Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Noen som vil fortelle litt ekstra om hvordan dette fungerer? Hvor lang tid pleier de å ta? Hvor ofte får babyen komme ut for amming? Får pappa være med? Ønsker å vite alt om hva som skjer og om hva og hvordan det gjøres? Tusen takk for svar, hilsen stolt nybakt mamma og pappa 😍💙 Anonymous poster hash: 86e50...ed0
Mumua Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Gratulerer så mye! Først og fremst, sånt er veldig individuelt og kommer an på hvor mye bilirubin det er snakk om. Vår lå bare litt over grensa, men måtte ligge tilsammen 28 timer i lysbehandling. På sykehuset i Arendal fikk hun ligge til lysbehandling inne hos oss på rommet, så vi var sammen med henne hele tiden. Behandlingen gikk over flere dager siden hun ikke var særlig rolig og sov ekstremt lite. Dere skal få et ark med informasjon om hvordan de gjør det, noen plasser tar de med barnet ut og lar det ligge i lys på egne rom der foreldrene ikke blir med, så det er litt variasjoner. Spør de ansatte på barsel så får dere vite nøyaktig
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Jeg har tre barn som alle hadde gulsott Første lå i lyskassen i et døgn, fikk komme ut for amming, stell og kos når ham gråt og ble veldig urolig inni der. Lyskassen sto på stellerommet Andre hadde så høye bilrubin-nivåer at han ble overført til nyfldtintensiven. De måtte tappe ut en del av blodet med de høye verdiene og gi saltvann intravenøst for å erstatte det. Han var veldig slapp så han fikk mat med sonde. Lå på intensiven i tre dager, så en siste dag på barsel før vi fikk reise hjen Tredje lå et døgn i lyskasse, da var hun under grensen så vi fikk reise hjem. Måtte tilbake neste dag for å sjekke at verdiene fortsatte å synke, men de hadde steget igjen. Ble da lagt inn på barneavdelingen. Der fikk vi lyskasse til henne og seng til meg på et rom. En natt og en halv dag, så fikk vi reise hjem, og da gikk det riktig vei Anonymous poster hash: 6ecb1...658
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Tusen takk for svar ☺ Anonymous poster hash: 86e50...ed0
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 Fikk baby i vår med gulsott, og han måtte ligge i en ny type lysbehandling inne på rommet sammen med oss. Dette var en "wrap" som vi pakket han inn i, og så fikk han slike briller på seg for å beskytte øynene. Så vi kunne ta han opp og bysse på han når han var urolig og det var mulig å amme mens han lå inni den også. Men vi tok han som regel ut av den når han skulle ammes da han synes det var veldig ubehagelig å ligge helt fast inne i denne "wrapen". Det holdt med 25 timer for oss :-) Anonymous poster hash: d5bf0...8cc
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 Det varierer en del rundt i landet. Vi lyser dem i 24 timer, og dersom blodprøven viser bilirubin under grensen, er det ut av lys. Vi har mulighet for både over og/eller underlys. I diverse utgaver, både madrass og sånn wrap. Selve lysgrensene er nasjonale, men retningslinjer for hvor lenge man lysbehandling per gang er litt mer lokale. Anonymous poster hash: 206e2...82b
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 Med mindre barnet har verdier langt over grensen, får det spise som vanlig. Om far får bli med avhenger av sted og kapasitet. Vi forsøker å få det til. Anonymous poster hash: 206e2...82b
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #8 Skrevet 28. september 2016 Hi her ☺ Takker for svar. Vi hadde ikke en god opplevelse i det hele tatt, skreiv dette før jeg viste om vi måtte inn og det måtte vi. Det hele startet med en telefon fra sykehuset om at vi måtte komme inn så fort som mulig!! vi stresset oss ut døren og kjørte til sykehuset. Når vi kom til sykehuset gikk vi til resepsjonen på avdelingen og de viste ikke hvem vi var og at vi skulle komme, ble plassert på et kaldt rom og satt der 40 min før noen kom og hjalp oss. Når vi endelig fikk hjelp ble lillegutt veid og nesten "kastet" i lyskassen med bind for øynene og lå der å hylte, vi fikk ikke ta han opp og Jordmor sa med sur stemme at han bare måtte ligge der å hyle for at behandlingen skulle virke, ikke en god opplevelse å se den lille gutten vår ligge helt hysterisk i en boks helt alene. Til slutt fikk vi ta han opp men jordmor virka kjempeirretet for at han ikke roa seg, stakkars gutten var jo lys våken når han ble lagt inni! Huff,Det hele ble bare veldig stressende opplevelse med mange tårer for både meg, pappaen og gutten vår.Vi fikk ingen beskjeder om hva som skulle skje og hva de kom til å gjøre underveis. Bare sure irriterte folk som snakka til oss på overlegne måter. Måtte bare få det ut 😉 Nå går det helt fint og godgutten er helt frisk ☺ Anonymous poster hash: 86e50...ed0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #9 Skrevet 28. september 2016 Beklager for mangen skrivefeil ☺ Anonymous poster hash: 86e50...ed0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #10 Skrevet 28. september 2016 Så tragisk. Her ligger ingen barn og gråter. De får mat slik at de kan roe seg. Helst morsmelk, men Nan hvis barnet trenger mer. Vi gir også smokk hvis ingenting hjelper. Trist at dere måtte oppleve det sånn. Anonymous poster hash: 206e2...82b
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #11 Skrevet 28. september 2016 Så tragisk. Her ligger ingen barn og gråter. De får mat slik at de kan roe seg. Helst morsmelk, men Nan hvis barnet trenger mer. Vi gir også smokk hvis ingenting hjelper. Trist at dere måtte oppleve det sånn. Anonymous poster hash: 206e2...82b Ja, fikk jo komme ut til slutt, så gikk det ca 2 timer mellom hver gang de tog han ut for amming, da fikk jeg kun lov å amme i 10 min på hver side så gav de han NAN så de skulle gå fortere, så tog de jo litt tid før han roa seg hver gang han skulle i boksen igjen å da ble det jo nesten sinte på oss....følte bare alt ble stress. Anonymous poster hash: 86e50...ed0
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #12 Skrevet 29. september 2016 Min baby fikk ikke lysbehandling i det hele tatt, de sa at ammingen ville "rense" systemet hans og fikse det uten noen ekstra behandling. Tror det tok 4-5 dager før han fikk normal farge igjen. Hun ved siden av meg på rommet hadde babyen i lysbehandling inne på rommet, og det virket som om hun bare tok ut babyen selv når hun ville amme osv. Anonymous poster hash: a7245...5ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå