Gå til innhold

Dyrt med bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3 år ++ som er bleiefri hjemme, bortsett fra om natten. Men i barnehagen skjer det noen dager ingen uhell, andre dager 3 uhell med bæsj i trusa og på klærne etc. Det er ifølge de ansatte helt normalt, og skjer innimellom med 4- og 5-åringene også :) Fort gjort å glemme seg i lek.

Jeg har noen ganger vasket slike klær med hell, men det er en "haug" med klær (en dag jeg fikk hjem 3 poser med skiftetøy med bæsj i..) som ikke blir luktfritt - uansett... Jeg har vasket det 4 ganger tror jeg, på 3-timers 95 grader program og det lukter like forferdelig av bæsj. Har pøst på med vaskepulver og tøymykner t.o.m. "Vi kan bruke eddik", sier samboeren min, men jeg føler meg ikke komfortabel når det har ligget sånn og luktet og vært fuktig SÅ lenge nå... Så jeg må kaste alt sammen og kjøpe nytt. Hvordan får dere bort lukt fra klær, sånn til fremtidige vasker (som jeg vet det blir mange av)? Og flere som har måtte kjøpe nytt etter utallige vasker som ikke funker? Føler liksom ikke det er reint når det lukter møkk av det, selv om bakteriene er døde.

Anonymous poster hash: e765c...2ed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått hjem truser med bæsj i fra min datter og. Der forsvant lukten etter en vask på 95 grader

Anonymous poster hash: e7395...e84

Skrevet

Hvis det har bæsj på seg, så spyler jeg av bæsjen før jeg hiver det i det i vaskemaskinen.

Blir alltid rent på flekkfjerningsprogram om ikke vanlig program tar det. Vanish fjerner evt flekker på lyst tøy.

Bruker forøvrig vaskemiddel uten parfyme, så lukta blir Ikke kamuflert, den blir borte.

Truser som er fulle av bæsj hiver jeg som oftest, med mindre det er yndligstrusa, den prøver jeg en runde i maskinen (etter å ha spylt av bæsjen).

Anonymous poster hash: 9fc73...a8b

Skrevet

Helt ærlig, jeg har kastes mangen av trusene som det kom bæsj i, spesielt de som kom hjem fra barnehagen. Hjemme vasker jeg dem med en gang, så det er bedre.

Men noen pakker av de billigste barnetrusene er vel billigere enn bleier?

Anonymous poster hash: c359b...785

Skrevet

Helt ærlig, jeg har kastes mangen av trusene som det kom bæsj i, spesielt de som kom hjem fra barnehagen. Hjemme vasker jeg dem med en gang, så det er bedre.

Men noen pakker av de billigste barnetrusene er vel billigere enn bleier?

Anonymous poster hash: c359b...785

Det er snakk om alle klærne! Av en eller annen har de puttet sokker og bukser i samme pose som trusene.... Så alt lukter møkk. 

Skrevet

Hvis det har bæsj på seg, så spyler jeg av bæsjen før jeg hiver det i det i vaskemaskinen.

Blir alltid rent på flekkfjerningsprogram om ikke vanlig program tar det. Vanish fjerner evt flekker på lyst tøy.

Bruker forøvrig vaskemiddel uten parfyme, så lukta blir Ikke kamuflert, den blir borte.

Truser som er fulle av bæsj hiver jeg som oftest, med mindre det er yndligstrusa, den prøver jeg en runde i maskinen (etter å ha spylt av bæsjen).

Men her forsvinner ikke lukta.. Mon tro hvorfor? Vaskemaskinen er helt ny, og fjerne alt annet stort sett, men ikke den "gjengen med klær" som det er snakk om.. trist, for det var ganske nye klær. 

Skrevet

Jeg har fått hjem truser med bæsj i fra min datter og. Der forsvant lukten etter en vask på 95 grader

Anonymous poster hash: e7395...e84

Ja, det skjer stort sett her og.. men ikke nå!!

Skrevet

Men her forsvinner ikke lukta.. Mon tro hvorfor? Vaskemaskinen er helt ny, og fjerne alt annet stort sett, men ikke den "gjengen med klær" som det er snakk om.. trist, for det var ganske nye klær.

Har du prøvd flekkfjerningsprogram, eller evt bare la det ligge litt i vasken/en balje meg varmt vann og vaskemiddel, og så vaske det?

Skrevet

Hadde tatt på han bleie igjen...

Anonymous poster hash: dc483...e4f

Skrevet

Vi kaster trusene. En gang satt det seg bæsjelukt i maskina i flere vask etterpå, og det var etter å ha vasket ei avspylt truse.

Er det bæsj på klærne, får klærne ligge i salmiakkløsnibg ei stund før de skylles igjen og vaskes. Dette går som regel bra. Kunne gjort det med trusene også, men ofte er det lettere å kaste.

Har hørt om (i England) sånn mellomting mellom truse og bleie. En truse med tynt nøds-sperrelag. Barnet vet ikke at det er der men det holder bøsjen unna klærne ihvertfall. Verdt å finne på nettet kanskje..?

Anonymous poster hash: ee540...01e

Skrevet

Er du sikker på at lukten sitter i klærne og ikke i ditt hode?

Anonymous poster hash: 235b3...aef

Skrevet

Be de i alle fall om å enten kaste trusen med bæsj eller legge den i separat pose fremover. Skikkelig ekkelt at de legger alt i en stor haug i posen..

Anonymous poster hash: ec966...c9f

Skrevet

Be de i alle fall om å enten kaste trusen med bæsj eller legge den i separat pose fremover. Skikkelig ekkelt at de legger alt i en stor haug i posen..

Jeg jobber i bhg. Jeg hadde aldri orket å sortert tøy med avf i. Æsj

Anonymous poster hash: 366e0...ea3

Skrevet

Vask en gang, kjør maskinen så med maskinrens, vask så tøyet på nytt

Anonymous poster hash: 3d250...187

Skrevet

Det er vel sjelden det er bæsj på alt? De få gangene våre har hatt bæsjeuhell har trusen ligget i en egen plastpose og resten av klærne i en annen pose. Er det mye sortering det da?

Skrevet

Jeg ba barnehagen bare hive trusene med bæsj i. Var jo ikke mer arbeid for de å hive trusa og ha resten i en pose enn å ha alt i en pose.

Det mest grisete arbeidet med utbæsja unger er jo å vaske ungene med bæsj på låret, ikke å hive trusa...

Skrevet

Det er nok bæsj i maskinen. Du må rengjøre den

Skrevet

Jeg jobber i eldreomsorgen og mange pårørende vil vaske klær selv. Er det avføringsuhell tar vi bort bæsjen før den setter seg. Men er pårørende ansatt i bhg får de bæsjeklærne levert uhåndtert og usortert i pose. Dette er det bred enighet om blant småbarnsforeldrene på jobb. De synes jo tydeligvis at dette er helt normalt og en ok måte å gjøre det på.

Anonymous poster hash: f51ae...1c9

Skrevet

Å legge klærne med bæsj rett i en egen pose er vel ikke noe eklere enn å legge det i en pose sammen med andre klær.

Anonymous poster hash: b06dc...056

Skrevet

Her har bhg fått beskjed om å kaste trusene. Har ikke opplevd å få bæsj på resten av klærne. Mim bruker bleie i utetida o bhg da han ikke sier ifra at han har bæsjet

Anonymous poster hash: 4bad7...564

Skrevet

Kjør maskinen en gang med rens eller eddik :)

Anonymous poster hash: 1a7e2...952

Skrevet

Du har fått mange tips, men jeg tenker også at du kan kjøpe noen bukser på loppis eller fretex, evt spørre noen du kjenner med eldre barn om de har noen nesten utslitte klær som er for små (som de ville kastet uansett). Da slipper du å kaste nye, fine klær, om ikke annet.

Men en annen ting, hvis han bæsjer på seg hver dag, er han da klar for å slutte med bleie? Hvordan skjer dette?  Rekker han ikke fram til do, eller står han bak en busk å bæsjer i buksa, og så lar være å si noe til en voksen? Hvis det er det siste ville jeg tatt på bleie igjen, og sagt at så lenge han bæsjer i buksa så kan han ikke bruke truse. 

Skrevet

Det lukter ikke av maskinen og jeg har vasket annet tøy etterpå. Det er kun disse klærne som lukter, lukten har satt seg. 

Det er nok bæsj i maskinen. Du må rengjøre den

Skrevet

Kjør maskinen en gang med rens eller eddik :)

Anonymous poster hash: 1a7e2...952

Det er ikke maskinen det lukter av, den lukter rent og er ren. Alle andre klær jeg vasker lukter rent. 

Skrevet

Vi kaster trusene. En gang satt det seg bæsjelukt i maskina i flere vask etterpå, og det var etter å ha vasket ei avspylt truse.

Er det bæsj på klærne, får klærne ligge i salmiakkløsnibg ei stund før de skylles igjen og vaskes. Dette går som regel bra. Kunne gjort det med trusene også, men ofte er det lettere å kaste.

Har hørt om (i England) sånn mellomting mellom truse og bleie. En truse med tynt nøds-sperrelag. Barnet vet ikke at det er der men det holder bøsjen unna klærne ihvertfall. Verdt å finne på nettet kanskje..?

Anonymous poster hash: ee540...01e

Nei, kommer til å fortsette med truse, men salmiakkløsning tar jeg med meg til neste gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...