Gå til innhold

Kan man miste jobben i prøveperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp testet positivt, en liten overraskelse, men vi gleder oss likevel. Men jeg har nettopp fått ny jobb, og har en måneds oppsigelse fra gamlejobben. Men nå er jeg redd for å si opp gamlejobben fordi jeg er redd for å bli sykemeldt i starten av den nye jobben, pga.svangerskapskvalme. Den starter etter erfaring om 4 uker, akkurat når jeg starter i den nye jobben.

Kan jeg bli oppsagt da og plutselig stå helt uten noen jobb?

Det er jo ikke sikkert jeg vil bli sykemeldt, men jeg blir som regel såpass kvalm at jeg er tydelig redusert og må spy i tide og utide.

Anonymous poster hash: 0dc62...958
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lov å si deg opp pga graviditet, men de kan jo alltids skylde på noe annet...

Skrevet

Du kan miste jobben i prøveperioden. Vi driver akkurat og skal kvitte oss med en...

Anonymous poster hash: 47574...597

Skrevet

Du kan miste jobben i prøveperioden. Vi driver akkurat og skal kvitte oss med en...

Anonymous poster hash: 47574...597

Hvordan kvitter du deg med en?

Anonymous poster hash: 19a47...551

Skrevet

Hva gjør jeg da?

Anonymous poster hash: 0dc62...958
Skrevet

Du kan miste jobben, men ikke pga at du er gravid. De kan f.eks finne ut at de ikke har behov for deg, men da kan de ikke ansette noen ny like etter.

Ellers kan de si deg opp hvis du ikke klarer jobben godt nok. Du skal imidlertid få tilbakemelding etter forholdsvis kort tid, og få mulighet til å forbedre deg.

Dersom du er mye sykemeldt i prøveperioden, kan arbeidsgiver kreve at denne forlenges.

Anonymous poster hash: e66b1...4a5

Skrevet

Du har akkurat like godt oppsigelsesvern i prøvetiden som ellers, de kan ikke si deg opp uten å ha en gyldig (og lovlig) grunn til det. Svangerskap er ikke en slik grunn.

Men de kan selvfølgelig finne på en grunn da, at du ikke er flink nok, ikke klarer tilpasse deg arbeidsplass/miljø/tempo eller noe lignende.

Anonymous poster hash: 8b427...0a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...