Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Min er 6 år, og husker tannlegen sa en gang at "Barn skal IKKE pusse tennene selv før de er 10 år gamle, da de ofte slurver med tannpussen!". Men når man ser at 6-åringen åpenbart har styr på hvor tennene er, og hvordan de børstes, kan han ikke bare for pokker gjøre det selv? Gikk plutselig opp for meg, at jeg ikke forstår hvorfor jeg børster dem hver kveld når han kan selv. Anonymous poster hash: 7b941...7a0
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Anbefalingene nå er 12 år, først da er finmotorikken god nok. De kan fint pusse selv før det, men foreldrene må gå over. Her pusser skolebarna selv på morgenen, og så pusser jeg på 6- og 11-åringen på kvelden. 12-åringen pusser selv. Anonymous poster hash: 62d3d...cd9
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 8-åringen har pusset selv i 2 år.. null hull 😊 jeg går over av og til, men ikke hver dag. Ser at han pusser bra selv. Tannlegen spurte om han pusset selv og sa han gjorde en bra jobb. Anonymous poster hash: 868ec...875
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Tja, min er snart 6 og han har ikke snøring. Altså han vet jo hvor tenna er og hvordan man skal pusse, men aldri i verden om han hver morgen og kveld hadde gått godt nok over med tannbørsten helt alene. Vi pusser enda tennene hans med andre ord:) En generel anbefalning er vel at man skal pusse til de er 10-12 år. Den er nok der fordi noen klarer å pusse alene når de er 6 år, mens noen ikke klarer å pusse selv før de nærmer seg tenårene. Dermed må man ha en høy alder på anbefalingene slik at man fanger opp de som må være eldre for å klare det selv. Du kan jo la ham pusse selv, men jeg ville fortsatt med å gå over etterpå en stund til. Anonymous poster hash: 335e1...197
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Vi pusser på kvelden men lar barna pusse selv på morgenen. Følger rådene om at skal hjelpes til de er 12 år. Anonymous poster hash: 29ca2...1c4
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Skulle formulert meg annerledes Jeg sjekker alltid tennene hans etter han har pusset dem, og går over dem. Men, kanskje jeg kan gjøre det samme som dere gjør, han kan pusse selv om morgenen og så pusser jeg dem om kvelden. HI Anonymous poster hash: 7b941...7a0
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 De har alltid pusset selv om morgenen Om kvelden pusser de selv først også går jeg over etterpå Fra 7-8 år har jeg gått over bare annenhver dag, fra rundt 9 år har jeg gått over en gang i uken og fra 10-11 år har de pusset selv. Ungene er 9, 12 og 15 år, ingen har hatt hull enda Tannlegen sa at de fleste hullene de så var mellom 10 og 15 år, nettopp fordi ungene da pusser selv, men ikke bra nok. Blir de 15 uten å ha hatt hull blir det sjelden hull før de blir godt voksne Anonymous poster hash: 22f1c...092
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 10-12 år er anbefalt. At noen pusser selv før det og ikke får hull kan bety at de har gode tenner. Samboeren min pusser tennene i 30 sek og har aldri hatt hull mens jeg som er nøye med pussingen og bruker tanntråd har hatt masse hull. Jeg lar 2-åringen pusse selv men etter jeg har pusset først. Det skal vi fortsette med i flere år. Anonymous poster hash: 82079...076
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå