Gå til innhold

Dere med me / annen utmattelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva orker dere å gjøre om dagen? Og hva "koster" det av energi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spør et spørsmål som er umulig å svare på. Jeg har fatigue som følge av annen sykdom enn me og noen dager klarer jeg så vidt å kommer meg til doen. Andre dager orker jeg kanskje å skifte på sengene, lage middag og handle mat.

Det finnes ingen klar oversikt eller logikk i hvordan dagene er, jeg vet aldri hvordan morgendagen blir eller om den blir god eller dårlig. Mye henger sammen med styrken på smertene og hvor mye jeg kan tyne kroppen før jeg kollapser og spyr av utmattelse. Ingen søvn eller hvile hjelper, kan ha en god dag til tross for en dårlig natt og omvendt.

Grunnen til at du ikke får svar ligger nok i at det er tilnærmet umulig å beskrive hvordan det føles...

Anonymous poster hash: 604ea...a31

Skrevet

Det er tull og tøys. Rent psykisk, ikke fysisk. Disse menneskene bør ordne opp og finne seg god psykisk hjelp fremfor å ligge hjemme og klage over at de ikke orker noe... 

Anonymous poster hash: f1e38...a99
Skrevet

Det er tull og tøys. Rent psykisk, ikke fysisk. Disse menneskene bør ordne opp og finne seg god psykisk hjelp fremfor å ligge hjemme og klage over at de ikke orker noe...

Er du like trangsynt på alle områder i livet?

Det er veldig tydelig at du ikke aner hva du snakker om og jeg håper du slipper å kjenne det på kroppen selv. Er redd du hadde kræsjet rimelig hardt i veggen hvis det skjedde. Utmattelse er forresten forårsaket av underliggende fysiske plager og selv om god psyke er en absolutt fordel er det ikke slik at tanker alene kan helbrede noen ;)

Skrevet

Høres ut som du kunne trengt en psykiatrisk vurdering hvertfall...🙄

Anonymous poster hash: 191fe...65b

Skrevet

Du spør et spørsmål som er umulig å svare på. Jeg har fatigue som følge av annen sykdom enn me og noen dager klarer jeg så vidt å kommer meg til doen. Andre dager orker jeg kanskje å skifte på sengene, lage middag og handle mat.

Det finnes ingen klar oversikt eller logikk i hvordan dagene er, jeg vet aldri hvordan morgendagen blir eller om den blir god eller dårlig. Mye henger sammen med styrken på smertene og hvor mye jeg kan tyne kroppen før jeg kollapser og spyr av utmattelse. Ingen søvn eller hvile hjelper, kan ha en god dag til tross for en dårlig natt og omvendt.

Grunnen til at du ikke får svar ligger nok i at det er tilnærmet umulig å beskrive hvordan det føles...

Jeg har ME og vil si dette var et veldig godt svar på spørsmålet ditt Hi

Anonymous poster hash: d7b5d...1c7

Skrevet

Du følger ikke så godt med på nyere forskning skjønner jeg, og til å ikke følge med er du ganske bastant i dine meninger...

Anonymous poster hash: 0220e...4a6

Skrevet

Og bare for å ga sagt det, ingen får en ME-diagnose i dag. (av spesialist) uten først å ha vært hos psykolog og blitt friskmeldt for psykisk sykdom...

Skrevet

Hei! Jeg har ME tre barn og mann i full jobb. Som hun over er formen veldig varierende. Jeg har gått fra å sove 20 timer i døgnet til 10-12. Om jeg ikke sover så lenge, klarer jeg ikke gjennomføre en hel dag. Jeg har faste rutiner på hva jeg skal gjøre. Spiser til faste tider. Planlegger uken slik at det ikke blir så mye hver dag. Mandagen er jeg utslitt etter helgen, så da tar jeg det stort sett med ro. En typisk dag ser slik ut:

Sover til 11.00

Rolig start, dusjer hver andre dag.

Hvile

Frokost

Hvile

Litt husarbeid som oppvask og klær.

Øvelser fra fysio

Hvile

Forberede middag

Hvile

Hente i bhg

Gjøre ferdig middag

Spise sammen med barna

Se til at barna kommer seg på aktiviteter. Noen ganger kjører jeg de til.

Så kommer mannen hjem og tar over.

Slapper av.

Hjelper til med kvelds om jeg orker.

Litt husarbeid når barna er lagt.

Sofa/TV/prater med mannen

Ved å planlegge dagene/ukene godt orker jeg mer og mer. Får noen tilbakefall innimellom, men de varer ikke like lenge som før. Også prøver jeg å være så positiv som mulig og er glad for alle ting jeg faktisk klarer. Det jeg ikke klarer får jeg ikke gjort noe med. Jeg har er håp om å bli frisk og håper det kommer et behandlingstilbud innen et år😃 Jeg ble forresten erklært 100 % psykisk frisk under utredningen. Har heller ingen familie medlemmer som er psykisk syk, bare til info😉

Anonymous poster hash: 13a4e...6fa

Skrevet

Og bare for å ga sagt det, ingen får en ME-diagnose i dag. (av spesialist) uten først å ha vært hos psykolog og blitt friskmeldt for psykisk sykdom...

Akkurat det er i alle fall bare tull. Slutt å spre usannheter!

Anonymous poster hash: 1364a...53e

Skrevet

Jeg hadde me. Var helt ødelagt og fungerte ikke. Så begynte jeg med efexor og er som ett nytt menneske.

Anonymous poster hash: cf0c2...790

Skrevet

Så du mener du var deprimert?

Anonymous poster hash: c022e...a32

Skrevet

Akkurat det er i alle fall bare tull. Slutt å spre usannheter!

Anonymous poster hash: 1364a...53e

Alle jeg har hørt om, som har fått diagnosen av en spesialist, har vært til utredning på dps først.

Det er vel det første legene sjekker

Har selv ME, blitt først utredet GRUNDIG på dps. Med samtaler, forsøk på medisinering og tester. Etter at det var utelukket, så ble jeg henvist til spesialist

Anonymous poster hash: b3cf2...e1e

Skrevet

I dag har jeg hatt en "god dag". Har vasket vasken, toalettet og bunnen i dusjkabinettet og gått meg en tur.

Men har ikke dusjen og venter fremdeles på at jeg skal få energi til å lage meg litt varm middag, for det har jeg ikke hatt energi til enda.

I går dusjet jeg kroppen og var på et to timers besøk og var utslitt etterpå.

Jeg har nå et par uker prøvd å gå på en trening en gang i uken, en time, men det sitter i hele uken, det krever at jeg planlegger dagene før og etter, kan ikke ha andre oppgaver, må ha handlet og laget meg mat til den dagen osv.

Jeg har fatigue ++ pga. noe annet fysisk som feiler meg som legene ikke finner ut av. Forøvrig har jeg nylig vært gjennom en utredning gjennom dps og er erklært frisk psykisk.

Anonymous poster hash: 6cbb0...5cc
Skrevet

Jeg har fatigue som følge av annen sykdom. Jeg klarer masse. Jobb og aktiviteter og tar ungene med på fjelltur osv. Men når det treffer blir jeg helt tom og må legge meg eller være alene. Noen ganger klarer jeg nesten ikke være våken. Tar sykdomsdempende medisin og det hjelper. Tilsynelatende mestrer jeg alt men jeg har heldigvis en mann som gjør husarbeid og så ser jo ikke folk det når jeg er utmattet.

Skrevet

Jeg hadde me. Var helt ødelagt og fungerte ikke. Så begynte jeg med efexor og er som ett nytt menneske.

Anonymous poster hash: cf0c2...790

Fikk du diagnosen ME kun ved å være deprimert? Var ikke ME du hadde da. Depresjon kalles det.

Anonymous poster hash: 952ea...1db

Skrevet

Jeg har en form for utmattelse etter langvarig virusinfeksjon. Blir utredet for alt mulig, og legen har sendt henvisning for me-utredning. Jeg tror dette er forbigående og at det ikke er me, og har vært ved godt mot frem til nå, men jeg synes det er veldig tungt om dagen. Orker lite, liten struktur på dagene, aner ikke hva grensene mine er... Vil så gjerne ut av huset når jeg føler meg relativt bra, men så blir jeg så utrolig sliten.. Huff. Ville bare vite hvordan det var for andre. Føler jeg klager litt vel mye her hjemme og at det går ut over familien min litt vel mye at jeg er så sliten. I dag har jeg levert og hentet på skolen. Og jeg har lagt barna. Skulle dusje, men orket ikke.. Ellers sofa-dag..

Anonymous poster hash: cd6e4...e1e

Skrevet

Me, er noe folk klager på,men er ingenting uten om latskap

Anonymous poster hash: daacc...c44
Skrevet

Omtrent som skriveferdighetene dine.

Anonymous poster hash: 08c89...ff6

Skrevet

Du burde skamme deg som åpenlyst viser hvor lite opplyst du er! Det er ikke mange år siden det samme ble sagt om ms også, til tross for at mange blir multihandikappet.

Det hadde aldri blitt forsket så mye på dette om ikke det var en reell sykdom og me-pasienter dør i gjennomsnitt 10 år før andre fordi kroppen ikke klarer mer, rett og slett.

Å drive med så hjernedød propaganda i tråder til noen som venter på utredningen er så lavmål at jeg ikke har ord. Du/dere sparker de som allerede ligger nede!

Å ikke lese over innlegget sitt for særskrivingsfeil eller rettskrivningsfeil, derimot, det er latskap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...