Gå til innhold

Hvilestund i bhg for de største barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg til 5 åringen min har de begynt med hvilestund fra halv tre til tre- kvart over tre.

Er de ute går de inn for å ha hvilestund.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns om det.. Jeg heller vel mest mot at de er for store til hvilestund når de er 5 år og at jeg ikke helt ser behovet for det..

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 0c596...fef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker jeg er glad de ikke har det i vår bhg, da hadde min 5-åring mast på meg om å hente ham før halv tre hver dag. :P Han synes det er ille nok med den tiden de må sitte i ro i samlingsstund og ved måltidene, resten av tiden vil han helst være ute og bruke kroppen og leke.

Anonymous poster hash: 16c8d...3f2
Skrevet

Det har de hos oss også. Jeg syns det er bra. Ettermiddagen får et avbrekk og de er ikke så høye etterpå. At de bruker litt av de mange timene de er der på å være litt i nuet og bearbeide inntrykk er sunt og bra i mine øyne.

Anonymous poster hash: 53b38...134

Skrevet

Her har de rolig stund. De driver faktisk med noe som minner om yoga. 😂😂

Rolig gymnastikk og tøyning som avsluttes med 5 minutter hvile til musikk.

Ungene liker det og jeg synes faktisk barna virker mer harmoniske ved henting etter de begynte me det.

Flott tiltak.

Anonymous poster hash: d8fcd...80a

Skrevet

De har det i vår barnehage også, også rundt kl 3 ser det ut til, deler de opp i grupper og har en rolig stund på et grupperom. Veldig greit med en hviletid syns jeg da, bare litt tidligere på dag, å ha det i hentetiden er bare en uting, men så er vår barnehage kronisk på å gjøre ting som er til ulempe for foreldrene i hentetida(som sent måltid, fortsatt ute på tur, ser på film, kjekke fellesaktiviteter). Jeg er så irritert på de for det at jeg er overbevisst om at de gjør det nettopp for å irritere, tøye strikken vår.

Anonymous poster hash: d31de...94f
Skrevet

Har gode erfaringer med hvilestund for alle barna i barnehagen, men tidligere på dagen - husker ikke akkurat, men tror det er rundt 12. De hører gjerne litt på lydbok og legger seg nedpå. Alle er med, og får seg en pust i bakken :) Barna henter energi til resten av dagen. Ingen som tar skade av det. Også de mest aktive liker dette. 

Anonymous poster hash: 56fb2...0a8
Skrevet

Hva skjer i hvilestunden da?

Anonymous poster hash: 9c554...73b

Skrevet

Bevissthet rundt kroppen, kjenne på alt fra tå til hårtupper, kjenne på hva det gjør med kroppen å hvile. Hører på "spamusikk" litt blanding av yoga/mindfullness.

Til deg der oppe: tviler på de gjør det for p irritere foreldrene i hentingen, hverdagen er uforutsigbar i barnehagen og de legger det vel opp slik det passer best for dem og barna!

Skrevet

Bevissthet rundt kroppen, kjenne på alt fra tå til hårtupper, kjenne på hva det gjør med kroppen å hvile. Hører på "spamusikk" litt blanding av yoga/mindfullness.

Til deg der oppe: tviler på de gjør det for p irritere foreldrene i hentingen, hverdagen er uforutsigbar i barnehagen og de legger det vel opp slik det passer best for dem og barna!

Kan ikke se at den er så uforutsigbart de har jo stort sett faste tider(og kjernetid) for alt som skal skje.

Og når de stadig vekk er på tur i skogen kl 15.30......er ikke så mange som syns det er greit å måtte stå å vente på at de skal komme tilbake, man har gjerne ting som skal skje på hjemmebane også.

Skrevet

Kan ikke se at den er så uforutsigbart de har jo stort sett faste tider(og kjernetid) for alt som skal skje.

Og når de stadig vekk er på tur i skogen kl 15.30......er ikke så mange som syns det er greit å måtte stå å vente på at de skal komme tilbake, man har gjerne ting som skal skje på hjemmebane også.

Det er ikke alle bhg som har strikket timeplaner og alt er planlagt ned i minste detalj, noen dager er uforutsigbar kanskje dagens planer ble utsatt pga sol eller regn, sykdom etc, at barn har en hvilestund i bhg er supert, de trenger en pause i hverdagen de og.

Og er det ett vedvarende problem at bhg din er i skogen halv 4 slik at du må vente ved henting så må du gi beskjed om det.

Skrevet

Veldig bra med hvilestund. I vår barnehage hørte de på lydbøker som regel.

Anonymous poster hash: bd869...182
Skrevet

De har det i vår barnehage også, også rundt kl 3 ser det ut til, deler de opp i grupper og har en rolig stund på et grupperom. Veldig greit med en hviletid syns jeg da, bare litt tidligere på dag, å ha det i hentetiden er bare en uting, men så er vår barnehage kronisk på å gjøre ting som er til ulempe for foreldrene i hentetida(som sent måltid, fortsatt ute på tur, ser på film, kjekke fellesaktiviteter). Jeg er så irritert på de for det at jeg er overbevisst om at de gjør det nettopp for å irritere, tøye strikken vår.

Selvfølgelig gjør de det for å irritere foreldrene..................herregud, er du så dum at du tror det?

Anonymous poster hash: 0f040...417

Skrevet

Synes det høres ut som en super ide med hvilestund. Mitt barn hadde hatt veldig godt av det. Men å ha det så sent på dagen synes jeg virker litt dårlig planlagt, barna blir avbrutt i utelek, noen hentes osv.

