Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Jeg jobber som konsulent og får stadig oppdrag og prosjekt jeg må jobbe med. Problemet er at sjefen min venter å fronte all kommunikasjon med andre avdelinger og samarbeidspratnere. Det vil si at det må tas når han har tid, nå sist måtte jeg vente en uke på å få vite om en annen avdeling kunne lage materiell til en kampanje fordi sjefen ville gjøre det selv. Jeg kan ikke ringe med kjappe forespørsler for å komme videre i prosessen. Selv forstår jeg ikke problemet, jeg må da kunne utrede muligheter før et prosjekt settes ut i live. Alle avgjørende beslutninger går gjennom sjefen. Jeg ser at jeg er overkvalifisert og at det at jeg har munnkurv gjør at sjefen får kred for mitt arbeid og mine idéer fra sine sjefer. Andre konsulenter har mye mer frihet og får kred pluss mulighet til å presentere sine prosjekter selv. Ikke minst så er det ineffektivt. Jeg kjenner meg så usikker på om det er jeg eller sjefen som tenker feil. Jeg ønsker å avansere og trenger hans referanse, men samtidig er jeg avhengig av at sjefene lenger oppe ser arbeidet jeg gjør. Det gjør de jo ikke i dag, da det fremstår som om sjefen er innovatør og jeg en arbeidsmaur. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: dfe65...5ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 Finn deg en annen jobb, tror det er en kamp du ikke kan vinne 😕 Anonymous poster hash: 97f84...7c6
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 Finn deg en annen jobb, tror det er en kamp du ikke kan vinne Anonymous poster hash: 97f84...7c6 Dette er min drømmearbeidsplass, det finnes ingen tilsvarende og kompetansen min er spisset. Jeg har mastergrad og sjefen har bachelor, jeg tror han kjenner på noe der. Jeg ønsker jo ikke hans jobb, men helt andre funksjoner på hovedkontoret som han ikke har spisskompetansen til. Derfor forstår jeg ikke hele motivasjonen. Anonymous poster hash: dfe65...5ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 Kan du ikke snakke med sjefen(e) hans da? For å forklare at ting tar unødvendig lang tid pga at alt må gå via sjefen din? Anonymous poster hash: 19947...67e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 Kan du ikke snakke med sjefen(e) hans da? For å forklare at ting tar unødvendig lang tid pga at alt må gå via sjefen din? Anonymous poster hash: 19947...67e Det blir sett på som et stort tillitsbrudd her. Jeg sendte et spørsmål til en annen sjef i fjor som jeg aldri fikk svar på. Det var noe ala. "har du en link til artikkelen som var relevant for prosjektet mitt". Svaret var en reprimande om at jeg hadde gått utenom tjenestevei. Den øverste sjefen var tydeligvis enig siden hun informerte min sjef og ikke svarte meg. Anonymous poster hash: dfe65...5ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 Er dere fler i samme situasjon? Hva med å få til at dere skal se på rutinene (LEANe prosessene deres) slik at de blir mest mulig effektive. Det bør være et populært forslag for hele bedriften. Dersom det ikke er noen smidighet internt i det hele tatt, så tenker jeg at det kanskje kan være like greit for deg å finne en annen jobb. Kanskje ikke akkurat det du har blinket deg ut, men som gjør at du får den friheten du ønsker i jobben og får vist hva du duger til. Da har du en super referanse du kan bruke for å pense deg inn på det du ønsker å jobbe med aller mest. Min erfaring etter snart 25 år i arbeidslivet etter første utdannelse er også at hva man ønsker å jobbe med kan forandre seg. Anonymous poster hash: 63110...68f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 Er dere fler i samme situasjon? Hva med å få til at dere skal se på rutinene (LEANe prosessene deres) slik at de blir mest mulig effektive. Det bør være et populært forslag for hele bedriften. Dersom det ikke er noen smidighet internt i det hele tatt, så tenker jeg at det kanskje kan være like greit for deg å finne en annen jobb. Kanskje ikke akkurat det du har blinket deg ut, men som gjør at du får den friheten du ønsker i jobben og får vist hva du duger til. Da har du en super referanse du kan bruke for å pense deg inn på det du ønsker å jobbe med aller mest. Min erfaring etter snart 25 år i arbeidslivet etter første utdannelse er også at hva man ønsker å jobbe med kan forandre seg. Anonymous poster hash: 63110...68f Vi er ikke flere her nei, de andre i samme stilling sitter i samme hus som den øvre ledelsen og har en helt annen frihet. Jeg vet det blir noe ledig der innen ett til to år og vil gjerne vise at jeg er kompetent. Jeg står i en stilling som krever mindre kompetanse enn jeg har, men utøver oppgavene mine på høyere nivå enn den krever. Jeg tenker strategisk etc. Det har ingen andre i min stilling gjort før, mens det har vært vanlig å samle de mest kompetente på hovedkontoret. Her ligger kanskje kjernen til den gryende konflikten, at jeg burde kjenne min plass. Anonymous poster hash: dfe65...5ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 Det blir sett på som et stort tillitsbrudd her. Jeg sendte et spørsmål til en annen sjef i fjor som jeg aldri fikk svar på. Det var noe ala. "har du en link til artikkelen som var relevant for prosjektet mitt". Svaret var en reprimande om at jeg hadde gått utenom tjenestevei. Den øverste sjefen var tydeligvis enig siden hun informerte min sjef og ikke svarte meg. Anonymous poster hash: dfe65...5ce Såpass ja... Da har jeg ingen flere forslag. .. Anonymous poster hash: 19947...67e
Gjest Antarctica Skrevet 16. september 2016 #9 Skrevet 16. september 2016 (endret) Vi er ikke flere her nei, de andre i samme stilling sitter i samme hus som den øvre ledelsen og har en helt annen frihet. Jeg vet det blir noe ledig der innen ett til to år og vil gjerne vise at jeg er kompetent. Jeg står i en stilling som krever mindre kompetanse enn jeg har, men utøver oppgavene mine på høyere nivå enn den krever. Jeg tenker strategisk etc. Det har ingen andre i min stilling gjort før, mens det har vært vanlig å samle de mest kompetente på hovedkontoret. Her ligger kanskje kjernen til den gryende konflikten, at jeg burde kjenne min plass. Anonymous poster hash: dfe65...5ce Men dere skal jo jevnlig ha medarbeidersamtaler? Da er det vanlig å ta opp spørsmål som "får du utnyttet din kompetanse" eller "hvordan opplever du yrkeshverdagen". Under en sånn paraply kunne du jo snakke litt om hvordan du best får gjort det som er bra for alle? Edit: Du kunne også vurdere å starte eget firma og selge dine konsulenttjenester til en pris og på en måte du selv velger. Endret 16. september 2016 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #10 Skrevet 16. september 2016 Du har master og ikke han. Kan du fremstå som litt vell høy på deg selv kanskje? Er ikke bestandig utdanning trumfer erfaring. Kan jo virke litt som sjefene sender et lite signal om dette. Ønsker du å fortsette videre i den bedriften så kan det vel være lurt å bite tennene sammen og vente på ledig stilling lengre "oppe". Anonymous poster hash: 5eb88...836
Gjest Antarctica Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 Du har master og ikke han. Kan du fremstå som litt vell høy på deg selv kanskje? Er ikke bestandig utdanning trumfer erfaring. Kan jo virke litt som sjefene sender et lite signal om dette. Ønsker du å fortsette videre i den bedriften så kan det vel være lurt å bite tennene sammen og vente på ledig stilling lengre "oppe". Anonymous poster hash: 5eb88...836 Høy på deg selv...? På grunn av en master? Merkelig konklusjon. Det er vel mye oftere motsatt: at den som kan minst, kjemper for å holde posisjon når noen under dem kan mer. At mindreverdighetskompleksene slår til i form av sabotasje, skjult mobbing, hersketeknikker og passiv-aggressiv atferd.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 Sånn gjør jeg det: 1. Informerer skriftlig og muntlig om hva jeg har tenkt å gjøre (feks hva jeg vil avklare med en annen avdeling) og høre om han har noen innspill. 2. Så sender jeg mail med min leder i kopi. Da har jeg gått via linjen. Forøvrig er jeg helt enig med din leder om at alle beslutninger selvsagt skal avklares med han. Jeg er selv leder og vet at det er utrolig frustrerende med løse kanoner på dekk. Jeg synes også det er utrolig slitsomt med medarbeidere som higer etter å "hoppe over" meg for å vise seg frem til ledernivået over meg. Det er jeg som er sjefen deres, det er jeg som er ansvarlig for leveransene fra vår enhet, det er jeg som er beslutningstager, og det er jeg som innstiller til høyere lønn og/eller forfremmelse. Jeg vil tro denne saken har to sider. Anonymous poster hash: 6f3a2...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå