Gå til innhold

Student som får barn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var dere begge studenter eller bare deg? 

Hva studerte du/dere og hvor lang tid hadde du igjen til du ble ferdig? Jeg er student og planlegger graviditet på grunn av sykdom. Jeg har rett og slett ikke et valg, selv om jeg hadde planlagt å vente 3 - 4 år til. Sykdommen vil gi seg utslag senere, (ikke dødelig eller noe som vil bli en belastning ift barn heldigvis) men det må gjøres nå slik at jeg kan steriliseres etterpå.

Noen som har råd til en sjokkert student i nød? :D <3

Anonymous poster hash: 22aa1...854
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk barn nå, med ett år igjen av studiet. studerer sykepleie, er over 30. får foreldre stipend fra lånekassen og utbetaling fra NAV. så rent økonomisk går det helt fint. og ett år fra eller til med studie kunne jeg ikke brydd meg mindre om. 

alt ordner seg. Far er i full jobb og da han tar ut pappa-perm. prøver jeg å fullføre siste praksis. ikke noe mer hokuspokkus enn om man skulle vært i full jobb :)

kos deg med prøving og baby, studiet går ikke fra deg :)

Anonymous poster hash: 4e2e1...93e
Skrevet

Vi var begge studenter da vi fant ut at jeg var gravid. Vi hadde da vært sammen i 8 år, og bestemte oss for å beholde. Jeg var midtveis i andre semester når jeg fant det ut, og han skulle skifte studieretning, så han begynte på 2 semester samme uken som barnet ble født. 

Det har vært tøft økonomisk, ikke fått noe utover det vi fikk fra lånekassen og den engangssummen vi fikk fra NAV. Det har også vært svært tøft studiemessig. Han begynte på et studie som var mer krevende enn han hadde forestilt seg og klarte ikke henge med de første mnd etter barnet ble født. Droppet ut og begynte å jobbe i et lavtlønnet yrke. Nå er jeg ferdig utdannet, og han kommer nok snart til å ta opp studiene igjen. Jeg begynte på studiene igjen etter 6 mnd hjemme med barnet, og må si at det var en intens tid mtp at barnet ikke hadde begynt i barnehage enda. Men det gikk, og fullførte studiet med svært gode resultater. Man må bare være mye mer strukturert enn ellers, også er det jo slik at man gjerne klarer det man ønsker bare man jobber hardt nok for det. 

Jeg hadde aldri gjort det igjen, MEN hadde jeg visst at det var nå eller aldri hadde det vært liten tvil ;) Da er det bare å kjøre på, det aller meste ordner seg :-) 

Anonymous poster hash: 687c3...b56
Skrevet

Jeg gikk 3.året på et realfag på ntnu og mannen gjorde det samme, og vi fortsatte videre med master.

Ble ikke planlagt gravid, men det gikk helt strålende. Jeg fikk bedre karakterer i alle fag, da jeg ble veldig målbevisst i studiene (hadde først 7mnd med permisjon før jeg begynte igjen).

Økonomisk gikk det også fint, vi fikk noe ekstra av lånekassen, gratis barnehage, og bostøtte av kommunen. Så vi hadde det romsligere økonomisk etter barnet enn før, selvfølgelig måtte vi leve sparsommelig, men vi hadde det fint.

Hadde vi visst hvor enkelt det var, hadde vi fått barn tidligere som studenter.

Eneste som var ulempen for oss var savnet etter familie, da de bodde langt borte.

Flere av de jeg gikk med ble foreldre underveis, og det gikk veldig bra med oss alle. På studentboligområdene får man seg et fantastisk nettverk som småbarnsforeldre. Vi hadde det rett og slett helt topp.

Anonymous poster hash: 2cab3...9cb

Skrevet

Fikk barn 2. Året på VGs, begynner 3. Året høsten 2017 og er alene med babyen. Går knallfint 😀

Anonymous poster hash: e35c2...791

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...