Anonymous poster hash: fd317...8aa
Skrevet

De har det i vår barnehage også, også rundt kl 3 ser det ut til, deler de opp i grupper og har en rolig stund på et grupperom. Veldig greit med en hviletid syns jeg da, bare litt tidligere på dag, å ha det i hentetiden er bare en uting, men så er vår barnehage kronisk på å gjøre ting som er til ulempe for foreldrene i hentetida(som sent måltid, fortsatt ute på tur, ser på film, kjekke fellesaktiviteter). Jeg er så irritert på de for det at jeg er overbevisst om at de gjør det nettopp for å irritere, tøye strikken vår. Anonymous poster hash: d31de...94f

Så du tenker at de ansatte gjør det med overlegg for å tøye strikken til foreldrene?!

Når tenker du at de skal ha hvilestund da? I samling? I lunsjen? Eller i utetiden rett etter lunsj? Eller kanskje under 14-maten?

Hvis ikke du aner hvordan en barnehagedag fungerer i det praktiske, så bør du finne ut av det eller la de som jobbe der gjøre det som er best for dem.

Det er så ufattelig mye å rekke over for oss pedagoger at du aner ikke.

Eks.

Siste kommer 9.30 på jobb. Da er det tema/aktivitet til 10.30.

En går å lager mat mens den andre (jeg har vanlig samling), eller BRAVO-samling på de dagene vi har det. I dag var det dette samt buradagssanling hvor jeg laget bursdagshilsen som bok og krone til barnet.

Deretter er det lunsj.

Rydde av bord, en går ut og de to andre kler på i garderoben.

Jeg har et barn som trenger spes ped og dette får han fra 11.30 -12.00. Etter dette går jeg på pause.

Da er kl ca 12.30-45 og jeg har en annen som skal ha tøying i 10 min. Inn med han,

Deretter er det å hjelpe de andre gruppene på avdeling eller avkledning før 14-maten skal lages (alle 3 måltider lager vi i bhg).

Mat spises, og deretter må det ryddes vekk, vaske bord og rydde inn/ut av oppvaskmaskin.

Har jeg husket å gi Per øryelapp? Og Ingrid medisin? Nei, må gjøre det,

Så er kl plutselig 15.00.

Kunne gledelig tatt en siesta her.....

Kl 15 er etter aller siste måltid i bhg

Det er mindre voksentetthet og voksne og barn begynner å bli slitne.

Det er ganske urolig etter 14-maten og det er vanlig å roe ned barn som nå er litt "høye" rett etter mat.

Kl 15 er en tid det passer veldig godt å senke skuldrene lott før de blir hentet. Det er full fart hele dagen og barn trenger også å koble av :)

Anonymous poster hash: 9c34a...dc0

Skrevet

Hvilestund til min 5 åring i barnehagen hadde vært helt supert,han trenger det virkelig!

Han blir veldig sliten av å ha så mange rundt seg,å reagerer med utagering der han er stygg mot andre barn.

Han har selv sagt til de voksne at han også vil ha hvilestund med 3 åringene fordi han er sliten,men får bare beskjed av de voksne at det er han for stor til :o

Her syns jeg de burde se barnets behov.

Han er ofte veldig trøtt og sliten når han kommer hjem å det hadde han nok ikke vært om han fikk en liten hvilestund midt på dagen.

Det jeg hadde vært negativ til er tidspunktet for NÅR hvilestunden er,syns det var litt sent å de hadde nok blitt forstyrret av foreldre som kommer for å hente barna.

Hadde heller ikke likt at det går av utetiden ettersom det er favoritt tiden til sønnen min.

Anonymous poster hash: f57bb...3d6

Skrevet

Jeg hadde likt hvis vår bhg gjorde noe lignende. Sønnen vår er totalt utslitt når han hentes.

Skrevet

I den nye barnehagen til sønnen min har de hvilestund etter lunsj, da leser de bøker og bare slapper av. Ser min aktive sønn har veldig godt av det og har mye mer energi når jeg henter han enn han hadde før :)

Skrevet

Iddeen er god, men det blir for sent med hvilestund når folk begynner hentingen.

Anonymous poster hash: d2e26...a89

Skrevet

Helt enig i at det er upraktisk å ha hvilestund når foreldrene begynner å hente barna.

Blir ikke særlig avslappende når det hele tiden kommer inn foreldre å forstyrrer.

Skrevet

Synes det var litt sent på dagen. De som henter tidlig vil jo forstyrre alle barna.

Hos oss har de hvilestund fra 13-1330. Da ligger de på madrasser og hører på lydbok.

Synes det er suverent at de har det. Barna må lære seg å hvile også, det må ikke være aktivitet hele tida.

Anonymous poster hash: 5782c...ad1

Skrevet

Vår eldste gikk i en barnehage da han var liten der de hadde hvilestund.

Frem med matter, dempet belysning, alle i sovestilling bortetter gulvet.

Store som små.

Min var jo bare ca 2 år, og sov, men barnehagen sa at de eldste slappet helt av, og trengte stunden.

I utgangspunktet høres det greit ut 😊

Ser jo på mine skolebarn at de gjerne tar seg en stund på sofaen det de zoner helt ut, og lader litt batteri på ettermiddagen.

Husker jeg gjorde det samme som barn.

😀

Anonymous poster hash: 5f47e...825

Skrevet

Helt enig i at det er upraktisk å ha hvilestund når foreldrene begynner å hente barna.

Blir ikke særlig avslappende når det hele tiden kommer inn foreldre å forstyrrer.

Hos oss kommer ikke foreldrene hele tiden inn og forstyrrer- de møter en voksen utenfor hvilerommet som rydder/vasker og som de kan ha to ord med i fred og ro før de stille og rolig vinker barnet ut av hvilerommet. Ingen problem i det hele tatt. Både foreldre og de barna som er igjen takler dette helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...