Gå til innhold

Dere som er i permisjon, hjelper far til noe om natten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å gå på veggene av for lite søvn. Baby 10mnd sover dårlig på dagtid så får ikke hentet meg inn igjen.

F eks i natt. Først våknet baby, fikk vann og klarte å sovne igjen. Så våknet femåringen, måtte sånn på do. Følge og så la jeg meg sammen med henne siden hun ikke fikk sove. To timer etterpå med stiv rygg , hyler baby igjen. Mannen flytter ikke på seg.. Mageknip så litt bæring, litt vann og så sovnet endelig minste igjen. Nå, en time senere startet baby 10mnd dagen og prater så høyt at jeg bare må skynde meg på stuen så ikke femåringen våkner.. Føler meg som en zoombie og gleder meg til det er hans permisjon...

Anonymous poster hash: da14e...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset delte vi på det. MEN det var ikke noe fast nøkkel. Pappaen hadde fått "mammagenet". Dvs våknet svært lett av barnets uro fordi jeg var så syk i starten at han hadde full omsorg på sykehuset i maaange dager.

Anonymous poster hash: edcfd...998
Skrevet

Ja selvsagt. Selvom fasiten sier at man bare kan sove når barnet sover på dagen så er det ikke sånn det funker. Pappaen måtte bare trå til! Jeg trengte søvn jeg også

Anonymous poster hash: 7bb9e...d4f

Skrevet

Selvsagt! Vi delte permisjonen helt likt. Og delte sånn ca 50/50 den tiden begge var hjemme, altså etter arbeidstid og på natt :)

Noe annet er helt unaturlig. Synes jeg...

Anonymous poster hash: 66ae7...654

Skrevet

Ja, han må stille like mye opp på natten. Han tar seg av 1-åringen som har sovet elendig på natta og jeg babyen. Hadde aldri i livet klart å ta begge og det hadde han heller ikke forlangt! Det har vært mye tøffe netter på mannen før han skal på jobb, men sånn er det bare. Vi er sammen om dette. Jeg hadde ikke taklet én natt som du beskriver hi, da hadde mannen pent blitt pisket opp når eldste våknet. Det som funker best for oss nå er at vi sover på hvert vårt rom med hvert vårt barn. Man gjør det man må for å få minst mulig styr og avbrudt søvn på natta.

Anonymous poster hash: ddd88...55d

Skrevet

Nei, det gjør han ikke. Men han kan godt ta over på ettermiddagen, så jeg kan få sove en time eller to.

Anonymous poster hash: 49bf7...35e

Skrevet

Her falt alt på meg. Mannen min har aldri hatt en våkenatt. Nå venter vi varn nr 4.

Det er slitsomt. Men mannen min gjør opp for det på dagen. Tar morgenstell og kveldstell på alle Barna. Rydder. Lager mat. Vasker klær. Og holder orden i huset.

Jeg sover gjerne på ettermiddagen når han kommer fra jobb.

Grunnen til at mannen ikke kan ta nattevåk er at han har epilepsi og tåler ikke lite søvn og avbrutt søvn.

Hadde han ikke tatt sin del på dagen hadde vi ikke overlevd.

Sett krav og be om hjelp. Er ikke alltid mannen ser hva som skal gjøres da sier jeg det.

Anonymous poster hash: d5c28...6d3

Skrevet

Ja, jeg skal fungere på dagen jeg også. Natten må vi da dele på.

Anonymous poster hash: 9e7c4...7a3
Skrevet

Amming får han ikke tatt, og jeg har nattammet så lenge ungene har ønsket det. Dvs at jeg har ammet om natten til barna var 13 og 15 mnd gamle. Helt uproblematisk for meg, har hatt de i sprinkelseng inntil vår seng og de har våknet 1-2 ganger om natten, da har jeg bare løftet de over til meg, ammet de og lagt de tilbake i egen seng. De 10-15 min om natta har ikke vært noen utfordring for meg, både jeg og barnet har sovnet greit igjen etterpå.

Vi har tre barn da, eldste prøvde jeg å nattavvenne da han var 7 mnd gammel, han fortsatte å våkne om natten og være våken i 1,5 til 2 timer frem til han var nesten 2 år. Da tar jeg heller litt amming altså..

Her har det da vært sånn at jeg har tatt babyen, men når vi har fått flere barn har alltid mannen tatt eldre søsken om de har våknet om natten. Han våkner lettere enn meg så om noen er våkne er han oppe av senga før jeg i det hele tatt har våknet. Nå som ingen av oss har permisjon og vi ikke har baby lenger er det da altså stort sett han som bidrar om noen trenger assistanse om natten (noe som egentlig er ganske sjelden)

Vi har hatt en balanse som ingen av oss har blitt utslitt av, og det er jo det som er nøkkelen. Hvordan de forskjellige familiene gjør det er egentlig uinteressant så lenge måten dere gjør det på ikke fungerer for dere. Om du er i ferd med å bli mannevond av søvnmangel så må jo mannen avlaste deg så du får hvilt ut.

I dag er det fredag, regner med mannen din har fri i morgen? Si klart ifra, at i kveld legger du deg tidlig og skal sove natten gjennom, denne natten er han nødt til å ta før det rabler for deg.

Anonymous poster hash: bf703...80f
Skrevet

Lite. Han blir helt skutt om han har vært oppe før jobb. Jeg vil heller ha en opplagt pappa på ettermiddagen, ettersom jeg våkner uansett. Sover så lett.

Skrevet

Med førstemann: ingenting.

Med andremann: noe med babyen, alt med 2-åringen.

Anonymous poster hash: 1fc3f...0e3

Skrevet

Med første: prøvde, men han fungerer ikke om natten. Hun var kolikkbarn. Jeg var utslitt.

Med nummer to;Jeg tar baby han tar jenta og har jeg vært mye våken så står han opp med begge to, så lenge klokka har passert 6(må ta jenta uansett da), så får jeg sove et par timer.Jenta sover stort sett hele natta og baby er som regel kun våken for å spise.

Anonymous poster hash: 5f5c8...cce

Skrevet

Ja det gjorde han :) da baby våknet for mat på natten så gikk han og hentet han bort til sengen vår! Da han ble litt eldre og våknet når far skulle på jobb, så var det far som tok morgenstellet slik at jeg fikk stelle meg og gjøre meg klar for dagen :)

Anonymous poster hash: d66ae...2d7

Skrevet

Med første hjalp han til, da jeg som førstegangsmor ikke taklet nattevåk så godt. Hadde sikkert fått en depresjon om han ikke hadde stilt opp. Med tvillingene måtte han hjelpe til, selv om jeg ammet og hadde hovedansvaret.

Nå sist hadde han fint lite nattevåk, jeg tok det meste. Var ikke mye nattevåk heller. Men vi hadde ingen fast regel på det, selv om jeg pga amming hadde hovedansvaret, hendte det at han våknet og tok junior opp i sengen til meg. Hvis det var sykdom, mye skriking hendte det at jeg ba om hjelp og fikk det.

Anonymous poster hash: dd56e...3de

Skrevet

Hadde dette vært omvendt og en far som var i permisjon så hadde dere sagt motsatt. At mor ikke kunne hjelpe til for hun skal jo tross alt på jobb dagen etterpå og trenger søvn.

Anonymous poster hash: fb043...f40

Skrevet

Far tar alt med 3-åringen, som våkner hver natt + supertidlig om morgenen. Jeg tar babyen.

Anonymous poster hash: a3566...1fa

Skrevet

Hadde dette vært omvendt og en far som var i permisjon så hadde dere sagt motsatt. At mor ikke kunne hjelpe til for hun skal jo tross alt på jobb dagen etterpå og trenger søvn.

Anonymous poster hash: fb043...f40

Les tråden før du svarer 😉

Skrevet

Vår er 6 måneder og jeg er hjemme, og tar alt på natta. Men får avlastning på dagtid/ettermiddag om jeg trenger det.

Nå sover hu godt og jeg har bortsett fra de første ukene også fått sove 6-9 timer tilsammen iløpet av natta. Hadde det ikke vært slik, så hadde nok han mått trå til litt på noen netter.

Anonymous poster hash: baa5d...e23
Skrevet

Jeg holder på å gå på veggene av for lite søvn. Baby 10mnd sover dårlig på dagtid så får ikke hentet meg inn igjen.

F eks i natt. Først våknet baby, fikk vann og klarte å sovne igjen. Så våknet femåringen, måtte sånn på do. Følge og så la jeg meg sammen med henne siden hun ikke fikk sove. To timer etterpå med stiv rygg , hyler baby igjen. Mannen flytter ikke på seg.. Mageknip så litt bæring, litt vann og så sovnet endelig minste igjen. Nå, en time senere startet baby 10mnd dagen og prater så høyt at jeg bare må skynde meg på stuen så ikke femåringen våkner.. Føler meg som en zoombie og gleder meg til det er hans permisjon...

Anonymous poster hash: da14e...bc4

Dere må ikke dele det sånn. Når det er hans permisjon våkner babyen mye mindre og det er mye mer rutine. Jeg tenker det er hans ansvar å dele alt hele veien. Må du amme tar han bleie, osv. Ev. Kan du pumpe og gi flaske så kan han ta en natt...

Anonymous poster hash: 5d0fa...36e

Skrevet

Jeg tar babyen på 6 mnd hver natt. Han tar seg av 4 åringen 50 %. Står aldri opp med dem begge. Jeg skulle ønske han i allefall kunne stå opp med dem en gang i blant som i helger. Mye mas og dårlig stemning. Skulle likt å sett han klare seg med så lite søvn 6 mnd i strekk!

Anonymous poster hash: 6d7cf...500

Skrevet

Ja, det gjorde han, spesielt da vi nr. hadde kolikk. Han tåler generelt bedre lite søvn enn meg, så hans dager etter lite søvn ble ikke så dårlige som mine. Etter en stund fant vi ut at vi avtalte på forhånd hvem som hadde ansvar når og for hva. Da våknet jeg faktisk ikke av det som ikke angikk meg etter en stund, og slik var det for han også.

Skrevet

Her må mannen din trå til! Jeg opplever det som mye tyngre å være hjemme i permisjon med lite søvn, enn å dra på jobb etter en dårlig natt. Mannen og jeg bytter på, og avlaster hverandre så godt vi kan. Jeg stemmer for hvert deres rom med hvert deres barn. Søvn må man ha, ellers går det galt i lengden.

Skrevet

Her var det kun jeg som tok natten. Men jeg hadde da mulighet til å sove litt på dagtid når babyen sov. Det kunne jo ikke pappaen. Da synes jeg det er helt feil at han skal stå opp om natten og slite hele dagen på jobb, for så å måtte sove av utmattelse på ettermiddagen.. Hvis mor ikke får hentet seg inn i løpet av dagen er det noe annet, da bør man bytte på. Og i helgene bør man bytte på.

Anonymous poster hash: 7c06b...c49

Skrevet

Ja, han må stille like mye opp på natten. Han tar seg av 1-åringen som har sovet elendig på natta og jeg babyen. Hadde aldri i livet klart å ta begge og det hadde han heller ikke forlangt! Det har vært mye tøffe netter på mannen før han skal på jobb, men sånn er det bare. Vi er sammen om dette. Jeg hadde ikke taklet én natt som du beskriver hi, da hadde mannen pent blitt pisket opp når eldste våknet. Det som funker best for oss nå er at vi sover på hvert vårt rom med hvert vårt barn. Man gjør det man må for å få minst mulig styr og avbrudt søvn på natta.

Anonymous poster hash: ddd88...55d

Akkurat samme her. Hvert vårt rom og hver vår unge (3 år og nyfødt)

Anonymous poster hash: b2d54...cfd

Skrevet

Nei, det gjorde jeg. Naturlig, siden jeg ammet. Pappaen står opp nå som han har permisjon.

Anonymous poster hash: f75a9...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...