Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #1 Skrevet 19. september 2016 Jeg har prolaps i bakre skjedevegg og det mistenkes endometriose også. Flere kirurger har rådet meg til å ikke operere prolapsen pga rekonvalesensen og den store faren for senkomplikasjoner. Jeg skal nå utredes skikkelig for endometriose for å få et helhetsbilde før det tas noen valg (spredning/omfang). Forstår at endometriose utredes ved kikkhullsoperasjon og jeg ønsker å fjerne livmoren samtidig, i stedet for å måtte gjennom to operasjoner og prøve å fikse noe jeg ikke har behov for lenger (ferdig med barn). Jeg har naturlig nok store smerter ved el og mensen, så hadde vært en befrielse å slippe det. Noen som vet om det kan bli vanskelig å få dette gjennom? Kan kirurgen nekte å utføre det? Kan ikke gå på hormoner. Anonymous poster hash: 2b3b0...310
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #2 Skrevet 19. september 2016 Jeg har ei venninne som fjerna livmora pga enorme smerter ved mensen pga endometriose. Det ble ikke bedre. Endometriosen kom andre steder. Tragedien for henne var at hun ønsket seg flere barn, hun bare orket ikke mer smerter (ble hentet i ambulanse ved omtrent hver menstruasjon pga besvimelse osv). Og så hjalp ikke operasjonen noe. Kanskje ikke det du ville høre. Men greit å være klar over muligheten, om den enn er svært liten. Anonymous poster hash: 11fd9...557
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #3 Skrevet 19. september 2016 Jeg har ei venninne som fjerna livmora pga enorme smerter ved mensen pga endometriose. Det ble ikke bedre. Endometriosen kom andre steder. Tragedien for henne var at hun ønsket seg flere barn, hun bare orket ikke mer smerter (ble hentet i ambulanse ved omtrent hver menstruasjon pga besvimelse osv). Og så hjalp ikke operasjonen noe. Kanskje ikke det du ville høre. Men greit å være klar over muligheten, om den enn er svært liten. Anonymous poster hash: 11fd9...557 Takk for svar. Jeg vet at fjerning av livmoren ikke nødvendigvis løser smerteproblematikken rundt syklusen, mest sannsynlig har jeg endometriose på omkringliggende vev (blitt uttrykt mistanke under annen operasjon). Jeg klarer bare ikke komplikasjoner etter en eventuell prolapsoperasjon, så håper at å fjerne livmoren er bedre enn de ca 40% det er sannsynlighet for med senkomplikasjoner... Hysterektomi er jo en mindre risikabel operasjon. Og jeg skulle gjerne hatt flere barn, men den muligheten er allerede ødelagt pga annen diagnose og jeg har godtatt det. Håper bare at jeg møter en lege som er åpen for å høre mine ønsker. Anonymous poster hash: 2b3b0...310
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #4 Skrevet 19. september 2016 Takk for svar. Jeg vet at fjerning av livmoren ikke nødvendigvis løser smerteproblematikken rundt syklusen, mest sannsynlig har jeg endometriose på omkringliggende vev (blitt uttrykt mistanke under annen operasjon). Jeg klarer bare ikke komplikasjoner etter en eventuell prolapsoperasjon, så håper at å fjerne livmoren er bedre enn de ca 40% det er sannsynlighet for med senkomplikasjoner... Hysterektomi er jo en mindre risikabel operasjon. Og jeg skulle gjerne hatt flere barn, men den muligheten er allerede ødelagt pga annen diagnose og jeg har godtatt det. Håper bare at jeg møter en lege som er åpen for å høre mine ønsker. Anonymous poster hash: 2b3b0...310 Hva slags komplikasjoner mener de at du kan få? Her jeg jobber gjøres det masse rectocele operasjoner og det er ikke hyppig med komplikasjoner annet enn hematomer, smerter og kortvarige vannlatingsproblemer. Jeg har gjort det selv, skal være ærlig med deg, det var helvetes vondt de første dagene. Men det var absolutt verdt det. Anonymous poster hash: 0e6db...cf3
