Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Jeg er fullstendig grønn når det kommer til politikk. Statsbudsjettet for 2017 skal legges frem 6. oktober. Hvis de har kommet frem til at de vil fjerne kontantstøtten, hvor lang tid tar det før det trer i kraft? Vil vi som har en som fyller 1 år i april miste den? Eller vil det gjelde for barn født etter at lovendringen trer i kraft? Anonymous poster hash: 648e6...7ed
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Ingen? Anonymous poster hash: 648e6...7ed
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Jeg aner ikke. Men jeg er skikkelig provosert over at det er så lett å kutte stønader som rammer hardt. Jeg har termin i mars, og blir sikkert dermed rammet av dette. I min kommune er det barnehagedekning kun til barn født før 1.09. Jeg må dermed ha ulønna permisjon i noen måneder. Dette har jo vi regna at vi har råd til basert på kontantstøtte og barnetrygd. Da dette er vårt tredje barn, er det snakk om 9000 kr i måneden de månedene jeg må gå ulønna (kontantstøtte på 6000, og 3x barnetrygd på ca 1000). Det får jo kolossale konsekvenser om de forsvinner for oss! Disse stønadene var jo en av grunnene til at vi turde å beholde den uplanlagte spira... Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Det får vi vite da statsbudsjettet legges frem. Antagelig vil endringen gjelde fra 1.7.2017 Anonymous poster hash: a8b8d...c3e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 Er det snakk om å fjerne kontantstøtten? Anonymous poster hash: 69944...32f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 Er det snakk om å fjerne kontantstøtten? Anonymous poster hash: 69944...32f Jepp. Og barnetrygda for alle rike (deres ord), som tjener mer enn 800.000 tilsammen. For da er vi rike ja.. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 Det får vi vite da statsbudsjettet legges frem. Antagelig vil endringen gjelde fra 1.7.2017 Anonymous poster hash: a8b8d...c3e Jeg er egentlig imot kontantstøtten, men det er jo håpløst at den forsvinner på så kort varsel. Folk planlegger jo mye lengre fram i tid enn det... Det er også håpløst for familier med barn som faktisk ikke har rett på barnehageplass før de er nærmere to år gamle. Vi venter novemberbarn, som nå er de nye septemberbarna. Ikke kontantstøtte, ikke barnehageplass... Anonymous poster hash: b70c2...921
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 Jeg aner ikke. Men jeg er skikkelig provosert over at det er så lett å kutte stønader som rammer hardt. Jeg har termin i mars, og blir sikkert dermed rammet av dette. I min kommune er det barnehagedekning kun til barn født før 1.09. Jeg må dermed ha ulønna permisjon i noen måneder. Dette har jo vi regna at vi har råd til basert på kontantstøtte og barnetrygd. Da dette er vårt tredje barn, er det snakk om 9000 kr i måneden de månedene jeg må gå ulønna (kontantstøtte på 6000, og 3x barnetrygd på ca 1000). Det får jo kolossale konsekvenser om de forsvinner for oss! Disse stønadene var jo en av grunnene til at vi turde å beholde den uplanlagte spira... Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4 "Rammer hardt"...? Altså, kontantstøtten var høyresidens flaggskip som viste seg å bli en flopp. Den har kun eksistert i ca 20 år, og på den tiden har altså folk rukket å bli avhengige av den... Hvis det står så dårlig til bør man kanskje skjære litt ned på utgiftene, om man ønsker seg stor familie. Da min første begynte i bhg (det var i 1999) kostet barnehagen 4 ganger så mye. Det skal jeg love deg rammet hardt, og ingen hadde garanti for å få plass verken før eller etter 1.september. Det var etter hvor man sto i køen og om man kunne bevise at man trengte den. Maksprisen på barnehager ble innført av SV. Det er er utjevnende tiltak. Kontantstøtte var det KrF som presset gjennom; og det viste seg å skape større forskjeller og mindre integrering. Anonymous poster hash: 395ec...f41
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #9 Skrevet 20. september 2016 "Rammer hardt"...? Altså, kontantstøtten var høyresidens flaggskip som viste seg å bli en flopp. Den har kun eksistert i ca 20 år, og på den tiden har altså folk rukket å bli avhengige av den... Hvis det står så dårlig til bør man kanskje skjære litt ned på utgiftene, om man ønsker seg stor familie. Da min første begynte i bhg (det var i 1999) kostet barnehagen 4 ganger så mye. Det skal jeg love deg rammet hardt, og ingen hadde garanti for å få plass verken før eller etter 1.september. Det var etter hvor man sto i køen og om man kunne bevise at man trengte den. Maksprisen på barnehager ble innført av SV. Det er er utjevnende tiltak. Kontantstøtte var det KrF som presset gjennom; og det viste seg å skape større forskjeller og mindre integrering. Anonymous poster hash: 395ec...f41 Selvfølgelig er jeg fullstendig klar over dette. Jeg skjønner ikke hvorfor du antar at jeg er stokk dum, men det er jeg ikke. Jeg kan min nyere og eldre historie. Temmelig godt. Men det endrer jo ikke det faktum at dette rammer hardt en situasjon jeg NÅ er i. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #10 Skrevet 20. september 2016 Selvfølgelig er jeg fullstendig klar over dette. Jeg skjønner ikke hvorfor du antar at jeg er stokk dum, men det er jeg ikke. Jeg kan min nyere og eldre historie. Temmelig godt. Men det endrer jo ikke det faktum at dette rammer hardt en situasjon jeg NÅ er i. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4 Og når det er sagt, så skulle jeg heller hatt full barnehagedekning uavhengig av fødselsdato. Men det er jo ikke slik at de fjerner et gode for å innføre noe bedre. De fjerner et gode, uten å gjøre noe bra. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #11 Skrevet 20. september 2016 Og når det er sagt, så skulle jeg heller hatt full barnehagedekning uavhengig av fødselsdato. Men det er jo ikke slik at de fjerner et gode for å innføre noe bedre. De fjerner et gode, uten å gjøre noe bra. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4 Vel, vi vet hvor våre stemmer går neste gang... Anonymous poster hash: 395ec...f41
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #12 Skrevet 21. september 2016 Og når det er sagt, så skulle jeg heller hatt full barnehagedekning uavhengig av fødselsdato. Men det er jo ikke slik at de fjerner et gode for å innføre noe bedre. De fjerner et gode, uten å gjøre noe bra. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4 Helt enig. Rett på plass i barnehage ved for eksempel 12 mnd ville vært mye bedre! Men det blir det jo ikke... Nå ender det bare med at det blir vanskeligere økonomisk for familier som faktisk ikke får barnehageplass, selv om de ønsker det. Og til deg over her: At ting var verre før er aldri et godt argument. Og selvsagt legger ikke folk opp økonomien sin etter hvordan ordningene var for 20 år siden! Anonymous poster hash: b70c2...921
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #13 Skrevet 21. september 2016 Og når det er sagt, så skulle jeg heller hatt full barnehagedekning uavhengig av fødselsdato. Men det er jo ikke slik at de fjerner et gode for å innføre noe bedre. De fjerner et gode, uten å gjøre noe bra. Anonymous poster hash: 2b3ed...3e4 Nå var der vel snakk om å fjerne barnetrygd til de som tjener mer enn 900.000 i året og bruke pengene på å innføre gratis sfo? Det blir vel fleste steg mot leksefri heldagsskole og det var det jo veldig mange her inne som var for i forrige tråd om det. Å behovsprøve barnetrygden er et godt tiltak om de får det til, de fleste ned millionen i samlet inntekt trenger ikke den tusenlappen, de putter den rett inn på en høyrentekonto... Da er det bedre pengene brukes på sfo, for der er det mange kleine tilbud i dette landet Anonymous poster hash: 623ff...7a9
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #14 Skrevet 21. september 2016 Helt enig. Rett på plass i barnehage ved for eksempel 12 mnd ville vært mye bedre! Men det blir det jo ikke... Nå ender det bare med at det blir vanskeligere økonomisk for familier som faktisk ikke får barnehageplass, selv om de ønsker det. Og til deg over her: At ting var verre før er aldri et godt argument. Og selvsagt legger ikke folk opp økonomien sin etter hvordan ordningene var for 20 år siden! Anonymous poster hash: b70c2...921 Tenkte vel mer på at man fort blir "bortskjemt" og begynner å tro at fremforhandlede velferdsgoder er som menneskerettigheter, hogd i stein. Gjør et tankeeksperiment: hvis mange nok stemmer går til feil partier, er ikke verken sykelønna, barnetrygden, barnehageplassene eller uføretrygda en rettighet lenger. Ikke engang åttetimersdagen. Alt sammen var gjenstand for forhandlinger en gang i tida, og noen var imot. Disse "noen" sitter nå i regjering. Anonymous poster hash: 395ec...f41
Mamma til 2 søte Skrevet 21. september 2016 #15 Skrevet 21. september 2016 Jeg er egentlig imot kontantstøtten, men det er jo håpløst at den forsvinner på så kort varsel. Folk planlegger jo mye lengre fram i tid enn det... Det er også håpløst for familier med barn som faktisk ikke har rett på barnehageplass før de er nærmere to år gamle. Vi venter novemberbarn, som nå er de nye septemberbarna. Ikke kontantstøtte, ikke barnehageplass... Anonymous poster hash: b70c2...921 Du kan umulig være imot kontantstøtte 😉
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #16 Skrevet 21. september 2016 Fjernes den, blir det vel som sist det ble gjort endring. Virkende med en gang. Er vel en av få endringer som ikke hadde tilbakevirkende kraft.. (Er det rett uttrykk?) Anonymous poster hash: 5ef64...498
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #17 Skrevet 21. september 2016 Får mars-barn neste år. Hadde nok regnet med kontantstøtte fra april til august for å få økonomien til å gå rundt. Anonymous poster hash: e4e1f...cea
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #18 Skrevet 21. september 2016 synes enkelte bare får barn for pengene jeg Anonymous poster hash: b059b...912
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #19 Skrevet 21. september 2016 "Rammer hardt"...? Altså, kontantstøtten var høyresidens flaggskip som viste seg å bli en flopp. Den har kun eksistert i ca 20 år, og på den tiden har altså folk rukket å bli avhengige av den... Hvis det står så dårlig til bør man kanskje skjære litt ned på utgiftene, om man ønsker seg stor familie. Da min første begynte i bhg (det var i 1999) kostet barnehagen 4 ganger så mye. Det skal jeg love deg rammet hardt, og ingen hadde garanti for å få plass verken før eller etter 1.september. Det var etter hvor man sto i køen og om man kunne bevise at man trengte den. Maksprisen på barnehager ble innført av SV. Det er er utjevnende tiltak. Kontantstøtte var det KrF som presset gjennom; og det viste seg å skape større forskjeller og mindre integrering. Anonymous poster hash: 395ec...f41 Du store! Min yngste begynte i bhg. i 1997 og bhg. kostet ikke 4 ganger mer da. Må vært store forskjeller skjønne jeg... Anonymous poster hash: ca83e...1fc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #20 Skrevet 21. september 2016 Du store! Min yngste begynte i bhg. i 1997 og bhg. kostet ikke 4 ganger mer da. Må vært store forskjeller skjønne jeg... Anonymous poster hash: ca83e...1fc Da maksprisen ble innført gikk det ned fra over 4000/mnd til 1700 kr for mitt barn. Anonymous poster hash: 395ec...f41
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #21 Skrevet 21. september 2016 Da maksprisen ble innført gikk det ned fra over 4000/mnd til 1700 kr for mitt barn. Anonymous poster hash: 395ec...f41 Det er jo ikke 4 ganger da. Her betaler de nesten nesten 3000,- nå. Anonymous poster hash: ca83e...1fc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #22 Skrevet 21. september 2016 Du kan umulig være imot kontantstøtte 😉 Jeg er imot kontantstøtte. Men nå har den vært her i ganske mange år, og endel folk planlegger barn/graviditeter/økonomi med den i tankene. Da bør den ikke fjernes med et halvt års varsel, men minst 1,5-2 års varsel, evt fases ut gradvis. Pluss at tilgangen på barnehageplasser må bedres, også for de barna som er født på "feil" tidspunkt på året. Anonymous poster hash: b70c2...921
Anonym bruker Skrevet 21. september 2016 #23 Skrevet 21. september 2016 Jeg er imot kontantstøtte. Men nå har den vært her i ganske mange år, og endel folk planlegger barn/graviditeter/økonomi med den i tankene. Da bør den ikke fjernes med et halvt års varsel, men minst 1,5-2 års varsel, evt fases ut gradvis. Pluss at tilgangen på barnehageplasser må bedres, også for de barna som er født på "feil" tidspunkt på året. Anonymous poster hash: b70c2...921 Glemte å si at vi vil klare oss helt fint selv om vi ikke får barnehageplass til novemberbarnet, og heller ikke kontantstøtte. Men ikke alle er like heldige som oss. Hvis kontantstøtten forsvinner allerede neste sommer, gjør det den økonomiske situasjonen til småbarnsfamilier usikker. Dette er ikke noe familiene kan påvirke. Anonymous poster hash: b70c2...921
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå