Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette? (julefeiring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å feire julaften hjemme. Vi har hittil invitert min og hans familie annenhvert år. Mannen har foreldre og to søsken som begge har barn og ektefelle. Jeg har foreldre og en barnløs søster. 

Nå kjenner vi på (både mannen og jeg) at vi syns hans familie er blitt for stor til at vi orker at alle skal være her på julaften. Vi har derfor lyst til å si at vi tenker å invitere bare hans foreldre og ikke søsken med familie. Regner nok med at foreldrene da ikke kommer fordi de da vil lage i stand jul til mannens søsken (som av en eller annen grunn ikke ønsker å feire hjemme hos seg selv). Det aksepterer vi selvsagt, men kan vi da invitere mine foreldre og søster (etter at de andre har takket nei).

Er vi alle på hans side er vi 15 stk. Det orker vi ikke.

Anonymous poster hash: 1c2cf...9a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan gjøre det, men jeg hadde aldri gjort det 😊

Her får alle som vil komme, komme 😊

Anonymous poster hash: f7f6a...b21

Skrevet

Hadde heller sakt; siden familien er så stor må jeg fordele arbeidet litt, både pga utgifter og arbeid..

Foreldre tar med dessert aquvitt. Søsken 1 tar med tilbehøret til ribba, dvs ferdigkokte poteter og hjemmelaget surkål. Søsken 2 tar med brus og snacks. Selv står du for ribbe, pølser og medisterkaker.

Dette var bare et eksempel.

Anonymous poster hash: 3dd12...39a

Skrevet

Det kan du fint gjøre

Siden mannens søsken selv hr barn, regner jeg med at de er voksne.

Julen skal være en tid for familie, men det skal ikke bare være mas og stress.

Om det blir for mye med hele hudvennlig, ber dere bare foreldre.

Julen skal være fin for dere også 😊

Anonymous poster hash: 345ba...2e7

Skrevet

Jeg synes det må være helt greit. Det er jo ikke tvang å feire jul sammen med storfamilien år etter år. Spesielt siden det er mange, og at noen derfor synes det er mer ork enn kos.

Skrevet

Selvfølgelig kan dere det!! Både mannen og jeg har STORE familier (12 søsken totalt og 35 nevøer/nieser), så hos oss er det vanlig å ikke ta med alle. Jeg synes også de andre burde ha fortåelse med at man ikke alltid kan ta med alle (tid og økonomi). Vi inviterer  alle ved bursdag, dåp mm, da kan vi ikke utelukke noen :)

Anonymous poster hash: 768c0...303
Skrevet

Hadde heller sakt; siden familien er så stor må jeg fordele arbeidet litt, både pga utgifter og arbeid..

Foreldre tar med dessert aquvitt. Søsken 1 tar med tilbehøret til ribba, dvs ferdigkokte poteter og hjemmelaget surkål. Søsken 2 tar med brus og snacks. Selv står du for ribbe, pølser og medisterkaker.

Dette var bare et eksempel.

Anonymous poster hash: 3dd12...39a

Ja, det er veldig lurt. Vi har et såkalt åpent hjem, og med en så stor familie som vi er, så kan det være en utfordring. Men forrige 17. mai, så fordelte jeg oppgavene, og det var en kjempesuksess :)

Anonymous poster hash: 768c0...303

Skrevet

Ja, det syns jeg absolutt dere kan gjøre - eventuelt gjøre som det foreslås over her - å fordele oppgavene. Er utrolig mye jobb å skulle ha 15 stk til julefeiring hvis man må ordne alt med mat og pynt selv. Julen skal være koselig for alle, også vertskapet. Vi feirer annenhvert år med svigers og mine foreldre på besøk. !. juledag har vi stor frokost med hele familien til mannen (søsken med familier) enten hos oss eller hos svigers (kommer an på hvor de feirer jul), så da møtes vi alle sammen i julen, men kan ha det rolig og fint på selve julekvelden - helt perfekt syns jeg.

Anonymous poster hash: 5ab9f...018
Skrevet

Selvsagt lov å ikke invitere alle. Selv inviterer vi begges foreldre og min enslige bror hvert år. Utelater mannens søsken da de er alt for mange og vi ikke har særlig god kontakt.

Anonymous poster hash: a5b8e...7ed

Skrevet

Min far har 5 søsken, som igjen har ektefeller, barn og barnebarn. Det de gjør for å sørge for at vi får feire sammen og samtidig få plass til alle, er å ha rullering på hvem som feirer med hvem. Du kan altså si fra om at i år blir kun det ene søskenet invitert og neste år får det andre søskenet komme 😉 Og så din familie året etter.

Anonymous poster hash: 0efc6...3a3

Skrevet

Det synes eg de kan gjere.  Det kan bli kaotisk med julefeiring med mange folk. 

Men eg synes og forslaget om å fordele på oppgåvene høyres kjekt ut.  Vil tru dette er julekveldar som vil bli hugsa som gode minne når ungane vert vaksne :)  Vi pleier å ordne nyttårsfeiringa på den måten i vår familie, og så går det litt på omgang.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi feirer i nye konstellasjoner hvert år. Det er helt uproblematisk. Mannens foreldre feirer noen ganger med sin datter, noen ganger med sitt eldste barnebarn pluss familie, noen ganger reiser de bort. Mine foreldre feirer med mine søsken, med meg, med egne søsken, med nye ektefellers familier.... det er 1000 måter å organisere det på. Bare alle får ei hyggelig jul og ingen blir sittende aleine uten selv å ønske det, bør alt være greit.

Skrevet

Fint forslag å fordele oppgaver, og det har vi også gjort noen ganger. Men særlig mannen syns det blir altfor mange både rundt bordet og ved gaveåpning. Våre barn er eldre enn hans søsken sine barn, og det blir babygråt og 2-åring som river ned det meste. Han syns at nå når våre er større (5 og 7) så er det deilig med en roligere jul uten småbarn. Hadde han ønsket å ha alle hadde det vært greit for meg, men når det er hans familie og han som syns det er slitsomt, så tenker jeg at jeg ikke orker å lage til (for det faller stort sett på meg).

Hi

Skrevet

Selvsagt greit å dele opp og feire uten alle. Men dere bør ta en prat med foreldrene hans først - og i god tid før jul.

Anonymous poster hash: 9eff3...e60

Skrevet

Selvfølgelig, men praten må jo tas i god til før jul.

Her snakket jeg med mine søsken, vi er tre søsken hvor den ene har 4 barn, en 3 barn og en 2 barn, det blir altfor mange. Så vi begynte å feire hver for oss, hjemme alle sammen.

Både mine, mannens og hans enslige bror er velkommen hit hvert år, men besteforeldrene rullerer litt på hvem de drar til. I år skal søsteren min på hytta i julen, broren min skal ha familien til kona si hjem dit så da kommer min mamma med sin mann hit til oss. Detter forandrer seg fra år til år siden det er så mange hensyn å ta (skilte besteforeldre som er gift på nytt på alle kanter)

Anonymous poster hash: 976e6...778
Skrevet

Jeg tenker at det er helt innafor, så lenge dere sier fra i god tid. Og nå er det jo bare september, så da snakker du og mannen sammen og så får han legge det fram for sin familie.

Skrevet

Det må dere bare gjøre.

Vi er større familie enn dere, og når vi samles alle på min side annet hvert år, så fordeler vi oppgavene. I tillegg har vi kun med pakker fra dem som vi feirer med.

Resten av gavene tar vi enten på formiddagen, eller dagen etter.

Det fungerer strålende for oss. Ikke sikkert det funker for dere. 😊

Anonymous poster hash: 1afde...f05

Skrevet

Dere gjør selvsagt det som er best for dere, men...

Har hans søsken holdt ut med deres barn mens de har vært små, grinete etc så er det kanskje hyggelig å gjøre det tilbake?

Anonymous poster hash: 05270...288
Skrevet

Dere gjør selvsagt det som er best for dere, men...

Har hans søsken holdt ut med deres barn mens de har vært små, grinete etc så er det kanskje hyggelig å gjøre det tilbake?

Anonymous poster hash: 05270...288

Ser poenget, men det er alltid vi som har stått for julefeiringen. Også når våre var babyer. Ene året var minsten bare 2 mnd. Hans søsken "orker ikke lage til jul når de har små barn". De er nemlig slitne.

Hi

Skrevet

Synes ikke det er trivelig med altfor mange på julaften. Blir bare kaos og stress. For ikke å snakke om gaveåpning. Blir aldri ferdig og barna blir grinete.

Ville heller ha invitert dem en annen dag i jula.

Anonymous poster hash: 21d56...956

Skrevet

Det kan du. Selv synes jeg ikke 15 er spesielt mange så lenge det er nær familie, men noen synes visst det er bedre å være få.

Anonymous poster hash: 4feed...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...