Gå til innhold

Ærlig talt! Samboerlov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo pinlig at folk er så dumme at man i det hele tatt må tenke den tanken.

Skrevet

Ja, koster jo ingen ting å dekke opp dette for alle som vil. Både prøvingsattesten og vielsen er jo gratis.

 

Har du valgt bort dette, og valgt bort kontrakt kan du faktisk bare ha det så godt! Men neida, her skal putene syes i str XL.

 

Anonymous poster hash: 646ce...5bd

Skrevet

Ingen andre med meninger om dette?

 

Anonymous poster hash: 646ce...5bd

Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å gifte meg, og synes det er på sin plass i 2016 å i hvert fall sidestille ekteskap og samboere med felles barn. Dere satte jo nettopp fingeren på det; hvorfor skal man tvangsgifte folk som synes hele ordningen er er arkaisk etterlevning knapt verdt papiret det er skrevet på (ref skilsmissestatistikken).

 

Folk må få gifte seg så mye de bare lyster, men det bør være andre ting enn dette papiret som utløser juridiske rettigheter/plikter (som f. eks barn). Da kan de som vil gifte seg (og ha sine rettigheter i har ekteskapsloven), de som har barn sammen er godt sikret (etter "samboerloven"), og de som ikke har barn og ikke er gift kan velge å ha kontrakt eller ikke.

Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å gifte meg, og synes det er på sin plass i 2016 å i hvert fall sidestille ekteskap og samboere med felles barn. Dere satte jo nettopp fingeren på det; hvorfor skal man tvangsgifte folk som synes hele ordningen er er arkaisk etterlevning knapt verdt papiret det er skrevet på (ref skilsmissestatistikken).

 

Folk må få gifte seg så mye de bare lyster, men det bør være andre ting enn dette papiret som utløser juridiske rettigheter/plikter (som f. eks barn). Da kan de som vil gifte seg (og ha sine rettigheter i har ekteskapsloven), de som har barn sammen er godt sikret (etter "samboerloven"), og de som ikke har barn og ikke er gift kan velge å ha kontrakt eller ikke.

Men kan man ikke allerede dekke seg ved testament og samboerkontrakt? Jeg er gift så har ikke satt meg så godt inn i dette.

 

 

Anonymous poster hash: 505b1...a38

Skrevet

Man blir dekket økonomisk og juridisk i ekteskapet. Dersom man velger å ikke gifte seg er man samboere og ikke juridisk og økonomisk forpliktet ovenfor hverandre. Jeg skjønner ikke at noen andre skal bestemme om man vil inngå en slik enighet...

Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å gifte meg, og synes det er på sin plass i 2016 å i hvert fall sidestille ekteskap og samboere med felles barn. Dere satte jo nettopp fingeren på det; hvorfor skal man tvangsgifte folk som synes hele ordningen er er arkaisk etterlevning knapt verdt papiret det er skrevet på (ref skilsmissestatistikken).

 

Folk må få gifte seg så mye de bare lyster, men det bør være andre ting enn dette papiret som utløser juridiske rettigheter/plikter (som f. eks barn). Da kan de som vil gifte seg (og ha sine rettigheter i har ekteskapsloven), de som har barn sammen er godt sikret (etter "samboerloven"), og de som ikke har barn og ikke er gift kan velge å ha kontrakt eller ikke.

 

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan man kan ønske å sidestilles med noe man ikke ønsker.

Skrevet

http://www.dagbladet.no/kultur/ingen-samboerlov-er-en-trussel-mot-likestillingen/63236279

 

Hva skulle liksom være vitsen? Et lovregulert samliv er tilgjengelig for de som skulle ønske det gjennom ekteskap. Samboerskap er alternativet for de som ikke ønsker en slik lovregulering. Hvorfor skal vi begynne å "tvangsgifte" samboere?

 

Anonymous poster hash: 646ce...5bd

Enig. Helt enig. Jeg er ikke religiøs eller konservativ, men det å vanne ut ekteskapet synes jeg er tull. Som du sier: for de som ønsker å binde seg til denne samlivsformen er det bare å gifte seg.

 

Anonymous poster hash: 70e76...e6f

Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å gifte meg, og synes det er på sin plass i 2016 å i hvert fall sidestille ekteskap og samboere med felles barn. Dere satte jo nettopp fingeren på det; hvorfor skal man tvangsgifte folk som synes hele ordningen er er arkaisk etterlevning knapt verdt papiret det er skrevet på (ref skilsmissestatistikken).

 

Folk må få gifte seg så mye de bare lyster, men det bør være andre ting enn dette papiret som utløser juridiske rettigheter/plikter (som f. eks barn). Da kan de som vil gifte seg (og ha sine rettigheter i har ekteskapsloven), de som har barn sammen er godt sikret (etter "samboerloven"), og de som ikke har barn og ikke er gift kan velge å ha kontrakt eller ikke.

På hvilken måte tenker du at samboerskap og ekteskap skal sidestilles?

 

Anonymous poster hash: 70e76...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...