Gå til innhold

Tips til jente som hater å lese?? Tredje klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ikke spesielt flink, og vi må øve. Alle skal lese 15 minutter hjemme hver dag, og det er en kamp og krangling hver eneste gang! Har prøvd med premier, gjøre det til en kosestund etc etc. Noen tips til bøker? Har prøvd Amuletten (for skummel), Dustedagboka (for lange ord) og mange leseløvebøker. Noe a la Amuletten som er litt mindre skummel for eksempel?

Anonymous poster hash: aa0cb...629
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få hjelp på biblioteket. Det gjorde vi. De sitter på masse kunnskap og prater med barnet ditt for å finne riktig bok.

Anonymous poster hash: 9686e...640

Skrevet

Kjenner meg litt igjen..

Viste seg å være dysleksi. Men fikk ikke hjelp/ble oppdaget før han var 13...

Anonymous poster hash: 83ccd...62c

Skrevet

Hvolke interesser har hun? Mange liker faktabøker bedre enn skjønnlitteratur.

Anonymous poster hash: 35892...d14

Skrevet

Beste tips for å få barn til å lese: nå har du valget, enten sove eller sitte i senga ig lese bok (evt mor sitter i senga med deg og du leser/leser litt hver i 15 minutter)

Fungere hver gang her!

Anonymous poster hash: c6206...7f2

Skrevet

Velg noe enkelt, som ikke tar motet fra henne.

Anonymous poster hash: ade44...824

Skrevet

Gutta i trehuset. Mye bilder, billedtekster og litt kapitteltekst. Vi leste dem i sommer, jeg leste kapittelteksten, barnet leste tegneseriteksten, hyggelige lesestunder.

Det må ikke være lange kapittelbøker de skal lese selv ennå. Min gutt er god leser, men har først nå vist interesse for kapittelbøker. Lange bøker kan være en prøvelse å lese hvis det går litt tregt. Tegneserier hun synes er moro, da leser hun gradvis mer og mer tekst, samtidig som hun leser bilder og lydord.

Lån vitsebøker på biblioteket. Korte tekster, og de fleste i den alderen jeg kjenner morer seg kostelig over vitser ;-)

Kokebøker, instruksjoner til ting hun synes er moro - blader, aftenposten junior, sangtekster….

Skrevet

Klassen min.

Lasse majas detektivbyrå.

Anonymous poster hash: d6b87...5ed

Skrevet

Tegneserier!

Anonymous poster hash: aa83f...ebb

Skrevet

Hun er ikke spesielt flink, og vi må øve. Alle skal lese 15 minutter hjemme hver dag, og det er en kamp og krangling hver eneste gang! Har prøvd med premier, gjøre det til en kosestund etc etc. Noen tips til bøker? Har prøvd Amuletten (for skummel), Dustedagboka (for lange ord) og mange leseløvebøker. Noe a la Amuletten som er litt mindre skummel for eksempel?

Anonymous poster hash: aa0cb...629

Prøv å gå litt ned i aldersambefalingene. Noe enklere, som fortsatt er følelsesmessig fengende...

Anonymous poster hash: 459e4...06c

Skrevet

Jenta mi i 3. Klasse elsker bøkene om The Secret Kingdom samt serien Regnbueøya.

Anonymous poster hash: 95454...575

Skrevet

Ta henne med på biblioteket, der er de kjempeflinke til å anbefale bøker som er lette å lese og som kan fenge henne ut fra hennes interesser. Helena Bross har blant annet fine bøker som er lettleste. Løveungen-bøkene bruker også være bra.

Å være på biblioteket kan også være inspirerende, der kan jo kikke i masse bøker og låne med seg hjem så mange bøker hun vil av de hun selv syns ser spennende ut.

Anonymous poster hash: 3fbf4...440

Skrevet

Donald var redningen for min gutt som ikke liker å lese. Det kan han lese uendelig av, mens de fleste bøker er kjedelige. Gutta i trehuset er omtrent det eneste han leser ellers. Jeg mistenker at han har for dårlig fantasi til å synes bøker uten bilder er morsomme, for han leser leselekser ol veldig bra,.

Anonymous poster hash: 94dd9...fc1

Skrevet

Gutten min går også i 3. Klasse, han hater leseleksene.han må også lese 1605 minutter hver dag. han er flink til å lese da. Han får et valg:enten lese etter skoletid, eller vente til han er i sengen og lese 15 minutter på sengen. Om han ikke vil lese på sengen kan han spille i 15 minutter istedenfor, med det får han kun om han leser 15 minutter tidligere på dagen (etter skoletid). Han pleier å velge å spille i 15 minutter på sengen, altså å lese 15 minutter tidligere på dagen.

Anonymous poster hash: 4c5fa...7eb

Skrevet

1605 faktisk, mente 15.

Anonymous poster hash: 4c5fa...7eb

Skrevet

Regnbueøya likte mine I 3. klasse

og Detektivbyrå nr. 2 - her er det endel bilder:)

Anonymous poster hash: fa217...259
Skrevet

Ellers så er det en "tengeserie" - fantasy. Fåes i bokhandelen. Den er stas.

Anonymous poster hash: 26ca7...de4
Skrevet

Tegneserier! (Donald, hesteblader)

Egentlig hva som helst, så lenge hun liker det.

Hva liker hun å holde på med ellers? Kan hun få noen bøker om det?

Skrevet

Harry Potter. Les for henne i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 55ba2...460

Skrevet

Tegneserier ble redningen her!

Ellers kan det være en idé at du leser én side og så leser hun én side. På kapittelbøker har jeg også lest første kapittelet, slik at det ikke tar så lang tid før hun er inne i handlingen. 

Skrevet

Harry Potter. Les for henne i begynnelsen.Anonymous poster hash: 55ba2...460

Og gjerne den illustrerte varianten.

Skrevet

Vilma-bøkene har 3.klassingen min nettopp slukt rått, og nå er hun igang med Line-bøkene. Ta henne med på biblioteket og la henne velge ut noe selv, evt få hjelp av bibliotekarene?

Anonymous poster hash: 79cea...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...