Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Har en stesønn på 15.Har hatt et greit forhold til han helt til han flytta permanent til oss.NÅ skjønner jeg hva moren snakker om😳😕Han har ingen respekt for noen, utnytter venner,familie(særlig de stakkars alt for dumsnille besteforeldrene)osv...han lyver i alt han sier,"låner" ting hos meg og faren som er privat.Roter i våre ting.Gjør ikke noe i huset(jeg må "tvinge" han til å ta ut søpla på rommet sitt!)Nesa i mobilen 24/7....bryr seg bare om seg...Vi har prøvd ALT uten hell, jeg er rådvill!Hvordan skal jeg oppføre meg mot han?skal jeg late som ingeting?Jeg vil ikke han skal tro at det går utover de andre barna og oss, jeg vet det er stygt å si; men jeg har aldri møtt en så ufin ung mann!hjelp! Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Han er så gammel at det haster om det skal være en sjanse å få skikk på ham. Moren er enig i problemene, jeg vil tro faren er det også? Foreldrene bør asap be om hjelp til sønnen, og de bør også se om de/dere som familie kan få familieterapi, dere foreldre bør også få faglig hjelp i hvordan takle ham. Jeg hadde aldri villet late som ingenting - da viser du bare at du aksepterer oppførselen hans. Søk faglig hjelp! Hva sier din mann og hans eks om dette, da? Hva tenker de gjøre fremover? Anonymous poster hash: 73594...d9a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Takk for svar🙏🏻vi har snakket med skole, helsesøster og barnevernet har også vært innblandet.blitt rådet til å få han til psykolog, men da fnøser han og sier at han aldri kommer til å møte opp.Jeg har virkelig ikke lyst at barna skal bli mere påvirket av han...og de ser hvor lei seg jeg blir...og jeg vil heller ikke gi han den"gleden" av at familien straffes pga han...han tenker bare på seg selv.Han kan ikke se etter småsøskene i 5 minutter engang mens jeg går på vaskerommet.Altså det er helt grusomt. Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Hva gjør far, da? Det er jo han som MÅ på banen?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Han har snakket med helsesøster,skole og barnevern uten noe særlig hell...skal be han ta kontakt igjen over helga, det kan jo ikke bare fortsette... Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 Hopper denne opp litt Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #7 Skrevet 17. september 2016 Pmto er han vel for stor til. Men hva med; Funksjonell familieterapi (FFT) Behandlingstilbud for familier med ungdom som viser alvorlige atferdsvansker eller som er i risiko for å utvikle dette (12-18 år). Eller Multisystemisk terapi (MST): Behandlingstilbud for familier med ungdom med alvorlige atferdsvansker - et alternativ til plassering utenfor hjemmet (12-18 år). Anonymous poster hash: 8b1c4...73a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #8 Skrevet 17. september 2016 Pmto er han vel for stor til. Men hva med; Funksjonell familieterapi (FFT) Behandlingstilbud for familier med ungdom som viser alvorlige atferdsvansker eller som er i risiko for å utvikle dette (12-18 år). Eller Multisystemisk terapi (MST): Behandlingstilbud for familier med ungdom med alvorlige atferdsvansker - et alternativ til plassering utenfor hjemmet (12-18 år). Anonymous poster hash: 8b1c4...73a Les mer her https://www.bufdir.no/barnevern/tiltak_i_barnevernet/metoder/ Anonymous poster hash: 8b1c4...73a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #9 Skrevet 17. september 2016 Har moren sendt ham til dere fordi hun ikke vil ha ham? Stakkars gutt. Jeg hadde latt ham holde på med telefonen, hvilken 15-åring er det som ikke gjør det? Gi ham noen oppgaver som han må gjøre for å få ukelønn og ellers støtt ham. Anonymous poster hash: 504b4...2a5
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 Ville søkt han inn på bup. Kan han ha en diagnose? Hvis ikke må dere gi konsekvenser så han skjønner det er alvor. Far tar mobilen uten diskusjon. Samme med data og spill. Null lommepenger før han fortjener det osv. Hjelper ikke dette ville jeg snakket med bv og vært ærlig og sagt at dere ikke rår med gutten. Fosterhjem kan være et alternativ. Hadde min 15 åring vært sånn hadde han også fått beskjed om at nå er fosterhjem neste steg. Anonymous poster hash: a486d...8af
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #11 Skrevet 17. september 2016 Ja det er jo litt vanskelig det her.skal man støtte han når det bare er løgn og dårlig adferd?Jeg vet ikke.Han har ikke normalt mobilforbruk.Han har lader med seg overalt, lader tilogmed i bilen.Er mildt sagt krise om han blir fri for 4G når han er ute, da forter han seg til noen som har nett...skjønner ikke akkurat det.Ser du han-ser du tlf i hånda,alltid.Jeg skal se litt på den nettsiden, takk🙏🏻 Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #12 Skrevet 17. september 2016 En femtenåring som ikke gidder bidra, lyver og kun er interessert i eget liv? Slitsomt, men ganske vanlig vil jeg tru.. Hvis det er slik at mor har sendt ham for å bo hos dere fordi hun ikke "orker" han er det jo synd på gutten! Har han venner der dere bor? Alt bra på skolen? Anonymous poster hash: fb143...2b1
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #13 Skrevet 17. september 2016 Ja det er jo litt vanskelig det her.skal man støtte han når det bare er løgn og dårlig adferd?Jeg vet ikke.Han har ikke normalt mobilforbruk.Han har lader med seg overalt, lader tilogmed i bilen.Er mildt sagt krise om han blir fri for 4G når han er ute, da forter han seg til noen som har nett...skjønner ikke akkurat det.Ser du han-ser du tlf i hånda,alltid.Jeg skal se litt på den nettsiden, takk🙏🏻 Anonymous poster hash: 16db9...c8a Jeg forstår ikke helt hvilken dårlige atferd det er snakk om bortsett fra mobilbruk. Disse terapiformene er for ungdom som har problemer med å styre negative følelser, altså utagerende, eller er borti rusmisbruk. Mange 15-åringer går konstant med mobilen, hvis han har blitt sendt fra mor og får mye kritikk, så er det vel ihvertfall ikke så rart. Anonymous poster hash: 504b4...2a5
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #14 Skrevet 17. september 2016 Ta tlf, og bli så strenge som militæret. Her må dere ta tak i en egoistisk latsekk, og dere må snakke og snakke til empatien hans slår inn.. han må få hjelp til å endre seg selv, men først må han få hodet ut av internett og inn i denne verden. Anonymous poster hash: c3dcf...2de
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #15 Skrevet 17. september 2016 Helt ærlig; han høres ut som en "normal" 15-åring. Men jeg får vondt av ham. Han er sendt bort av sin egen mor!? Fordi hun ikke "orker" ham? Han trenger faste, klare rammer og en familie som elsker ham. Elsker dere ham? Eller er han en byrde for dere? Tar far ansvar? Det virker som om du har/tar mest ansvaret for ham. Bør ikke far ha den jobben? Anonymous poster hash: 85862...795
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #16 Skrevet 17. september 2016 Mye av det du sier er standard tenåringsoppførsel, men samtidig sier du generelle ting. Er han stygg mot dere verbalt? Er han fysisk? Stjeler han? Skulker han? Anonymous poster hash: 9aeab...6db
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #17 Skrevet 17. september 2016 Jeg blir litt satt ut av svarene her! Er det normalt at tenåringer snoker i foreldrenes ting? Lyver? Nekter å hjelpe til? Hva slags unger er det dere oppdrar hvis dere mener det er normalt og greit? Anonymous poster hash: fff70...796
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #18 Skrevet 17. september 2016 Med en sånn holdning til ham har du null sjanse til å påvirke positivt. Dere trenger hjelp. Anonymous poster hash: 1e8f2...b8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #19 Skrevet 17. september 2016 Jeg blir litt satt ut av svarene her! Er det normalt at tenåringer snoker i foreldrenes ting? Lyver? Nekter å hjelpe til? Hva slags unger er det dere oppdrar hvis dere mener det er normalt og greit? Anonymous poster hash: fff70...796 Jeg er enig. Har svart tidligere i tråden og oppmodet dem om å søke faglig hjelp. Og ikke utsette det, fordi tiden frem til han er myndig går altfor fort og etter det har de ikke sjanse å få hjelp så lenge han nekter. Selv om Hi ikke har utbrodert hva han gjør så er det jo tydelig at han har en adferd som ikke er normal for en 15-åring. Moren har allerede feilet. Kanskje ikke fordi hun ikke har prøvd, men uansett så har hun ikke strukket til. Så har far skullet ta over, og samme adferd kommer i fars hjem. Da trenger foreldrene hjelp! Faglig hjelp. Hi søker råd, det viser at hun bryr seg. Hun ser at denne adferden også påvirker guttens yngre søsken og hun ønsker en endring. Det bør hun få ros for, ikke tyn for. Hi - det jeg stusser litt på er at du sier så lite om hvordan far forholder seg til dette, det gir meg mistanker om at han kanskje ikke er der nok for ungen(e) og i hvert fall at han ikke evner å endre guttens adferd uten hjelp. Er din mann, guttens far, villig til å oppsøke faglig hjelp videre? Dere har jo hatt visse instanser inne tidligere uten å få særlig hjelp. Jeg vil tro dere får mer hjelp om dere nå på nytt tar kontakt og kan vise til at problemene ikke er mindre, heller større. Jeg håper dere som storfamilie tar tak i dette og ta dere får hjelp, f.eks. fra de som en over her linket til. Anonymous poster hash: 73594...d9a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #20 Skrevet 17. september 2016 Jeg bryr meg, ellers har jeg ikke brydd meg om å få hjelp.Han stjeler,lyver,manipulerer osv...det er adferd som for meg overhodet ikke er normalt.Null empati heller.Moren klarte ikke med han og han ønsket selv å flytte hit.Han kan være veldig sjarmerende hvis han er ute etter noe og med en gang han har fått det snakker han stygt om og til oss.Far er tilstede, men han er like fortvilet som meg...alt må dobbelsjekkes.Eks skolen: far må spørre lærer om han har skulket faget igjen(noe han ofte gjør med et fag han synes er kjedelig)...far følger opp, men det er ikke lett Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #21 Skrevet 17. september 2016 Sett klare regler, bryter han reglene så må det følges opp med å f.eks fjerne mobil, pc, ps og evt andre ting han liker i x antall dager.. er sikkert ikke slik, men fikk en følelse av han fikk drive som han ville når jeg leste hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 7b082...027
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #22 Skrevet 17. september 2016 Vi tar ifra han mobil, men da bare låner han en annen mobil hos en av vennene...det ordner seg liksom for alt for den karen... Anonymous poster hash: 16db9...c8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå