Gå til innhold

Båndtvang i tettbebygd strøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Jeg vet at det ikke er båndtvang etter 20 august, men gjelder det overalt? Også i et villastrøk?

Vi bor i en veldig rolig gate, tett i tett med hus med stort åpne hager. Her om dagen var det en dame som gikk tur med en kjempestor hund som hun hadde løs. Den fattet selvsagt interresse for våre kaniner, så den kom inn i vår hage og stod ved buret å knurret. Mine stakkars små ble kjemperedde:(

Jeg måtte tilslutt gå ut å be damen om å fjerne hunden, da hun bare stod å så på at hunden stod der og kaninene løp som gale rundt i buret sitt!

Har hun ikke plikt til å holde hunden unna folks hager?

Anonymous poster hash: 9151b...b58
Videoannonse
Annonse
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I tettbygd strøk, som f.eks. boligfelt, er det båndtvang året rundt. Punktum.

Skrevet

Dette synes jeg er informativt:

https://www.jusstorget.no/hunder-og-bandtvang/

Det er ikke automatisk slik at det er båndtvang selv om det er et boligstrøk, kommunen må vedta det. Så du må nesten sjekke reglene i din kommune. 

Men for at det skal være lov å gå med løs hund, skal eier ha fullstendig kontroll over hunden sin. Det er ikke mange som har det altså... Det høres i hvert fall ikke ut som damen du omtaler har det. Og da kan hun heller ikke gå med hunden løs, båndtvang eller ikke.

Skrevet

Vanligvis er det kun i sentrumskjernene det er båndtvang hele året, pluss bestemte turstier, badeplasser osv. Men hun har uansett ikke lov til å la hunden gå løs inn i deres hage og skremme kaninene. Jeg er generelt for at snille veloppdragne hunder skal få gå løs så mye som mulig. Men ikke hvis de plager Og skremmer folk (eller kaniner).

Anonymous poster hash: 5a747...902

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...