 😆 Ventet i det lengste i håp om at han tok det, men nei... HI

Skrevet

For godt til å være sant 😄 Heldig du er da! Kan jeg spørre hva du gjør da? (ikke frekt ment, altså, bare nysgjerrig!)

Det går bra😀

Jeg gjør også disse tingene.. jeg rydder mye og steller og ordner.

Etter jobb har jeg flere plikter enn han, følge opp sønnen på trening hver dag, en bestemor som trenger hjelp, en del møter, masterstudier osv.

Men, han er en svært moderne og snill mann. Livet med han er fantastisk rett og slett❤️

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss, HI, har det falt deg inn å si at du ikke finner deg i å være hans tjener?

Skrevet

Vi gjør forskjellige ting, men ca like mye. Jeg lager mat, han vasker klær, jeg tørker støv og organiserer, han støvsuger og vasker gulv, jeg tar av sengetøy på sengene, han legger på rent, han klipper plen og spyler gårdsplass, jeg luker og vanner urner og blomsterbed osv...

Vi har egentlig ikke noen avtale om hvem som gjør hva, men vi gjør en innsats sammen til vi er i mål, og slapper av og gjør hyggelige ting sammen etterpå.

Det skjer ca aldri at en av oss ligger på sofaen mens den andre jobber....

Anonymous poster hash: 7abad...f70

Skrevet

Tidligere forsøkte vi å dele, men han jobber så mye, så meste ble overlatt til meg. Når jeg hadde mye å gjøre på jobb hopet ting seg opp. Han har en lederstilling. Jeg reduserte min stilling til et minimum og har nå de fleste dagene hjemme og gjør stort sett alt hjemme. Det er helt fantastisk. Fra å komme hjem etter overtid til et bomba hus med lekser som var på halv tolv pga besteforeldre ikke hadde oversikt, masse klesvask for å være klar til ny dag i morgen, usannsynlig trøtt hele tiden. Nå har vi god tid til frokost, ingen klesvask som venter, leksene er under full kontroll. Endelig har vi et hyggelig hjem, ikke bare et hus.

Anonymous poster hash: 56f3e...eec

Skrevet

Det der hadde jeg aldri godtatt. Du må stå opp for deg selv.

Her i huset deler vi likt på alt. Vi har hver våre faste oppgaver. Feks har jeg ansvar for klesvasken, mens mannen har ansvar for å holde kjøkkenet pent.

Skrevet

Her deler vi det meste likt😊

Eneste er kanskje levering/ henting av barn, men d er kun pga av jobb og at jeg er den som mest bruker bilen. Han lager kanskje noe mer middag, men han er kokk da..☺️ Vi tar d som trengs når den som har tid er der😊 For lyd når jeg leser om enkelte her inne.. Hvor finner man menn som ikke bidrar med noe? Å hvorfor finne seg i d??🤔

Skrevet

Mannen gjør nok mer enn meg i huset, men jeg tar meg mest av barna. Han har hovedansvar for vask av gulv, bad og vinduer, oppvask, handling, generelt vedlikehold (alt fra skifting av lyspærer til oppussing) samt at han tar seg av alt ute, dvs bil, hage, snømåking osv.

Jeg tar meg av klesvask, tørker støv, lager middag de fleste dagene samt leverer og henter i barnehagen, står opp med barna, legger dem om kvelden, er med dem ut osv. Resten deler vi på ettersom hvem som har tid og overskudd. I perioder der han har pusset opp f.eks. så har jeg tatt over hans plikter i huset. Har jeg hatt en periode med mye overtid på jobben så har han tatt noen av mine, men klesvasken vil jeg ha kontroll på selv uansett. :P

Men selv om han gjør mye så kommer han aldri og hjelper meg med noe jeg holder på med. (Hvis jeg f.eks. begynner å rydde i boden.) Han regner med at hvis jeg gjør noe så er det fordi jeg har bestemt meg for å gjøre det. Hadde jeg ment at det var han som skulle gjøre det, så hadde jeg jo bedt ham om det, også hadde han gjort det når det passet ham. Det er jo ikke alltid begge er innstilt på å gjøre sånne ting akkurat når den ene begynner, så det hender ofte at en av oss gjør husarbeid mens den andre slapper av i sofaen. ;)

Anonymous poster hash: 0543a...f7a
Skrevet

Han tar alt vedlikehold på hus, biler, sykler osv

Han holder hagen og gårdsplassen ryddig og stelt (gressklipping, luking, klipping av hekk, måke snø osv)

Han holder garasje, boder, kjeller og loft ryddig og organisert.

Han rydder av bordet etter middag.

Han tar det meste av oppfølging på barnas fritidsaktiviteter, kjøring, henting, dugnad osv

Han legger barna om kvelden.

Men viktigst av alt, han forsørger oss. Han driver for seg selv og gjør det bra. Han jobber mye mer enn full tid, og han jobber hjemmefra når han ikke er på jobb. Han har veldig lite fritid og sitter veldig sjelden rolig.

Jeg tar alt husarbeid

Jeg tar all handling og matlaging

Jeg tar all klesvask

Men jeg har likevel mer tid til å sitte på ræva enn han. Jeg jobber 70% og vi har 4 barn.

Hvis du jobber 70 prosent så forsørger han dere ikke. Da er du med på det

Anonymous poster hash: e9215...73f

Skrevet

Her gjør mannen så og si ingenting! Jeg bare lurer på om det er vanlig? Jeg gjør alt! Lager mat, rydder, vasker, støvsuger, vasker klær, legger sammen og på plass klær, handler mat..skulle tro han klarte å holde bilen ren, eller holde orden utenfor huset..men ikke det heller, jeg må gjøre det også. Skal det ryddes i bodene må jeg gjøre det. Husker jeg stod høygravid med bekkenløsning og ryddet kjellerboden, han var hjemme, men tilbød seg ikke å hjelpe. Lurer på om det er vanlig at vi damer gjør alt? Vi er 6 i familien, så blir veldig mye på meg. Vi jobber begge fulltid.

Ingenting inne. Jeg tar inne, han tar ute.

Skrevet

Hvis du jobber 70 prosent så forsørger han dere ikke. Da er du med på det

Min lønn (butikk) dekker knapt matbudsjettet vårt, så det er han som finansierer livsstilen vår jo

Gjest Antarctica
Skrevet

Ingenting inne. Jeg tar inne, han tar ute.

Med andre ord tar du 75% av det som må gjøres, da. Eller har dere et småbruk...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...