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #5 Skrevet 19. september 2016 Takk for svar. Jeg vet at fjerning av livmoren ikke nødvendigvis løser smerteproblematikken rundt syklusen, mest sannsynlig har jeg endometriose på omkringliggende vev (blitt uttrykt mistanke under annen operasjon). Jeg klarer bare ikke komplikasjoner etter en eventuell prolapsoperasjon, så håper at å fjerne livmoren er bedre enn de ca 40% det er sannsynlighet for med senkomplikasjoner... Hysterektomi er jo en mindre risikabel operasjon. Og jeg skulle gjerne hatt flere barn, men den muligheten er allerede ødelagt pga annen diagnose og jeg har godtatt det. Håper bare at jeg møter en lege som er åpen for å høre mine ønsker. Anonymous poster hash: 2b3b0...310 Synes også denne komplikasjonsraten var veldig høy. Og at det skal være mindre komplikasjoner ved en hysterektomi enn en rectoceleoperasjon forstår jeg faktisk ikke. I tillegg forstår jeg ikke helt hvordan en hysterektomi skal bedre rectocelen? Jeg er rectoceleoperert og hadde ingen komplikasjoner, annet enn at suturen har gått opp, men dette var forholdsvis forventet i mitt tilfelle. Jeg skal gjøre et nytt forsøk, men det vurderes under operasjonen om man bare skal trekke ned hele fascien med en gang. Anonymous poster hash: 6a0aa...1da
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #6 Skrevet 19. september 2016 Hva slags komplikasjoner mener de at du kan få? Her jeg jobber gjøres det masse rectocele operasjoner og det er ikke hyppig med komplikasjoner annet enn hematomer, smerter og kortvarige vannlatingsproblemer. Jeg har gjort det selv, skal være ærlig med deg, det var helvetes vondt de første dagene. Men det var absolutt verdt det. Anonymous poster hash: 0e6db...cf3 Urineringsproblemer har jeg allerede (ikke lekkasje) og de er redd det forverres, prolapsen er ganske stor og for å styrke veggen må de gjøre endel visstnok og rundt 60% av opererte rapporterer smerter ved samleie som ikke går seg til. Per nå ser jeg ingen grunn til å gå gjennom en slik operasjon når jeg kan slippe... Operasjon må jeg ha uansett fordi prolapsen forårsaker problemer andre steder i området. Jeg har liten tiltro til den operasjonen etter samtale med annen kirurg, han ville ikke gjort noe fordi det ikke er verdt risikoen. Dessverre har ting endret seg og må nå inn til ny vurdering. Jeg har hele tiden sagt at de kan fjerne livmoren, men har blitt avfeid hver gang. Anonymous poster hash: 2b3b0...310
kristin200 Skrevet 19. september 2016 #7 Skrevet 19. september 2016 Når det gjelder smerter ved endometriose så vil jeg anbefale månedlige p-sprøyter. Ingen mens, ingen smerter :-) Det tar noen måneder før mensen blir borte og etter hvert kan man trappe ned til annen hver måned. Livet mitt er blitt noe helt annet, kan anbefales på det sterkeste!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 Når det gjelder smerter ved endometriose så vil jeg anbefale månedlige p-sprøyter. Ingen mens, ingen smerter :-) Det tar noen måneder før mensen blir borte og etter hvert kan man trappe ned til annen hver måned. Livet mitt er blitt noe helt annet, kan anbefales på det sterkeste! Takk for tips, men jeg kan dessverre ikke bruke hormoner... Ellers hadde jeg absolutt brukt det for å stoppe syklusen Anonymous poster hash: 2b3b0...310
minniemor Skrevet 20. september 2016 #9 Skrevet 20. september 2016 Jeg fjernet livmor og ble kvitt all smerte av endometriose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå