Gå til innhold

gravid og spekemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på spekemat, er så glad i det, men kan jo ikke spise det nå! Å enda 6 mnd igjen😞 hvorfor kan man ikke spise det? Hva kan skje?

Anonymous poster hash: 65e7c...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spise det hvis det er varmebehandlet.

Jeg åt mye pizza med spekeskinke da jeg var gravid.

Eller pasta med sprøstekt spekeskinke.

Anonymous poster hash: 4a3bf...20c

Skrevet

Du kan få toksoplasmose (eller listeria, husker ikke), som kan være farlig (dødelig) for barnet. Men du kan spise peppperoni på pizza, det "reddet" meg 😄

Anonymous poster hash: 691fd...950

Skrevet

salami fra gilde er helt trygt og spekeskinke som er stekt er også trygt

Så det mener du? Dette er 3. gang, bare i dag, jeg leser tull fra deg.

Her er forøvrig hva Gilde selv sier...

http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Anonymous poster hash: 3ad7c...c5b

Skrevet

Må faktisk si meg enig med anonym her. Ofte u det siste har jeg sett farlige råd fra deg blairwaldorf. Du må tenke deg om før du skriver, det finnes faktisk de som er så lite opplyste at de hører på råd fra et nettforum. Du vil da i så fall indirekte være medskyldig i om ting går galt dersom det er dine FEILråd de følger.

Skrevet

Og dette svarer gilde på mail:

Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekkeandre prosesstrinn som sikrer mattryggheten.Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvslite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst avbakterier er svært dårlige.Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst avbakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hørerspekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være enrisiko.En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasittenToxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salamiinneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing ogalt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikkespekepølse en smittekilde for denne parasitten.Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide.For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har"Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverreer ikke spekepølser spesielt omtalt der.

Anonymous poster hash: 123ca...89c

Skrevet

Og dette svarer gilde på mail:

Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekkeandre prosesstrinn som sikrer mattryggheten.Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvslite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst avbakterier er svært dårlige.Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst avbakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hørerspekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være enrisiko.En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasittenToxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salamiinneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing ogalt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikkespekepølse en smittekilde for denne parasitten.Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide.For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har"Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverreer ikke spekepølser spesielt omtalt der.

Anonymous poster hash: 123ca...89c

Linken jeg la ut er fra Gilde sine sider pr dags dato. Svar på Mail som du la ut er fra 2010. Så kanskje forholde seg til det som står på gilde sine sider i dag?

Skrevet

Hun er jo livsfarlig.

Anonymous poster hash: c6a3e...7d7

Skrevet

Hun er jo livsfarlig.

Anonymous poster hash: c6a3e...7d7

Jeg har rapportert henne! Hun gir jo helt hinsides råd (som i verste fall er livsfarlige)

Anonymous poster hash: 9d3c9...e31

Skrevet

Jeg har sååå lyst på spekeskinke, flatbrød og rømme...😍

Har spist salami denne gangen (fikk klarsignal fra lege, på eget ansvar så klart). Helt nykjøpt og nyåpnet, men craver ikke like mye på det nå, og gleder meg til salami hver dag etter fødsel.

Salami, morrpølse, fenalår, strandaskinke, mild brie, rødvin! Hallelujah!

Anonymous poster hash: 17680...200

Skrevet

Jeg spurte fastlegen og hun sa at vakumpakket spekemat i moderate mengder ikke er farlig. Regner med at mange av dere ikke er enig i dette, men får være opp til hver enkelt om man vil stole på legen.

Skrevet

Hvorfor svarer du ikke mer Waldorf?? 

Anonymous poster hash: f3051...8d1
Skrevet

jeg bryr meg ikke om hva dere mener, hører heller på hva helsesøsteren min mente og jeg spiste salami hele svangerskapet, ingen skade har skjedd, mange er veldig over hysteriske når det kommer til mat

Seriøst? Du er ikke sann....

Anonymous poster hash: 549db...391

Skrevet

salami fra gilde er helt trygt og spekeskinke som er stekt er også trygt

Du må slutte å spre helsefarlige råd, du har jo ikke peiling på hva du snakker om stort sett

Anonymous poster hash: 946c5...08f

Skrevet

Seriøst? Du er ikke sann....

Overhysteri? Å være forsiktig å ta forhåndsregeler når man bærer på en baby kan du ikke kalle hysterisk.

Det KAN være farlig å spise spekemat, så hvorfor da risikere det?

Er det overhysteri å bruke hjelm? Det skjer jo stort sett ikke noe?

Overhysteri å ikke gi honning til baby? Skjer jo som regel ikke noe.

Merkelig holdning. Man går gravid i ni mnd, ikke lang tid å "ofre" seg litt.

Jeg er glad jeg er mer glad i baby i magen enn mat.

Skrevet

Var vel en lege i media som omtalte mathysteriet som gravid. Sa vel noe sånn som at det var mye farligere å fly enn å spise spekeskinke. Og alle gravide fløy. Men når det er sagt, jeg holdt meg unna og spiste heller hvitpizza med spekeskinke, for da har den vært i ovnen.

Anonymous poster hash: 02711...063

Skrevet

Overhysteri? Å være forsiktig å ta forhåndsregeler når man bærer på en baby kan du ikke kalle hysterisk.

Det KAN være farlig å spise spekemat, så hvorfor da risikere det?

Er det overhysteri å bruke hjelm? Det skjer jo stort sett ikke noe?

Overhysteri å ikke gi honning til baby? Skjer jo som regel ikke noe.

Merkelig holdning. Man går gravid i ni mnd, ikke lang tid å "ofre" seg litt.

Jeg er glad jeg er mer glad i baby i magen enn mat.

Hæ? Ja, har vel ikke sagt annet. Tror du quota feil...

Skrevet

Hæ? Ja, har vel ikke sagt annet. Tror du quota feil...

Beklager, quota hun du hadde svart.

Har blitt så rotete her inne etter at de kutta ut å få med alle svarene :)

Skrevet

Det er så unødvendig risiko å ta.

Det et ett av veldig mange pålegg, du må ikke endre livet ditt for å unngå spekemat i 9 mnd. Ta det på pizzan

Anonymous poster hash: e945a...a7d

Skrevet

atter en gang driter blair Waldorf seg ut..... blir matt! 

Skrevet

atter en gang driter blair Waldorf seg ut..... blir matt! 

Da gir helsesøsterne andre råd, jeg skal ikke si slik mer,men merkelig at en som bør vite det,sier det er helt trygt da

Skrevet

Da gir helsesøsterne andre råd, jeg skal ikke si slik mer,men merkelig at en som bør vite det,sier det er helt trygt da

Det er faktisk veldig rart pg bør rapporteres.

Skrevet

Ja. Men helsesøstre er jo ikke eksperter på graviditet.

Blir som spør ei jordmor om ettåringens utvikling...

Anonymous poster hash: 5ddfd...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...