Gå til innhold

Ligger gutten vår langt bak? 8 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei jeg innser at jeg ikke har godt av å lese på nettet men nå begynner jeg virkelig å lure..

Har hele tiden tenkt at gutten vår er akkurat der han skal være ift utvikling.. Han begynte å dra seg frem og "kravle" på magen når han var ca 5 mnd. Rett før han rundet 8 mnd begynte han å krabbe (2 uker siden, han kravler mye på magen enda men krabber når han har mindre hastverk), dra seg opp i stående langs møbler, sprinklene på senga/lekegrinda osv. Og han setter seg opp sålenge han kan støtte seg med en arm.

Men så leste jeg at ved 6 mnd kan de fleste babyer sitte uten støtte. Ligger vi så langt bakpå? Er det noe å bekymre seg for? På helsestasjonen har de overhodet ikke virket bekymret...

Han kan heller ikke spise selv med skje (tar gjerne skjeen men prøver ikke å ta den ned i skåla for å ta mer mat på), men etter at han begynte å få brødskive fast hver dag har han blitt flinkere til å ta brødbiter i munnen selv.

Hvor bør han -egentlig- være i utviklingen?

Vet det ikke er noe galt med han, er ikke redd for det. Er redd for at jeg som mamma ikke har tilrettelagt godt nok for at han skal få utvikle seg og lære nye ting... Har noen tips til meg om hvordan jeg bedre kan utfordre han til å klare ting selv?

Anonymous poster hash: 41396...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei jeg innser at jeg ikke har godt av å lese på nettet men nå begynner jeg virkelig å lure..

Har hele tiden tenkt at gutten vår er akkurat der han skal være ift utvikling.. Han begynte å dra seg frem og "kravle" på magen når han var ca 5 mnd. Rett før han rundet 8 mnd begynte han å krabbe (2 uker siden, han kravler mye på magen enda men krabber når han har mindre hastverk), dra seg opp i stående langs møbler, sprinklene på senga/lekegrinda osv. Og han setter seg opp sålenge han kan støtte seg med en arm.

Men så leste jeg at ved 6 mnd kan de fleste babyer sitte uten støtte. Ligger vi så langt bakpå? Er det noe å bekymre seg for? På helsestasjonen har de overhodet ikke virket bekymret...

Han kan heller ikke spise selv med skje (tar gjerne skjeen men prøver ikke å ta den ned i skåla for å ta mer mat på), men etter at han begynte å få brødskive fast hver dag har han blitt flinkere til å ta brødbiter i munnen selv.

Hvor bør han -egentlig- være i utviklingen?

Vet det ikke er noe galt med han, er ikke redd for det. Er redd for at jeg som mamma ikke har tilrettelagt godt nok for at han skal få utvikle seg og lære nye ting... Har noen tips til meg om hvordan jeg bedre kan utfordre han til å klare ting selv?

Slapp av, han lærer i sitt tempo.

Jeg har tre barn. Eldste gikk 14 mnd gammel, yngste gikk 9 måneder gammel. Alle de andre milepælene husker jeg ikke. Poenget er at de er fryktelig forskjellige i utviklingen når de er så små. Senk skuldrene, ta det som det kommer og nyt barnet ditt.

Anonymous poster hash: 492c1...5be

Skrevet

Min er også 8mnd og kan kun åle seg. Kan ikke sitte eller noe annet. Jeg er ikke bekymret, det kommer når det kommer 😊

Anonymous poster hash: b21a1...11f

Skrevet

Ta det med ro, helt normalt!

Min gutt på 8 mndr har de siste dagene så smått begynt å dra seg litt fremover. Han kan absolutt ikke sitte selv, men sitter stødig i tripp-trapp-stolen. Han kan ikke plukke opp brødbiter selv, heller ikke håndtere skjeen. Det er fjerde barnet mitt, og han er omtrent slik som de andre var på den alderen. Mitt råd til deg; slapp av og nyt tiden! Ikke sammenligne hva han kan osv med andre, det er så forskjellig i den alderen😊

Anonymous poster hash: 23cd6...fcb

Skrevet

Min er 7 mnd og helsesøster har hele tiden sagt han er langt fremme motorisk og veldig sterk. Han sitter IKKE stødig selv! Han sitter hvis han kan holde seg fast eller har enkel støtte, men hvis jeg fjerner støtten, tar det ikke lang tid før han tipper over.

Han kryper, men krabber ikke (øver seg på krabbing).

Din høres helt normal ut :-)

Anonymous poster hash: 8c5f4...160

Skrevet

Mine satt da de var 6 mnd, og da var de tidligere enn sine jevnaldrende "venner". Gutten din høres helt normal ut :)

Anonymous poster hash: 553f1...943

Skrevet

Mine satt ikke stødig på gulvet uten støtte før de var 7 mnd. De har utviklet seg helt normalt. Kanskje de tenker på å sitte med litt støtte, som i en trip-trap-stol eller lignende?

Anonymous poster hash: 995ba...892
Skrevet

Jeg har en jente som akkurat har blitt 8 mnd. Hun ålte ved 5 mnd, krabbet ved 6 mnd, reiste seg opp ved 7 mnd og nå har hun så smått begynt å gå langs møblene. Hun er laaangt forran de andre på barselgruppa. Men hun elsker å holde på selv og er svært aktiv.

Sønnen min var nok veldig lik din. Og han var helt på gjennomsnittet hele veien.

du har ingenting å bekymre deg for. Det er stort spenn i hva som er normal utvikling. :) vi er alle forskjellige!

Anonymous poster hash: e9bcb...993

Skrevet

Gutten din klarer mer enn min kunne på samme alder. Han kunne ikke sitte uten støtte før han var 10 mnd. (Det fikk jeg beskjed om at vi ikke skulle trene på, fordi det ikke er bra for ryggen deres å gjøre det før de klarer det selv. Så han tok det i helt eget tempo.) Og han er helt gjennomsnittlig nå, 4 år gammel. :)

Anonymous poster hash: ae92e...3d7
Skrevet

Mine to sønner gikk uten støtte da de var hhv. 8 og 16 måneder. Begge er innenfor normalen.

Anonymous poster hash: bfe0c...0c3

Skrevet

Slapp av! Min kunne ikke en gang rulle da hun var 8 mnd. Da hun var ett år gikk hun sine første skritt uten støtte.

Ikke prøv å forsere. La barnet komme seg frem som det vil, ha ting å gripe etter osv. Så går det seg til!

Anonymous poster hash: db53c...e54
Skrevet

Takk for svar dere! Vet jo at det er mye som er innenfor normalen men blir bekymret for at vi ikke lar han utvikle seg nok (at vi ikke tilrettelegger) eller er flinke nok til å lære han "standard" babyting. Feks har han ikke vist noen interesse for å begynne å klappe - men vi har ikke holdt på SÅ mye med klappeleker/sanger heller så ikke rart han ikke prøver det selv...:P men ja det er jo nettopp vår feil da..

Sitting har vi heller aldri trent på da, er først nå når han sitter av seg selv med en hånd som støtte at vi i det hele tatt har brukt vanlig høy matstol (han har jo sittet på fanget da selvsagt). Aldri satt han på gulvet i sittende stilling, fordi jeg har lært at man ikke skal det før de setter seg opp selv.

Skrevet

alle barn er forskjellige, så trenger ikke være besymret. min krabbet og satt selv når han var 6mnd, gikk rundt bordene 8mnd og gikk på 1års dagen,mens venninne hans på samme alder, 2 mnd yngre var helt annderles ,hun krabbet når hun var 9mnd, begynte og gå rundt bordene ved 11 månders alder og gikk ikke før hun var 17 mnd

Skrevet

Jeg synes egentlig han høres ut som han er tidlig ute med det meste jeg.

Skrevet

Han høres helt normal ut og ikke sent ute, om dere ikke leker klappeleker så er det da ingen krise om han ikke lærer å klappe enda,kjenner ingen 3 åringer som ikke kan klappe, det kommer når det kommer:)) Jeg er sikker på du legge så godt til rette for læring som mulig, de tar ting i sitt tempo. Ene min ålte seg kun i sirkel og bakover frem til han var 11 mnd, men så gikk han fra å være baby til apekatt på en måned:) Slapp av og nyyt tiden er mitt råd. Skjønner at dette er din første?:))

Anonymous poster hash: 28c56...70a
Skrevet

Han høres helt normal ut og ikke sent ute, om dere ikke leker klappeleker så er det da ingen krise om han ikke lærer å klappe enda,kjenner ingen 3 åringer som ikke kan klappe, det kommer når det kommer:)) Jeg er sikker på du legge så godt til rette for læring som mulig, de tar ting i sitt tempo. Ene min ålte seg kun i sirkel og bakover frem til han var 11 mnd, men så gikk han fra å være baby til apekatt på en måned:) Slapp av og nyyt tiden er mitt råd. Skjønner at dette er din første? :))

Vil bare legge til at den tregeste av mine som baby er den flinkeste motorisk nå, ekstrem kroppsbeherskelse, veldig flink i idrett, løper fortere enn de fleste og ligger langt foran de fleste på samme trinn når det gjelder motorikk:)

Skrevet

Gutten min er lik din og utviklingen hans går helt fint ;)

Anonymous poster hash: 5ab24...5ab

Skrevet

Hi her :) det er min første ja :P sikkert en smule åpenbart :P følger litt med på nettsider som feks babyverden og leser på hva "gjennomsnittsbarna" kan for hver mnd..

Og vet som sagt (eller er iallefall veldig sikker på) at han er en frisk og normal gutt, så frykten ligger først og fremst i at jeg er redd for at det er jeg som mamma som feiler :-)

Skrevet

Takk for svar dere! Vet jo at det er mye som er innenfor normalen men blir bekymret for at vi ikke lar han utvikle seg nok (at vi ikke tilrettelegger) eller er flinke nok til å lære han "standard" babyting. Feks har han ikke vist noen interesse for å begynne å klappe - men vi har ikke holdt på SÅ mye med klappeleker/sanger heller så ikke rart han ikke prøver det selv...:P men ja det er jo nettopp vår feil da..

Sitting har vi heller aldri trent på da, er først nå når han sitter av seg selv med en hånd som støtte at vi i det hele tatt har brukt vanlig høy matstol (han har jo sittet på fanget da selvsagt). Aldri satt han på gulvet i sittende stilling, fordi jeg har lært at man ikke skal det før de setter seg opp selv.

Ikke stress med å lære opp ungen! Vi har en prematur jente.vi øvde aldri på å gå..vips! Så gikk hun av seg selv! Ho falt aldri,gikk da ho var klar. 18 mnd. Samme med bleieslutt. Øvde på på potte på hennes premisser,vips så sluttet hun med bleier av seg selv.

Anonymous poster hash: 42c42...e8f

Skrevet

Han høres veldig normal ut :) Ikke sen i hvert fall. Min eldste satt støtt som fjell 6 mnd. gammel, mens yngste ikke satt før hun var 10 mnd. Helsesøster sa at begge deler var normalt, men at eldste var litt tidlig ute og yngste litt sen. Begge begynte å gå da de var 13 mnd.

Anonymous poster hash: c3250...114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...