Gå til innhold

Vi som bor i i- land


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville våre problemer være annet enn i- landsproblemer?

 

Anonymous poster hash: c8647...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, noen i i-land sliter også med å skaffe mat og bolig. Men for resten av oss blir vel svaret nei.



Anonymous poster hash: 417fc...3e9
Skrevet

Har heller ikke du skjønt at man lever i en kontekst av sine omgivelser. Man sammenligner seg med likemenn i sin egen kultur. Noe annet er unaturlig og for krevende for gjennomsnittsmennesket. Selv om en nordmann kan være opptatt av humanitær hjelp, flytninger, ekstrem fattigdom og nød, så vil man aldri kunne kreve at denne personen skal strekke seg så langt som å føle seg heldig bare han har det marginalt bedre enn de han hjelper.

 

Vi lever i det samfunnet vi lever i, og våre 'i-landsproblemer' er like reelle som andre problemer i andre land.

 

Anonymous poster hash: 05ee5...702

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi har i alle fall bare godt av å besøke ett og annet u-land og få perspektiv på i-landsproblemene våre...

Skrevet

Vi har i alle fall bare godt av å besøke ett og annet u-land og få perspektiv på i-landsproblemene våre...

Man kan ha det like ille i ett i - land som i ett u- land.

Det finnes mange fattige i Norge og de er like sultende som fattige i feks Thailand og det er tøffere å bo på gata i Norge enn i Thailand pga klimaet her i Norge!

 

Jeg har jobbet som frivillig på barnehjem i Thailand og på den avd jeg jobbet var det 60 spebarn og kun 2 voksene. I Norge hadde det vært helt utenkelig , men barna på barnehjemmet hadde det trygt og godt og slapp å ende opp som sexslaver på gata.

 

Man kan ikke sammenligne i og u land!

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Man kan ha det like ille i ett i - land som i ett u- land.

Det finnes mange fattige i Norge og de er like sultende som fattige i feks Thailand og det er tøffere å bo på gata i Norge enn i Thailand pga klimaet her i Norge!

 

Jeg har jobbet som frivillig på barnehjem i Thailand og på den avd jeg jobbet var det 60 spebarn og kun 2 voksene. I Norge hadde det vært helt utenkelig , men barna på barnehjemmet hadde det trygt og godt og slapp å ende opp som sexslaver på gata.

 

Man kan ikke sammenligne i og u land!

Hvis man med det mener at barn i u-land har valget mellom overbefolket barnehjem og sexslaveri - og at barnehjemmet da blir et godt alternativ, da har du rett: man kan ikke sammenligne.

 

Eller heller: Man bør ikke sammenligne. Det vil endre på vårt menneskesyn. Vi vil komme til å tenke at det som skader oss, ikke skader andre, fordi deres alternativer er snevrere og dårligere...

Endret av Pashla
Skrevet

Det som omtales som i landsproblemer er å ikke kunne skaffe seg nyeste mobil måtte være hjemme i ferien altså problemer som ikke har noe med reel vanskelighet.

De større problemene som kreft, barnedød arbeidsledighet og sult omtales ikke som i landsproblemer selvom de forekommer i i land.

 

Anonymous poster hash: b08d9...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...