Gå til innhold

Urettferdig eller bare jeg som mener det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 3 søsken og det er 3 år mellom hver. Jeg er i midten. Våre foreldre har en kjellerleilighet under huset som vi søsken har i tur og orden fått leie billig.

Min bror bodde der 1 år alene første 1,5 året han studerte, 6 mnd av studiet tok han utenlands, mine foreldre betalte da husleie, skolepenger og mat penger de 6 mnd han studerte i utlandet, etter 1,5 år på studiet samboeren hans flyttet inn. Hun var da ferdig utdannet og i full jobb. Så bodde de der sammen i 1,5år til min bror var ferdig utdannet. De måtte ikke betale husleie,men valgte å gi mine foreldre 2-3000kr i mnd innimellom.

Når de flyttet ut flyttet jeg, samboer og vår 1 år gamle sønn inn. Jeg begynte da på universitet, min samboer begynte første år som lærling(lærling i 2 år før han tok fagbrev) Vi fikk beskjed om at vi måtte betale 5000kr i husleie i mnd + strøm.

Dette gjorde vi i 3 år før vi flyttet ut.

Så flyttet min lillesøster inn, hun hadde da gått 1 år av utdannelsen sin i utlandet, mine foreldre hadde da betalt skolepenger, husleie og matpenger for 1 skoleår i utlandet for henne. Når hun kom tilbake til Norge hadde hun 2 år igjen av studiet. Første året hun og samboeren bodde i kjellerleiligheten betale de husleie på 5000kr som jeg gjorde. Men så, de siste 14

mnd så slapp de å betale og fikk bo der gratis.

Dette synes jeg er urettferdig. Både min bror og lillesøster har fått dekker skole, husleie og matpenger i 6 og 10 mnd i utlandet i tilleg har storebror fått bo gratis (de krevde ikke husleie) i 2,5 år, de betalte 2-3000kr innimellom, og min lillesøster har fått bo der gratis i 14 mnd.

Jeg måtte betale husleie i alle 3 årene jeg bodde der, i tillegg så protesterte mine søsken høylytt når mine foreldre ønsket å stille som kausjonist for oss,så det ble ingenting av. Var snakk om kausjonist for maks 100 000kr slik vi kunne kjøpe rekkehus.

Jeg er såret og føler mine foreldre har forskjellsbehandlet oss, mine søsken mener jeg tar feil.. men hadde jeg fått bodd gratis og ikke de så hadde de protestert høylytt. Bare jeg som synes dette er urettferdig? Eller er jeg for følsom?

Anonymous poster hash: 4ec77...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barneoppdragelse er ikke millimeterretferdighet.

Anonymous poster hash: 0693f...3ac

Skrevet

Barneoppdragelse er ikke millimeterretferdighet.

Anonymous poster hash: 0693f...3ac

Nei, det vet jeg. Men økonomisk har de fått mer hjelp, og dermed mer i egenkapital. Og når mine foreldre ønsket å stille som kausjonist på maks 100 000 slik vi kunne kjøpe rekkehus protesterte mine søsken og mine foreldre ønsket ikke å gjennomføre. Min lillesøster har jo fått spart opp 70 000kr mer siden de slapp å betale husleie siste 14 mnd.

Hi

Anonymous poster hash: 4ec77...9ec

Gjest Antarctica
Skrevet

Dine søsken har fått mer enn deg. Det er ikke sikkert dine foreldre er oppmerksomme på hvor urettferdig det føles.

Skrevet

Det kan godt være at det er urettferdig. Kan virke sånn. 

Jeg fikk 500 kr i måneden av foreldrene mine det første året jeg studerte. Broren min bodde gratis i mange år etter videregående og fikk gratis mat. Han fikk lommepenge lenge og mye hjelp. Men det er ikke noe jeg tenker noe særlig på. Hans situasjon var så annerledes enn min. Jeg har vært heldig og har ikke trengt noe særlig hjelp. Jeg synes ikke familieforhold skal tenkes på i kroner og tjenester. Det er i alle fall ikke noe du bør belemre søsken med. Har du problemer får du ta de med foreldrene dine. Det er strengt talt ikke søsknene sin feil at du føler du ikke har fått nok. Å klage til dem skjønner jeg kan skape sur stemning og gjøre at de kommer i forsvarsmodus.

Anonymous poster hash: e8d3f...e4a
Skrevet

Ja, enig med deg - de har forskjellsbehandlet dere og jeg skjønner godt du føler det er urettferdig. Her er dine søsken smålige når de protesterer på at dine foreldre ble bedt om å være kausjonister.

Anonymous poster hash: fa9fb...bb2
Skrevet

Det kan virke som om du er på en eller annen måte det sorte fåret i familien. Du blir urettferdig behandlet, det er det ikke tvil om, og de andre mener det skal være sånn. Du fortjener visst, i deres øyne, ikke bedre.

Hva skjer om du påpeker forskjellen? La meg gjette: de syns du er utidig og lager seg et felles bilde av deg som en som krever og er vanskelig?

Anonymous poster hash: 555dd...118

Skrevet

Vi er 4. Ett søsken får endel økonomisk støtte pga uførhet. Jeg er å ufør, men null støtte økonomisk.

Ett søsken får penger både nå og både da, for den minste blir visst aldri gammel nok til å klare seg selv. Dessuten blir leiligheter pusset opp, biler gitt bort osv osv. Jeg får ikke hjelp til oppussing om jeg ber om det og har i perioder måttet låne bad rundt på bygda pga mangel på vann

Ett søsken må påspanderes turer, da man har litt dårlig samvittighet pga liten hjelp. Og møbler. Jeg har aldri opplevd noe av dette.

Jeg må må vedlikeholde en hytte praktisk og får så mye fordi jeg har barn. Til jul feks får jeg altså ikke noe, fordi barna mine får noen hundrelapper. Mine søsken får.

Jeg slutter aldri å forbause meg over familie og kjenner stadig på lysten til å bare kutte ut "hele greia". Men, så tenker jeg at jeg ikke skal synke like dypt som de og inviterer alikevel til jul, påske, sommerferien osv Stiller opp og hjelper til hver gang noen knyr 😳 Får min lønn i himmelen 😇

Anonymous poster hash: da585...365

Skrevet

Så ubrukelig familie

Anonymous poster hash: 038d6...c16

Skrevet

Det er jo veldig urettferdig! Jeg ville snakket med alle sammen.

Her er det mannen som opplever forskjellsbehandling, og jeg ser hvor fælt han syns det er..

Anonymous poster hash: 4a30f...33e
Skrevet

Da burde du snakke med de. Jeg hadde ikke gjort det slik med mine barn

Anonymous poster hash: 40f02...553
Skrevet

Veldig urettferdig! Vi er to søstre, og forskjellsbehandlingen er helt ekstrem.

Det gjør vondt. Og det er utrolig sårende at foreldre forskjellsbehandler slik 😢

Anonymous poster hash: 043e7...fe0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...