Gå til innhold

Paralympics - fortjener stor oppmerksomhet :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fulgte en del med på de olympiske leker, og har nå fulgt med på mye i paralympics.

Er så utrolig imponert over de idrettsprestasjonene vi kan se der. Jeg har et yrke som gjør at jeg kanskje vet litt mer enn gjennomsnittet hva mange av deltakerne går gjennom funksjonsmessig med sine handikapp. Det å da se så mange med så enorme utfordringer konkurrere på så høyt nivå, det gjør meg utrolig imponert.

Innsatsen funksjonsfriske olympiere gjør er imponerende. Den innsatsen paralympierne gjør står ikke noe tilbake for de funksjonsfriskes! Heller tvert imot med tanke på de utfordringene de har med sine tilleggsbelastningene.

Synes det er flott at nrk har såpass god dekning fra paralympics som de har, for utøverne fortjener virkelig all den oppmerksomheten og hederen de får!

Bøyer meg i støvet for de prestasjonene jeg har sett fra Rio siste uken! :)

Anonymous poster hash: e5859...df3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paralympiske utøvere er store idrettsutøvere! Enormt store. Proffene i «normal-ol» kan gå hjem og legge seg.

Jeg bøyer meg i hatten.

Anonymous poster hash: bdea4...2e2

Skrevet

Paralympiske utøvere er store idrettsutøvere! Enormt store. Proffene i «normal-ol» kan gå hjem og legge seg.

Jeg bøyer meg i hatten.

Anonymous poster hash: bdea4...2e2

Bøy deg oppå hatten i så fall, er så få som ser det om du gjør det i hatten ;)

Paralympierne gjør jo alt de andre toppidrettsutøverne gjør, og de gjør det med så enorme hindringer, og ofte med store smerter og fare for større belastningsskader enn det "vanlige" toppidrettsutøvere har.

Begge grupper imponerer, men paralympierne er fantastiske. Ikke minst hva det koster dem mentalt også.

Skrevet

Bøy deg oppå hatten i så fall, er så få som ser det om du gjør det i hatten ;)

Paralympierne gjør jo alt de andre toppidrettsutøverne gjør, og de gjør det med så enorme hindringer, og ofte med store smerter og fare for større belastningsskader enn det "vanlige" toppidrettsutøvere har.

Begge grupper imponerer, men paralympierne er fantastiske. Ikke minst hva det koster dem mentalt også.

Det er helt fantastiske prestasjoner uten tvil. Men tenker det kan koste de mindre mentalt faktisk. Her ser man ekte sportsglede uansett. Med alt de klarer det må styrke det mentale istedenfo.

Anonymous poster hash: 475e5...880

Skrevet

Det er helt fantastiske prestasjoner uten tvil. Men tenker det kan koste de mindre mentalt faktisk. Her ser man ekte sportsglede uansett. Med alt de klarer det må styrke det mentale istedenfo.

Anonymous poster hash: 475e5...880

Jeg forstår ikke hva du mener.

De funksjonsmessige hindringene de møter i hverdagen og i idrettene sine, de fysiske hindringene de må overkomme for å komme på et slikt toppnivå som der er på, det tør jeg påstå krever mer mentalt enn om man er funksjonsfrisk - selv om også den mentale prestasjonen er formidabel.

Paralympiere er langt mer utsatt for skader ved trening, de har mindre marginer å gå på før trening blir feiltrening, ofte må trening spesialtilpasses den enkelte i så stor grad at det ikke er gjort tidligere, hjelpemidler må tilpasses og kan gi store probler og til og med skader. Og dette er ting som kommer på toppen av det en vanlig toppidrettsutøver også presterer.

Hvorfor mener du det krever mindre mentalt?

Skrevet

Og der vant Sarah Louise Rung sin femte medalje dette mesterskapet! :D

Fantastisk innsats! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...