Gå til innhold

Min mor er psykisk syk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men skjuler det noenlunde i hverdagen.. Hun oppfattes nok noe unormal, men ikke til fare for andre (hun har sittet i fengsel for fyllakjøring og hærverk på andres eidendom, og telefonterror til tidligere ekser)

Kan sies at hun mistet omsorgen for meg da jeg var 9, hva som står i rettspapirene vet jeg ikke, men jeg tror aldri hun har fått en diagnose utover det fysiske)

Hun mener selv at hun er helt frisk, og det er jo selvfølgelig alle andre rundt henne det er noe gale med. Vi er psykopater hele gjengen.

Spm mitt er, jeg mener hun har behov for hjelp, hva gjør jeg?

Jeg kan jo ikke kontakte legen hennes pga taushetplikt?

Anonymous poster hash: 17854...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke taushetsplikt overfor legen, og kan fint ta kontakt. Taushetsplikten begrenser informasjon andre veien, men du kan ta opp dine bekymringer.

Anonymous poster hash: d421f...458

Skrevet

Du kan melde inn en bekymringsmelding til fastlegen.

Anonymous poster hash: 9c005...20e

Skrevet

Høres ut som min mor.

Hun har en personlighetsforstyrrelse. Borderline og mest sannsynlig narsissistisk. Dette sier min psykolog som har hørt mye om henne, og alt jeg leser stemmer. MEN diagnose og behandling kan hun ikke få nettopp fordi hun ikke vil det selv. "Alle andre" er det noe i veien med.

Mitt beste råd er å holde deg unna henne <3

Du kan ikke hjelpe henne når hun ikke vil ha hjelp

Anonymous poster hash: d4f6e...cbc

Skrevet

Høres ut som min mor.

Hun har en personlighetsforstyrrelse. Borderline og mest sannsynlig narsissistisk. Dette sier min psykolog som har hørt mye om henne, og alt jeg leser stemmer. MEN diagnose og behandling kan hun ikke få nettopp fordi hun ikke vil det selv. "Alle andre" er det noe i veien med.

Mitt beste råd er å holde deg unna henne <3

Du kan ikke hjelpe henne når hun ikke vil ha hjelp

Anonymous poster hash: d4f6e...cbc

Jeg holder meg unna henne.

Har blokket nr hennes så det eneste hun får gjort er å legge igjen på telefon svar.. Og der blir det sagt mye rart (som jeg evt kan bruke "mot" henne?)

Men går det ikke ann å få henne evt tvangsinnlagt? Eller må en være åpenbar psyk?

Skrevet

Har blokket nr hennes så det eneste hun får gjort er å legge igjen på telefon svar.. Og der blir det sagt mye rart (som jeg evt kan bruke "mot" henne?)

Men går det ikke ann å få henne evt tvangsinnlagt? Eller må en være åpenbar psyk?

Blir ikke tvngsinnlagt pga personlighetsforstyrrelser.

Skrevet

Blir ikke tvngsinnlagt pga personlighetsforstyrrelser.

Fordi hun ikke er til fare for seg selv eller andre, ikke sant?

Men hun er jo så psyk, hun blir jo ikke bedre med årene heller..

Skrevet

Fordi hun ikke er til fare for seg selv eller andre, ikke sant?

Men hun er jo så psyk, hun blir jo ikke bedre med årene heller..

Er også en paragraf om fare for sterk forverring uten behandling.

Men greia med personlighetsforstyrrelser er at de er vanskelige å behandle, og umulig å behandle uten samarbeid fra pasienten. Så tvang er rett og slett ikke hensiktsmessig.

Skrevet

Er også en paragraf om fare for sterk forverring uten behandling.

Men greia med personlighetsforstyrrelser er at de er vanskelige å behandle, og umulig å behandle uten samarbeid fra pasienten. Så tvang er rett og slett ikke hensiktsmessig.

Med andre ord, vi får ikke fred før den dagen hun dør. Det er jo en forferdelig trist tanke å tenke :(

Skrevet

Men går det ikke ann å få henne evt tvangsinnlagt? Eller må en være åpenbar psyk?Anonymous poster hash: 17854...0c6

Nei, tvangsinnlagt kan hun ikke bli i en sånn situasjon.

Hold deg unna om hun ødelegger for dere er mitt råd også

Anonymous poster hash: 8031e...254

Skrevet

Jeg har vært med på å tvangsinnlegge min mamma, men der var både psykolog, fastlege og politi også med. Hun har sterk biopolar lidelse og har vært mye inn og ut av psyk. 

Etter siste selvmordsforsøk bor hun nå på instutisjon.

Det er veldig synd på henne, og jeg må holde en viss avstand. Hun har aldri hatt omsorg for meg, og jeg har et veldig nøytralt forhold til henne.  Hun ønsker jo så gjerne å ta en del i livet mitt i friske perioder, men jeg har 3 små barn som må skjermes for det.

Anonymous poster hash: aaea5...476
Skrevet

Nei, tvangsinnlagt kan hun ikke bli i en sånn situasjon.

Hold deg unna om hun ødelegger for dere er mitt råd også

Anonymous poster hash: 8031e...254

Vi holder oss unna så godt vi kan.

Problemet er at mormor må hjelpe henne. Kjøre henne hit og dit (hun er jo så syk må vite, kan ikke ta buss) , klarer ikke å kutte kontakten, til tross for ukentlige utskjellinger om hvilket monster av en mor hun er.

Og jeg blir så lei meg på mormors vegne. Jeg har så lyst at hun skal få fred. Men jeg kan ikke overta problemene hennes, jeg klarer det bare ikke.. Og det får meg til å føle meg som en kjempe egoist :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...