Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til å forby røyking i arbeidstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber kommunalt og røyker ikke. Fant ut ved en tilfeldighet i forrige uke at kommunen har røykeforbud for alle ansatte, også i pausen.

Jeg syns egentlig at det var litt merkelig. Og hva med snus, er det greit, men ikke røyk?

Anonymous poster hash: 61ca4...dd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle de ikke ha lov til det?

Anonymous poster hash: 2d133...0a2

Skrevet

Vi har ikke lov å røyke på jobb ( jeg røyker ikke, men det står i reglementet)

Anonymous poster hash: 9026f...48b

Skrevet

Så lenge du går utenfor grensa så er det ingen som kan si at du ikke har lov.. men om du har lov å gå så langt unna i pausen er en annen sak.

Skrevet

Om de har lov vet jeg ikke, men skjønner at de gjør det. Oftest står røykerne ved inngangen så alle må gå gjennom røyken for å komme inn. Noen steder har de klart å "jage" dem derfra, så de står ved hagen til noen som bor i nærheten el og de et ikke ok for de som bor der.

På skolen barna mine går, står rengjøringspersonalet og røyker 30 meter fra skoleporten når alle barna kommer gående til skolen og det ser ikke bra ut. Antagelig et det sånn de vil unngå og setter et generelt forbud mot røyking.

Anonymous poster hash: 0b211...8c7

Skrevet

Jeg jobber i bhg og vi har naturlogvis ikke lov til å røyke eller snuse i arbeidstiden. Heller ikke i pausen. Vi får heller ikke røyke eller snuse på plandager eller kurs hvor barna ikke er tilstede. Heller ikke på sosiale ting som julebord eller sommerfest. Akkurat det syns jeg er å dra den litt langt.

Jeg røyker ikke selv, men bryr meg absolutt ingenting om kollegaene mine gjør det, så lenge det ikke er oppå meg.

Men det med snusen det klarer jeg faktisk ikke å forstå uansett hvor hardt jeg prøver.

Skjønner at det er uaktuelt å snuse når barna er til stede, men ser virkelig ikke poenget med plandager eller andre sosiale arrangementer uten barna. Heller ikke pausene. Litt vel firkanta. Man utsetter ingen andre for risiko ved å ha en snus under leppa, ikke er det spesielt sjenerende for andre heller.

Anonymous poster hash: 327e9...69d

Skrevet

Vi har betalt pause på jobb, jobber 7.5t dagen, og vi har ikke lov til og røyke eller snuse ila arbeidstiden.

Skrevet

Jeg jobber i bhg og vi har naturlogvis ikke lov til å røyke eller snuse i arbeidstiden. Heller ikke i pausen. Vi får heller ikke røyke eller snuse på plandager eller kurs hvor barna ikke er tilstede. Heller ikke på sosiale ting som julebord eller sommerfest. Akkurat det syns jeg er å dra den litt langt.

Jeg røyker ikke selv, men bryr meg absolutt ingenting om kollegaene mine gjør det, så lenge det ikke er oppå meg.

Men det med snusen det klarer jeg faktisk ikke å forstå uansett hvor hardt jeg prøver.

Skjønner at det er uaktuelt å snuse når barna er til stede, men ser virkelig ikke poenget med plandager eller andre sosiale arrangementer uten barna. Heller ikke pausene. Litt vel firkanta. Man utsetter ingen andre for risiko ved å ha en snus under leppa, ikke er det spesielt sjenerende for andre heller.

Det stinker av snus og, så st det ikke plaget andre folk er nå en sannhet med modifikasjoner.

Skrevet

De bar vel ikke lov å nekte noen å røyke i ubetalt pause? Si det ikke er lov på området ja, men de kam vel ikke bestemme slikt uten at de ansatte faktisk har gått med på dette?

Anonymous poster hash: 64caf...555

Skrevet

Det stinker av snus og, så st det ikke plaget andre folk er nå en sannhet med modifikasjoner.

Av selve snusboksen når den åpnes ja. Må du slutte!

Skrevet

Av selve snusboksen når den åpnes ja. Må du slutte!

Det stinker også når folk har det i munnen.

Skrevet

Det stinker også når folk har det i munnen.

Stikker du nesen din opp i leppen til folk da?

Skrevet

De bar vel ikke lov å nekte noen å røyke i ubetalt pause? Si det ikke er lov på området ja, men de kam vel ikke bestemme slikt uten at de ansatte faktisk har gått med på dette?

Anonymous poster hash: 64caf...555

Jo, de kan faktisk det. De er forpliktet til å sørge for et røykfritt miljø på steder der det oppholder seg mer enn to personer. Og de er IKKE forpliktet til å legge forholdene til rette for at røykere kan røyke i arbeidstiden. Man har heller ikke krav på røykepauser i arbeidstiden.

Skrevet

Stikker du nesen din opp i leppen til folk da?

Nei.

Skrevet

Nei.

Fått utdelt en virkelig god luktesans du da.

Røyk og snus kan uansett ikke sammenlignes når det kommer til stank!

Skrevet

Det har jeg aldri sagt. Det er jo heller ikke min feil at du har dårlig luktesans. Det burde du jo prise deg lykkelig for. Hvorfor provoserer dette deg så?

Skrevet

Alle barnehager og skoler skal ha røyke- og snuseforbud så vidt jeg vet. Om andre bedrifter og kan det, vet jeg ikke

Anonymous poster hash: 5d637...7e3
Skrevet

Så lenge du går utenfor grensa så er det ingen som kan si at du ikke har lov.. men om du har lov å gå så langt unna i pausen er en annen sak.

Hos oss ble det snusforbud etter at det flere ganger ble funnet brukt snus på gulvet inne i barnehagen

Anonymous poster hash: 5d637...7e3

Skrevet

Vi har ingen som røyker på kontoret nå. Det er STOR forskjell på produktiviteten👍🏻

Skjønner godt at det ikke er lov. Det stjeler fryktelig mye tid.

Anonymous poster hash: 716dc...f2c

Skrevet

Har du hørt om snusånde?

Kaffedrikkere har kaffeånde. Røykere har røykeånde. Selvfølgelig lukter folk at en har snus i munn!

Anonymous poster hash: 0887b...071

Skrevet

Har du hørt om snusånde?

Kaffedrikkere har kaffeånde. Røykere har røykeånde. Selvfølgelig lukter folk at en har snus i munn!

Anonymous poster hash: 0887b...071

Og andre har bare generelt dårlig ånde.

Anonymous poster hash: c2887...81a

Skrevet

Men det lukter ikke så ille? Jeg hadde med omelett til lunsj og dag på jobb, vil tro lukten på den er mer sjenerende enn hva det hadde vært med en snus dersom jeg snuste.

Anonymous poster hash: c4ab7...268

Skrevet

Der jeg jobber er det snus- og røykeforbud. Det er ikke tillatt i pause heller, uansett hvor langt unna arbeidsplassen man går.

Anonymous poster hash: a3350...c80
Skrevet

Men det lukter ikke så ille? Jeg hadde med omelett til lunsj og dag på jobb, vil tro lukten på den er mer sjenerende enn hva det hadde vært med en snus dersom jeg snuste.

Anonymous poster hash: c4ab7...268

Hva som lukter ille og ikke er stort sett personlige preferanser.

Skrevet

Får dere betalt for å gå på julebord og sommerfest da eller? Jeg røyker/snuser ikke, men det der hadde jeg faktisk protestert på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...