Gå til innhold

3åringen nekter å vaske håret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn er lette å snu, og vår egen angst smitter. Det er sant.

Men HI har ikke hårvaskfobi eller vannskrekk selv... så det er ikke der barnet har det fra. Premisset ditt er feil; da blir konklusjonen også feil. Basal logikk.

Eksponeringstrening funker ikke hvis noen andre skal bestemme når du er klar. Spør bare f eks de som kurerer folk for edderkoppskrekk: de kaster ikke edderkoppen etter pasienten, eller holder hånda hans og tvinger den ned på en edderkopp.

Likevel ender det med at pasienten våger å berøre den, men det er i vedkommendes eget tempo. Tror du meg ikke, så kontakt hvem du vil som kurerer denslags fobier - mange psykologer gjør det.

Spør i samme slengen Svømme- og livredningsforbundet hvordan de gjør begynnere eller barn med vannskrekk trygge i vann: ved å holde dem fast i bassenget og si "det er ikke farlig!" eller ved å la dem starte med plasking først? Husker du øvelsen med å "koke poteter", eller den med hoppe sa gåsa? Dem trenger man vel ikke, hvis det er nok å se trygg ut og si at det går bra...

Nå må du slappe av litt! Dette er en trassig 3-åring som ikke vil vaske håret! Jesus kristus, du tar jo helt av! Slutt å lag drama ut av ingenting! 

Anonymous poster hash: 2a3cd...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksiner kommer ca 8 ganger i løpet av hele barndommen. Hårvask kommer hver uke, og gjerne flere ganger i uka.

Tror det gjør livet litt mer komplisert å ødelegge for noe man skal takle jevnlig, enn å fortsatt engste seg for noe man må takle et énsifret antall ganger.

Hva tror du kommer til å skje om HI tar med seg ungen inn i dusjen og vasker håret hennes? Vil hun få traumer? Innlagt på psykiatrisk i en alder av 8 pga. hårvask-traumer som 3-åring?

Ser du ikke hvor latterlig dette er? 

Jeg er utdannet vernepleier og har jobbet som det i mange år, og vet du hva du minner meg om? En rykende fersk vernepleier, rett ut av skolen, uten et snev av bakkekontakt eller evnen til å bruke fornuften.

Skrevet

Man MÅ ikke bruke shampo på barn altså! Håret renser seg selv det. Rent vann holder stort sett, og det blir heller ikke lukt av håret selv om man ikke bruker shampo. Mine barn på 3 og 5 bruker ikke shampo og har langt, vakkert hår - luktfritt! 😊

Anonymous poster hash: b4a44...8f9

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva tror du kommer til å skje om HI tar med seg ungen inn i dusjen og vasker håret hennes? Vil hun få traumer? Innlagt på psykiatrisk i en alder av 8 pga. hårvask-traumer som 3-åring?

Ser du ikke hvor latterlig dette er?

Jeg er utdannet vernepleier og har jobbet som det i mange år, og vet du hva du minner meg om? En rykende fersk vernepleier, rett ut av skolen, uten et snev av bakkekontakt eller evnen til å bruke fornuften.

Hva JEG tror vil skje er uvesentlig. Jeg kjenner ikke treåringen.

Men hvis HI har rett i sin beskrivelse (de har prøvd å holde fast, og hun gråter og heller vil klippes) tror jeg sjansen er stor for at man gjør problemet mye større. Og bl a vannskrekk kan bli resultatet hvis man tvinges til å få vann i ansiktet mens de voksne holder fast.

At jeg minner meg om deg selv rett etter studiene er vel helst et utslag av at du selv speiler deg i folk rundt deg.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Pashla her.

Jeg hadde selv vannskrekk som barn. Det var ikke snakk om at jeg bare ikke ville vaske håret, jeg hadde rett og slett angst for å få vann i ansiktet. Fikk panikk. Hadde mine foreldre da brukt makt og holdt meg fast hadde jeg nok følt det som et overgrep, og ikke følt meg trygg selv om jeg hadde sett at det gikk bra etterpå...

Noe jeg ser har hjulpet meg var å være med andre barn som dusjer og er i vann. Derfor kan også bassenget være et bra sted å være. Men en enkel tur er kanskje ikke nok.

Sydenferie med mye bading har også kurert en del vannskrekk hos barn.

Dropp å bruke makt og tvang. Få heller barnets tillit. Vask med klut en periode, lek masse med vann. Har dere ikke badekar, så få tak i en badebalje til midlertidig bruk ;)

Finn harmonien og stress ned. Det vil gjøre dere foreldre og barnet godt.

Anonymous poster hash: 48ab7...db1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...