Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 I samråd med venninna mi håpar vi på gode råd her inne. Ho har i mange år vore sambuar med 16 år eldre mann. I dei siste 5-6 åra har han ikkje vore snill med ho.Såra ho med ord og handlingar. Eks le av ho visst ho er lei seg snakka nedsettende til ho og ho fekk dårleg sjølvtillit.Eg vart kjend med ho for ca 2-3 år sidan. Då ho begynte å kome med småting og episoder over tid råda eg ho til å flytte fra han.( dei har ikkje barn men ein hund)Eg skaffa ho ei leilighet og ho flytta. Han var nærast i sjokk då han ikkje hadde trudd at ho hadde mot/ guts til å klare dette.Ho er sjenert og har svært lite nettverk( vart einsam). Då han med ein unnskyldning om at nokon måtte låne hans leilighet lot ho han dessverre flytte inn.Han var då gentleman i nokre dagar men datt fort tilbake til gamle vaner.Snakke nedsettende,ikkje hjelpe ho, ikkje betale for seg osv.Dei levde då saman utan å vere kjærester. I sommer vart ho kjend med ein mann på sin alder og dei treftes og innleda eit forhold.Så reiste "sambuaren" vekk i tre veker og han fekk nyss i at ein annan hadde kome inn i livet hennar.Han snur då totalt på flisa, kjempar med nebb og klør.Seier ho er dei store kjærleiken og vil gifte seg og liknande.Ho ber han finne seg ein plass å flytte noko han seier er uaktuelt og at han skal ha ho for livet. Han sjekkar no tlf og ser at den andre fortsatt kontakter ho.So han som før reiste med hobbyen sin fleire helgar i mnd og gjekk på festar utan at ho fekk vere med går no knapt på arbeid då han er livredd ho snakkar med den andre.(han bur ein annan plass)Ho har no resignert og seier at ho får berre bu med han for han nektar å la ho gå.Eg meiner at han nok kjem til å dette tilbake til slik han var og at uansett er dette eit usunt forhold der han nektar å flytte.Eg seier at livet er for kort til å ikkje leve eit liv som ho vil men la seg herse med av denne drittsekken. Håpar nokon har nokre råd til ho. Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Høres ut som hun blir utsatt for psykisk mishandling. Hun burde snakke med noen som kan ting om dette - et krisesenter etc. Man kan ha anonyme samtaler med disse for å få perspektiv på hva man opplever. Eksempel: http://www.oslokrisesenter.no/Trenger_du_hjelp_/index.html Anonymous poster hash: c5cfc...836
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Jeg synes hun bør kontakte et krisesenter. Den mannen driver med psykisk vold og manipulasjon. Din venninne må ta et valg. Vil hun la seg behandle som en dritt resten av livet av en mann som på ingen måte elsker henne (han vet ikke hva kjærlighet er, for det han driver med er kontroll og manipulasjon og egoisme og psykelig sjalusi, ikke i nærheten av kjærlighet) og som vil ødelegge livet hennes. Om han ikke er psykopat så viser han slike tendenser. Om du støtter henne, hjelp henne til kontakt med krisesenter og også til å ta kontakt med politiet. Mannen trakasserer henne, det er ulovlig. Hun kan få et besøks-/kontaktsforbud hos politiet, da kan ikke mannen ta kontakt med henne på noen måte. Jeg vil tro at det er hun som har kontrakt på leiligheten hun (de) nå bor i? Da har han ingen rettigheter til å bo der. I så fall kan hun kreve at han flytter ut. Vil han ikke kan politiet hjelpe henne. Hun bør pakke sammen tingene hans og si at han må komme og hente tingene da og da, og så får hun byttet låser i dørene slik at han ikke lenger har nøkkel til å komme seg inn hos henne. Ta kontakt med krisesenteret og politiet! Anonymous poster hash: 49a66...a61
sug lut Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Hvorfor skal hun ha råd? Hun har jo ikke tenkt å følge dem. Da får hun bare ha det sånn.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 Hvorfor skal hun ha råd? Hun har jo ikke tenkt å følge dem. Da får hun bare ha det sånn.Eg ser det at ho ikkje følger mine råd som er dei same som dei ovanfor seier. Derfor skreiv eg dette innlegget i samråd med ho for at me skulle sjå om andre meinte som meg.Eg klarar ikkje sjå på at ho øydelegg livet sitt for eg bryr meg. Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 Jeg synes hun bør kontakte et krisesenter. Den mannen driver med psykisk vold og manipulasjon. Din venninne må ta et valg. Vil hun la seg behandle som en dritt resten av livet av en mann som på ingen måte elsker henne (han vet ikke hva kjærlighet er, for det han driver med er kontroll og manipulasjon og egoisme og psykelig sjalusi, ikke i nærheten av kjærlighet) og som vil ødelegge livet hennes. Om han ikke er psykopat så viser han slike tendenser. Om du støtter henne, hjelp henne til kontakt med krisesenter og også til å ta kontakt med politiet.Mannen trakasserer henne, det er ulovlig. Hun kan få et besøks-/kontaktsforbud hos politiet, da kan ikke mannen ta kontakt med henne på noen måte. Jeg vil tro at det er hun som har kontrakt på leiligheten hun (de) nå bor i? Da har han ingen rettigheter til å bo der.I så fall kan hun kreve at han flytter ut. Vil han ikke kan politiet hjelpe henne. Hun bør pakke sammen tingene hans og si at han må komme og hente tingene da og da, og så får hun byttet låser i dørene slik at han ikke lenger har nøkkel til å komme seg inn hos henne. Ta kontakt med krisesenteret og politiet! Anonymous poster hash: 49a66...a61 ja ho har kontrakten på leiligheiten Anonymous poster hash: 45878...e34
SuperFries Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 Ring politiet og be de hive han ut. Så lenge han ikke bor der, så får ham komme seg vekk. Jeg skjønner at det er et "enkelt" svar, da din venninne åpenbart er psykisk nedbrutt. Så enten står hun på sitt og får han ut, eller så reiser hun til et krisesenter.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 ja ho har kontrakten på leiligheiten Anonymous poster hash: 45878...e34 Hvorfor vil hun ikke ta kontakt med krisesenter og politi? Hva ville hun ha rådet deg til om situasjonen var motsatt? Hvorfor mener hun at hun ikke fortjener bedre i livet enn en psyk mann som ødelegger livet hennes? Hva ønsker hun seg i livet? Få henne til å tenke gjennom disse spørsmålene og svare deg ansikt til ansikt. Og om hun fremdeles ikke vil kontakte de som kan og vil hjelpe henne - hvordan har hun tenkt å greie å overleve videre med en mann som er så stygg mot henne? Hun GODTAR alt han gjør mot henne. Hun kan VELGE å IKKE GODTA det og heller ta kontroll over eget liv, slik loven sier hun har rett til. Hvis hun likevel ikke vil komme seg bort fra denne mannen, da er det rett og slett ikke så mye mer du kan gjøre for henne, Hi. Da vil du bare slite deg ut. Vil hun ikke hjelpe seg selv så hjelper det ikke hvor mye andre ønsker å hjelpe henne. Det finnes INGEN gode unnskyldninger for å ikke ta imot den hjelpen hun kan få - men hun må også be om hjelp selv! Hun trenger ikke kjempe mot denne mannen alene. Hun kan få politiet til å ordne med et kontaktforbud slik at han ikke kan ta kontakt med henne. Da vil hun også slippe å forholde seg til ham noe mer. Så venninnen til Hi - hva vil du selv? Leve med denne mannen som du lar ødelegge livet ditt? Eller vil du skape deg et godt liv? Er du villig til å ta imot hjelpen du kan få (og får i Hi!) og selv gjøre det du MÅ gjøre - kontakte politiet og krisesenter? Er du villig til å gjøre det? Anonymous poster hash: 49a66...a61
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #9 Skrevet 20. september 2016 Tror hun trenger hjelp fra psykolog Før hun makter å ta grep om livet sitt. Du hi, Bør passe på å ikke bli dratt for mye inn i galskapen. Du kan ikke redde henne Anonymous poster hash: 4f958...df0
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #10 Skrevet 20. september 2016 Ho tenker at han fekk eit så stort sjokk når han oppdaga at ho hadde treft ein annan , at han då skjønne kor mykje han eigentleg elska ho, at han no vil vere snill for alltid og når han ikkje vil sleppe ho fri så vert ho verande med han.Eg seier at dette er sjukt.Eg seier at me har berre eit liv og at når ein har levd livet er det trist å tenkje tilbake at ein annan har bestemt over livet ditt. Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #11 Skrevet 20. september 2016 Det er nok en ønskedrøm dessverre å tro at mannen på magisk vis plutselig skal kun vise seg fra sin beste side fra nå av. Du kan jo be henne tenke selv - hvilken versjon av mannen tror hun er mest sannsynlig at vil forbli - den ufyselige fyren han har vist 90% av tiden, eller han som er bra de 10 siste %, og som dukker opp kun når han vil oppnå noe...? Anonymous poster hash: f847c...d5b
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #12 Skrevet 20. september 2016 Hennes navn står på kontrakten. Så pakk det som er hans, bytt lås og plasser det utenfor leiligheta. Prat med politiet så de er Ops på at det kanskje trengs bistand når dette skjer. Anonymous poster hash: 5ac6b...f03
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #13 Skrevet 20. september 2016 Ho tenker at han fekk eit så stort sjokk når han oppdaga at ho hadde treft ein annan , at han då skjønne kor mykje han eigentleg elska ho, at han no vil vere snill for alltid og når han ikkje vil sleppe ho fri så vert ho verande med han.Eg seier at dette er sjukt.Eg seier at me har berre eit liv og at når ein har levd livet er det trist å tenkje tilbake at ein annan har bestemt over livet ditt. Anonymous poster hash: 45878...e34 Når dere sitter sammen - søk på hvordan en psykopat vil oppføre seg. Han har kontrollert henne og manipulert henne. Da hun flyttet fra ham og nå traff en annen mann, da forstår psyko-mannen at han ikke har kontroll på henne. Da må han få tilbake kontrollen over henne. Og måten han får det på, det er å være "superkjæreste" akkurat såvidt lenge nok til at han har kontroll over henne igjen. Så kan han gå tilbake til sin normale stygge væremåte. Og tro meg - når denne "godperioden" er over, da kommer han til å bli verre enn tidligere. Da vil hun tenke på hvor fantastisk han var i den korte "godperioden" og alt det fine han sa da, hun vil håpe at hun vil få oppleve den siden igjen, og hun tviholder på at han elsker henne. At han med sin oppførsel viser klart og tydelig at han ikke elsker henne, men bare er ute etter å ha henne fordi hun lar seg kontrollere... det vil hun ikke se. Få henne til å søke råd hos et krisesenter. Dette er en klassisk sak av psykisk vold, noe krisesentrene tar like alvorlig som fysisk vold - fordi de vet at det kan være enda vanskeligere å komme seg ut av et forhold med psykisk vold og manipulering. Du har helt rett, Hi. Men som sagt tidligere - hun trenger hjelp. Om hun ikke vil selv så er det ikke så mye du kan gjøre :/ Kanskje du kan være med henne til legen hennes og fortelle legen om hvordan hun har det i forholdet? Om legen vet om situasjonen kan også legen være en pådriver for å skaffe henne hjelp. Men hun selv må følge opp hjelpen. Dessverre virker venninnen din så hjernevasket av den mannen at jeg tror hun vil velge å bli hos ham og ødelegge livet sitt. Nå hadde hun en perfekt mulighet til å komme seg unna psyko-mannen, hun hadde fått hjelp til egen leilighet, hun har truffet en ny og ordentlig mann. Så velger hun å ødelegge seg selv ved å gå tilbake til forholdet som kommer til å knuse henne. Anonymous poster hash: 49a66...a61
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #14 Skrevet 20. september 2016 Det enkleste er at hun sier opp leiligheten og flytter igjen. Men denne gangen må hun ikke være godtroende og la han få tilgang til leiligheten. Hun er lurt en gang, om dette skjer igjen er det hun som lurer seg selv. Jeg vil nok påstå ganske kategorisk at at den mannen nok ALDRI blir å endre seg over tid. Mulig han tror det selv akkurat nå, men han blir fort å havne tilbake til hvordan det var før. Beklager å si det, men utfra forhistorien så har jeg svært lite tro på at dette er Mannen i hennes liv. Anonymous poster hash: 2d935...15c
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #15 Skrevet 20. september 2016 Takk for gode/fornuftige svar. Eg håpar ho ein dag vil innsjå at ho må ut av dette.Trist å stå så nær å sjå og ha så lyst til få til forandring,men ikkje nå fram. Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #16 Skrevet 20. september 2016 Takk for gode/fornuftige svar. Eg håpar ho ein dag vil innsjå at ho må ut av dette.Trist å stå så nær å sjå og ha så lyst til få til forandring,men ikkje nå fram. Anonymous poster hash: 45878...e34 Leser hun denne tråden, Hi? I så fall - forstår hun ikke at det er noe i det når alle er helt enig i at forholdet hennes med den mannen er usunt og skadelig og at han følger klassisk adferd til en manipulerende mann med psykopatiske trekk? Går det ikke inn på henne at alle er enige i det du har fortalt henne? Anonymous poster hash: 49a66...a61
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #17 Skrevet 20. september 2016 Eg har lest opp og oversatt.Reagerer på at alle svarar i samme gate.Men eg tvilar på at noko skjer ivertfall ikkje før han viser litt litt av dei sanne/ tidlegare sidene sine. For min eigen del burde eg trekke meg litt tilbake men vanskeleg det og..eg skal prøve om eg får lov til å kontakte krisesenter og så koble ho på.Det tipset fekk eg herHar snakka med ein annan instans men fekk ikj gå videre Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #18 Skrevet 20. september 2016 Eg har lest opp og oversatt.Reagerer på at alle svarar i samme gate.Men eg tvilar på at noko skjer ivertfall ikkje før han viser litt litt av dei sanne/ tidlegare sidene sine. For min eigen del burde eg trekke meg litt tilbake men vanskeleg det og..eg skal prøve om eg får lov til å kontakte krisesenter og så koble ho på.Det tipset fekk eg herHar snakka med ein annan instans men fekk ikj gå videre Anonymous poster hash: 45878...e34 Jeg tror ikke din venninne forstår hvor heldig hun er som har hatt deg. Jeg håper hun ikke tar deg for gitt. Man ønsker å stille opp så mye som nødvendig, men det å stå og se på noen som ikke vil hjelpe seg selv, det er forferdelig tøft, vanskelig og energitappende. Du kan kaste en livbøye til henne, men om hun ikke vil ta den, da kan ingen redde henne. Hun må ville det selv. Høres ut som en god idé om du kan formidle kontakt mellom henne og krisesenteret. Kanskje det kan være enklere for henne om du blir med henne første gang? Håper hun innser virkeligheten og tør se realiteten for det den er - og ikke for det hun ønsker den skal være. Anonymous poster hash: 49a66...a61
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #19 Skrevet 20. september 2016 Jeg tror ikke din venninne forstår hvor heldig hun er som har hatt deg. Jeg håper hun ikke tar deg for gitt. Man ønsker å stille opp så mye som nødvendig, men det å stå og se på noen som ikke vil hjelpe seg selv, det er forferdelig tøft, vanskelig og energitappende. Du kan kaste en livbøye til henne, men om hun ikke vil ta den, da kan ingen redde henne. Hun må ville det selv. Høres ut som en god idé om du kan formidle kontakt mellom henne og krisesenteret. Kanskje det kan være enklere for henne om du blir med henne første gang? Håper hun innser virkeligheten og tør se realiteten for det den er - og ikke for det hun ønsker den skal være. Anonymous poster hash: 49a66...a61 eg kan formidle og bli med. Anonymous poster hash: 45878...e34
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #20 Skrevet 20. september 2016 eg kan formidle og bli med. Anonymous poster hash: 45878...e34 Det er bra. Spesielt viktig hvis hun sliter med det norske språket (siden du sier du må oversette for henne). Håper hun greier å ta tak i det. Du er en flott venninne, Hi! Anonymous poster hash: 49a66...a61
Gjest Antarctica Skrevet 20. september 2016 #21 Skrevet 20. september 2016 Hun får skifte lås, og melde ham til politiet. Han har ikke noe i hennes bolig å gjøre hvis hun ikke ønsker å ha ham der.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #22 Skrevet 20. september 2016 Det å ikke klare å komme seg ut av et forhold med psykisk vold og manipulering handler IKKE om å ikke ville hjelpe seg selv. Det er forferdelig vanskelig og umulig å forstå rekkevidden av hvis man ikke har opplevd det selv. Du er en flott venninne som forsøker å hjelpe!! Ikke gi henne opp enda. Anonymous poster hash: 631b1...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå