Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 i min situasjon, som er som følgende: Min mor og far skal spandere sydentur på meg, min mann og våre barn til neste sommer. Denne turen ønsker min mor å bestille allerede nå. Jeg er nå gravid i uke 10, noe ingen andre enn min mann vet om. Da jeg tidligere har mistet flere ganger har jeg ikke ønsket å dra til lege for å bekrefte/avkrefte svangerskapet, men la ting gå sin naturlige gang. (Tenker det er bedre å leve i håpet av at det er ei spire, enn å gå i mange uker, slik jeg gjorde sist, for å vente på blødningene). I dag mener jeg bestemt å høre et dunkende hjerte med min angelsound, så begynner å få tro på at dette går veien. Dersom alt går bra er barnet 3,5 mdr når vi skal til syden neste sommer. Hva bør jeg gjøre? Har egentlig ikke lyst til å informere mine foreldre om svangerskapet enda, og rekker ikke få bekreftelse fra lege før billetter bestilles. Hva er konekvensene av å ikke fortelle det før min mor bestiller flybilletter? Går det fint å legge til en nyfødt på reisedokumentene i ettertid, uten at det koster skjorta liksom? Ønsker jo ikke å lage ekstra mye bry med ekstrabestillingen heller.. Hva tenker dere? På forhånd takk for svar:-) Anonymous poster hash: 2af00...8cd
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Jeg ville uansett ikke tatt med et så lite barn til Syden med helt annen bakterieflora enn her hjemme. Hadde ikke tatt risikoen! Fortell din mor. Jeg ville sagt at dere gjerne blir med året etterpå. Anonymous poster hash: 63a4a...b57
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Jeg ville uansett ikke tatt med et så lite barn til Syden med helt annen bakterieflora enn her hjemme. Hadde ikke tatt risikoen! Fortell din mor. Jeg ville sagt at dere gjerne blir med året etterpå. Anonymous poster hash: 63a4a...b57 Takk for svar! Har ikke tenkt tanken på at dette er noen fare, folk reiser vel med småbarn til syden stadig vekk? Det er dessverre ikke noe alternativ å reise året etter, da reisen relateres opp til bursdagsfeiring i syden. Vet dette av erfaring da vi også var lovt sydentur tidligere pga bursdagsfeiring, men denne ble det ikke noe av pga jeg hadde termin på den tiden. De øvrige barna her gleder seg stort til turen, som har vært snakket om i mange år, så jeg ser ikke det som et alternativ å avlyse. Kjenner jeg har lyst til å informere barna om graviditeten før foreldrene mine. Og skal min foreldre få vite må hans også få vite, osv.. Er jo ikke sikker det er en spire engang, så føles så feil å fortelle, spesielt ovenfor barna.. HI Anonymous poster hash: 2af00...8cd
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #4 Skrevet 19. september 2016 Takk for svar! Har ikke tenkt tanken på at dette er noen fare, folk reiser vel med småbarn til syden stadig vekk? Det er dessverre ikke noe alternativ å reise året etter, da reisen relateres opp til bursdagsfeiring i syden. Vet dette av erfaring da vi også var lovt sydentur tidligere pga bursdagsfeiring, men denne ble det ikke noe av pga jeg hadde termin på den tiden. De øvrige barna her gleder seg stort til turen, som har vært snakket om i mange år, så jeg ser ikke det som et alternativ å avlyse. Kjenner jeg har lyst til å informere barna om graviditeten før foreldrene mine. Og skal min foreldre få vite må hans også få vite, osv.. Er jo ikke sikker det er en spire engang, så føles så feil å fortelle, spesielt ovenfor barna.. HI Anonymous poster hash: 2af00...8cd Dere gjør selvfølgelig som dere vil, men jeg ville ikke tatt sjansen på å dra til Syden med et så lite barn. Du sier at barnet da vil være 3,5 måneder gammelt, da har det knapt rukket å få første dosene i barnevaksinasjonsprogrammet og vil ikke være godt nok beskyttet. Så kommer risikoen for div. andre smitter i fremmed bakterieflora. Jeg forstår dilemmaet ditt og ønsket om å reise, men selv ville jeg ikke tatt sjansen når minste var så liten. Du vil sikkert få svar her om at det baaare er å reise, men da må du i hvert fall være bevisst risikoen dere også tar på den lilles vegne. Dere må nesten bare bestemme dere for hva som er viktigst for dere og hvilke risikoer dere vil ta. Valget må jo nesten tas med det fokus at det går bra med dette svangerskapet. Selv ville jeg fortalt at jeg var gravid og at jeg ikke ville reise med en så liten baby. Uansett - håper det går bra med hele svangerskapet og fødselen denne gangen Anonymous poster hash: 63a4a...b57
februarprins2013 Skrevet 19. september 2016 #5 Skrevet 19. september 2016 hadde ikke dratt med en så liten til syden
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #6 Skrevet 19. september 2016 Først av alt: gratulerer så mye med graviditet! Så til problemet; kan du si til moren din at du må avklare noe med jobben din/mannen din sin før hun bestiller billetter? Det er jo ikke mer enn et par uker katta kan slippes ut av sekken. Hvis det er problematisk med sydenreise for så små barn, er det en mulighet at de andre barna og mannen din reiser? Så kan du være hjemme med mini? Det kan jo være litt deilig med "alenetid" med den minste, og de andre barna vil sikkert storkose seg med pappa og besteforeldre. Lykke til og tvi, tvi! Anonymous poster hash: d283a...9cd
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #7 Skrevet 19. september 2016 Jeg hadde rett og slett ikke dratt til Syden med et så lite barn Jeg har fire barn og etter to av fødslene kunne jeg reist med tanke på egen form, men etter de to andre kunne jeg ikke. Den ene endte med hastesnitt og påfølgende infeksjon for meg, den andre endte med at barnet lå på nyfødtintensiven og trengte oppfølging etterpå Et barn på 3 mnd har kanskje ikke fått første vaksine engang, du må fremskynde vaksiner for å få det til Nei, første månedene etter fødsel er det helt uaktuelt å "stresse" med sånt. Jeg hadde også engstet meg for varme, dehydrering, at barnet skal få luftveisproblemer pga air condition osv. Nå har jeg tydeligvis et helt annet forhold til min mamma enn du har til din, for jeg har fortalt henne om graviditet samme dag som jeg har testet positivt. For meg hadde det også vært helt naturlig å også dele smerten ved en abort så å holde der hemmelig er en fremmed tanke for meg Så mitt svar på ditt spørsmål om hva jeg ville gjort er at jeg ville fortalt mamma og sagt at det dessverre ikke er aktuelt med noen sydentur neste sommer Anonymous poster hash: cea18...d6c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #8 Skrevet 19. september 2016 Jeg har vært I Syden med babyer flere ganger,det går helt fint om man tar noen forhåndsregler. Anonymous poster hash: 6e51f...83c
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #9 Skrevet 19. september 2016 Jeg ville uansett ikke tatt med et så lite barn til Syden med helt annen bakterieflora enn her hjemme. Hadde ikke tatt risikoen! Fortell din mor. Jeg ville sagt at dere gjerne blir med året etterpå. Anonymous poster hash: 63a4a...b57 Jeg tok en to mnd gammel baby med til syden fordi jeg visste at bakteriefloraen er av null betydning for et barn som ammes. HI: Nyfødte er gratis på fly, når det gjelder billettene, men det er en liten avgift som må betales. Noen hundrelapper.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #10 Skrevet 19. september 2016 Jeg ville holdt meg unna land som Tyrkia og Egypt med en så liten baby, føler Hellas f.eks er renere og tryggere å reise til. Babyen må ha pass og navn på flybilletten, vet ikke hvor mye det koster å endre bestillingen i ettertid for å legge inn barnets info, men det finner du sikkert inne på sidene til reiseoperatøren. Anonymous poster hash: 0e79b...764
Lillababy Skrevet 19. september 2016 #11 Skrevet 19. september 2016 Eg ville bestilt ein privat ultralyd. Og ang sydentur: kva med å reisa seinare på sommaren. Viss reisefølge veit om det er dei gjerne positive. September og oktober er fine mnd. Hi veit jo ikkje no korleis amminga fungerer-ville absolutt satsa på å fått unna nokon av vaksinene. 5,5 mnd som det tidlegare å reisa. Lykke til!
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #12 Skrevet 19. september 2016 Eg ville bestilt ein privat ultralyd. Og ang sydentur: kva med å reisa seinare på sommaren. Viss reisefølge veit om det er dei gjerne positive. September og oktober er fine mnd. Hi veit jo ikkje no korleis amminga fungerer-ville absolutt satsa på å fått unna nokon av vaksinene. 5,5 mnd som det tidlegare å reisa. Lykke til! Mye verre å reise med en halvårsgammel baby enn en tre mnd gammel ... De yngste barna krabber ikke, de trenger ikke engang å komme ned på bakken. Har de en vogn og et fang er de fornøyde. Og mors immunisering går over i melken, hvis hun selv har antistoffer i blodet. Så vaksiner trengs ikke ennå.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #13 Skrevet 19. september 2016 Mye verre å reise med en halvårsgammel baby enn en tre mnd gammel ... De yngste barna krabber ikke, de trenger ikke engang å komme ned på bakken. Har de en vogn og et fang er de fornøyde. Og mors immunisering går over i melken, hvis hun selv har antistoffer i blodet. Så vaksiner trengs ikke ennå. Men du vet jo ingneting om hun kan amme eller ei. Anonymous poster hash: dfd39...4d8
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #14 Skrevet 19. september 2016 Typisk DiBdamer, hysteriske! Reiste til Menorca da min var rundt 2 mnd. Hun lå i vogna si og litt i senga. Ellers satt hun på fanget vårt og ble ammet hele tiden. Ingen vaksiner. Så kan du amme ville jeg ikke tenkt på at det er farlig å reise ned med liten baby. Uansett om babyen får flaske bruker du flaskevann som du koker.. MME tar du med hjemmefra. Praktisk må babyen ha rukket å få navn og personnummer slik at du kan få pass. Dette må du rekke å ordne på 3 mnd. Så du kan ikke vente med å sende inn navnemelding osv. MEN om du er klar i fall fødselen blir dramatisk er en annen sak. Men da vil du få sykemelding slik at du "slipper" og dra. Når det gjelder problemet ditt, ville jeg ha prøvd å skylde på jobben om det er mulig. Enten din eller mannens. Kanskje de opplever nedgangstider og ikke kan si sikkert med ferie til neste år? Da kan du kjøpe deg noen uker så du kommer over 12ukers grensen. Anonymous poster hash: 2b092...210
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #15 Skrevet 19. september 2016 Mye verre å reise med en halvårsgammel baby enn en tre mnd gammel ... De yngste barna krabber ikke, de trenger ikke engang å komme ned på bakken. Har de en vogn og et fang er de fornøyde. Og mors immunisering går over i melken, hvis hun selv har antistoffer i blodet. Så vaksiner trengs ikke ennå. Til en viss grad ja. Min datter fikk vannkopper da hun var 9 uker gammel selv om hun ble fullammet av meg som er immun Anonymous poster hash: cea18...d6c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #16 Skrevet 19. september 2016 Jeg hadde ikke giddet å reise med baby. Anonymous poster hash: bc316...b5c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #17 Skrevet 19. september 2016 Mange som mener mye om ting du ikke har spurt om. Om du har fått en baby tre måneder før dere skal reise er det selvfølgelig mange usikkerhetsmomenter, det tenker jeg du må ta når det kommer, og tenke på dette som om det skal gå bra! Mye kan skje på et år for mange, sånn er det bare. Jeg ville nok tatt en test, dratt til legen og siden du har mistet flere ganger kanskje fått en tidlig ultralyd. Du sier du vil spare deg for å gå å vente på at du skal begynne å blø - men ville det egentlig vært noe å bedre å "ha levd i håpet" og så går det galt? Eller å gå å være bekymra for at det skal gå galt lenge, når alt tyder på at ting er bra? Men, det igjen er forskjellig fra folk til folk. Så om du velger å bare la ting gå sin gang, så er det nok ikke så mye stress å legge til et spedbarn på bestillinga, som flere her sier. Jeg ville nok også fortalt det til min mor, men jeg veit at mennesker har forskjellig forhold til sine foreldre. Anonymous poster hash: 85bac...f37
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #18 Skrevet 19. september 2016 Men du vet jo ingneting om hun kan amme eller ei. Anonymous poster hash: dfd39...4d8 Går det hele til helvete og hun er syk så det ikke blir noen amming, da får hun bruke reiseforsikringen sin og få reisen refundert. Ingen drar vel til utlandet med flasker og pulver, antar jeg...?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #19 Skrevet 19. september 2016 Går det hele til helvete og hun er syk så det ikke blir noen amming, da får hun bruke reiseforsikringen sin og få reisen refundert. Ingen drar vel til utlandet med flasker og pulver, antar jeg...? Jeg vet ikke hva du prøver å formidle med det siste spørsmålet ditt. Jeg påpeker at HI ikke har nevnt noe om amming så det er kanskje ikke aktuelt allerede nå og trenger ikke være pga sykdom. Man får uansett ikke noe igjen på reiseforsikringen fordi man ikke kan amme. Men jeg regner med du er sarkastisk. Det er selvfølgelig mulig med flaske i utlandet, men nå var det jo du som nevnte at man ikke trengte vaksinen først da man er besluttet av mors antistoffer via melken. Så vidt meg bekjent så kommer ikke disse antistoffene med morsmelkerstatning. Anonymous poster hash: dfd39...4d8
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #20 Skrevet 19. september 2016 Jeg vet ikke hva du prøver å formidle med det siste spørsmålet ditt. Jeg påpeker at HI ikke har nevnt noe om amming så det er kanskje ikke aktuelt allerede nå og trenger ikke være pga sykdom. Man får uansett ikke noe igjen på reiseforsikringen fordi man ikke kan amme. Men jeg regner med du er sarkastisk. Det er selvfølgelig mulig med flaske i utlandet, men nå var det jo du som nevnte at man ikke trengte vaksinen først da man er besluttet av mors antistoffer via melken. Så vidt meg bekjent så kommer ikke disse antistoffene med morsmelkerstatning. Anonymous poster hash: dfd39...4d8 Sikkert mulig, men klønete, tenkte jeg. Vet ikke hva som var sarkastisk i det?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #21 Skrevet 19. september 2016 Jeg har alltid reist til sydligere strøk og det fungerer like så fint med Nan, flasker og ikke minst puppen når den funker. For å legge til en baby seinere i bestillingen koster ikke mange kronene. Mener jeg betalte 250 kr for noen år siden, men dette kan ha endret seg noe. Babyseng på hotellet koster kanskje 150,. i tillegg, så det er ikke snakk om de store summene. Vogn får dere med gratis i tillegg til bagasje. ALDRi har ejg betalt for vogn. Ta med dere bæresele til flyplassbruk o.l. God Tur!!! Og btw, har hatt med meg nok av unger til andre land, og guess what? Alle lever. Det finnes unger i andre land også, og ikke minst bleier, erstattning m.m om dere skiulle trenge dette, Anonymous poster hash: 850b6...fc3
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #22 Skrevet 19. september 2016 Jeg tror ikke det koster så mye ekstra å få utvidet billetten og barnet skal jo sitte på fanget, så det blir ikke plassproblemer heller. Jeg anbefaler å prøve å få lagt ferien så sent som mulig. Det er ikke sikkert at du er i storform sånn rett etterpå. Greit om det er reisemål til et "rent" land (type spania, gc, malta....) Når tiden kommer, sjekker du om det er mulig å få de første vaksinene litt tid før dere reiser. Lykke til! Anonymous poster hash: 36fc4...b7c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. september 2016 #23 Skrevet 19. september 2016 Spør reiseselskapet vel, de vet ikke hvem du er likevel
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #24 Skrevet 19. september 2016 Takk for svar, alle sammen! Som tidligere sagt er det utenkelig å melde avbud, har en god del barn som har gledet seg stort til denne turen i mange år nå. Dato er relatert til bursdagsfeiring, og kan derfor ikke endres. Jeg har vært ute en hverdag før, feks dratt på 3 ukers campingtur med et barn på litt over 1 uke. Og dette var absolutt ikke et rolig barn, samt at vi hadde mange andre barn med på tur. . Også vært på campingvogntur med 3 mdr rolig barn. Og reisetiden på disse campingvognturene har vært langt lengre enn reisetid til syden. Det er klart bakteriefloraen kan være annerledes i andre land, men på den andre side vil ikke barnet eksponeres i like stor grad som et barn som ligger på gulv, spiser "vanlig" mat etc. Vi skal til Mallorca, og hotellet vi skal bo på har god standard, og er barnevennlig. Begynte å tenke på om det faktisk i det hele tatt hadde vært mulig å legge til et barn som ikke er født ennå allerde nå? Ikke sikkert dette er mulig, da vi verken har navn eller nummer. Slik sett spiller det kanskje ikke noen rolle når min mor blir informert, da baby kanskje uansett må legges til i ettertid? Hører gjerne fra andre med erfaring med å reise med små barn til syden! HI Anonymous poster hash: 2af00...8cd
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #25 Skrevet 19. september 2016 Takk for svar, alle sammen! Som tidligere sagt er det utenkelig å melde avbud, har en god del barn som har gledet seg stort til denne turen i mange år nå. Dato er relatert til bursdagsfeiring, og kan derfor ikke endres. Jeg har vært ute en hverdag før, feks dratt på 3 ukers campingtur med et barn på litt over 1 uke. Og dette var absolutt ikke et rolig barn, samt at vi hadde mange andre barn med på tur. . Også vært på campingvogntur med 3 mdr rolig barn. Og reisetiden på disse campingvognturene har vært langt lengre enn reisetid til syden. Det er klart bakteriefloraen kan være annerledes i andre land, men på den andre side vil ikke barnet eksponeres i like stor grad som et barn som ligger på gulv, spiser "vanlig" mat etc. Vi skal til Mallorca, og hotellet vi skal bo på har god standard, og er barnevennlig. Begynte å tenke på om det faktisk i det hele tatt hadde vært mulig å legge til et barn som ikke er født ennå allerde nå? Ikke sikkert dette er mulig, da vi verken har navn eller nummer. Slik sett spiller det kanskje ikke noen rolle når min mor blir informert, da baby kanskje uansett må legges til i ettertid? Hører gjerne fra andre med erfaring med å reise med små barn til syden! HI Anonymous poster hash: 2af00...8cd Den som var med meg fikk billetten bestilt under en arbeidstittel i stedet for navn (antatt fødselsmåned pluss etternavn😄) og fikk eget pass som 3 uker gammel. Selskapet ba oss ikke om å bytte navnet i billetten, med du kan jo spørre om de vil forlange det. Tror det bør gå å bestille billett til "Baby Johansen" eller "Februar Knutsen"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå