Gå til innhold

Fodmap-diett.. Kan man overleve det!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som en uhyre avansert måte å spise på: ikke kunne spise på Resturang, lage all mat fra bunnen, ikke spise ditt, ikke spise datt.. Er det i det hele tatt mulig?

Hundre "nei"matvarer, en del "ja"mat, men som man aldri har hørt om, og som man knapt kan uttale navnet på..

Mannen vurdere å prøve pga magetrøbbel. Jeg ser for meg et liv dømt til evig koking av suppe på en spiker..

Anonymous poster hash: 6ffff...14a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har den instillingen kan du bare droppe det med en gang ja. Man forandrer ikke livsstil med en negativ attitude til noe som skal være positivt og varig.

Anonymous poster hash: 4d32c...d5f

Skrevet

Har du lest bøkene?

Det er mindre avansert enn f.eks lavkarbo

Søsteren min med irritabel tarm spiser etter fond man, går helt fint det

Du har helt feil innstilling, og da blir det selvfølgelig vanskelig

Anonymous poster hash: 4c29e...000

Skrevet

Med den innstillingen og med tanker om at du er dømt til et liv med å koke spikersuppe bil du ikke få det til, nei. Men hvis mannen din har store plager i dag er det gjerne verdt å ikke opptre i den lite sjarmerende offerrollen, jeg tør vedde på(basert på det du sier om matvarer du ikke har hørt om) at hele familien vil ha utbytte av nye ting på menyen.

Jeg tenker mannen din fikser å ta ansvar selv, og kanskje kan du istedenfor å trekke ham ned med sutring heller benytte denne sjansen til å lære noe nytt?

Skrevet

Du minner meg og Main mann da vi fant ut at vår datter har laktoseintoleranse, hvordan skulle det gå, det er jo melk i alt!

Nå etter bare 3 uker så er alt fint og flott, mannen har funnet ut at det er jo bare og erstatte og tenke litt.

Skrevet

Anbefaler deg bøkene til Lyngsdad.

Norsk forfatter (erneringsfysiolog), enkle oppskrifter, vanlig norsk mat med vanlige norske ingredienser. Det er selvfølgelig en del nei-mat på et slikt kosthold, men det er jo mest ja-mat.

Denne forfatteren gjør det enkelt for deg, skal du f.eks lage en gryte eller suppe og vil ha i buljong, så er det noen buljonger på butikken som er foodmap og noen som ikke er det, i disse bøkene står det hvilken du kan bruke av de som er i butikkene her i Norge (oversatt litteratur har ikke denne hjelpen)

Hele familien trenger jo heller ikke spise foodmap selv om mannen din gjør det. Det er jo hyggelig å lage middager som alle kan spise, men dere trenger ikke gjøre det 7 dager i uken. Resten av døgnets måltider er det jo ikke til noen plage for deg at han velger foodmap og du ikke.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=10530329

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=12015843

Skrevet

Sjekk også nettsiden til Lyngstad, lyngsradernæring.no. Der ligger det mange tips.

Jeg har en mann med ibs-diagnose. Han er blitt mye bedre med fodmap-dietten.

Du trenger jo ikke å spise det samme som mannen. Middager går som oftest greit å spise sammen. Han kan jo spise kjøtt, fisk, ris,poteter, mange grønnsaker.

Du kan steke olje og hvitløk eller løk og så plukke ut løken/hvitløken etterpå (det har noe med å gjøre at disse fodmap-ene er vannløselige).

Pasta er det verre med. Det finnes glutenfri, men ikke alt glutenfritt er fritt for fodmap.

Han kan spise riskaker med pålegg, og det finnes også en del oppskrifter på lav fodmap-rundstykker, f eks. Mye pålegg går bra, ost, skinke osv, så lenge det ikke er utblandet med mel eller inneholder løk og hvitløk.

Hos mannen min går det mye i egg, omeletter og sånt.

Han bør holde seg unna lettbrus og det meste av juice.

Mannen min merker stor forskjell med fodmap-dietten. Men det er litt mer styr, klart det. Men det er verdt det, framfor å ha vondt i magen og sitte i timesvis på do.

Men du trenger jo som sagt ikke å følge dietten selv om mannen din gjør det. Han kan jo lage sin egen middag hvis dere spiser pasta, f.eks.

Skrevet

Sjekk også nettsiden til Lyngstad, lyngsradernæring.no. Der ligger det mange tips.

Jeg har en mann med ibs-diagnose. Han er blitt mye bedre med fodmap-dietten.

Du trenger jo ikke å spise det samme som mannen. Middager går som oftest greit å spise sammen. Han kan jo spise kjøtt, fisk, ris,poteter, mange grønnsaker.

Du kan steke olje og hvitløk eller løk og så plukke ut løken/hvitløken etterpå (det har noe med å gjøre at disse fodmap-ene er vannløselige).

Pasta er det verre med. Det finnes glutenfri, men ikke alt glutenfritt er fritt for fodmap.

Han kan spise riskaker med pålegg, og det finnes også en del oppskrifter på lav fodmap-rundstykker, f eks. Mye pålegg går bra, ost, skinke osv, så lenge det ikke er utblandet med mel eller inneholder løk og hvitløk.

Hos mannen min går det mye i egg, omeletter og sånt.

Han bør holde seg unna lettbrus og det meste av juice.

Mannen min merker stor forskjell med fodmap-dietten. Men det er litt mer styr, klart det. Men det er verdt det, framfor å ha vondt i magen og sitte i timesvis på do.

Men du trenger jo som sagt ikke å følge dietten selv om mannen din gjør det. Han kan jo lage sin egen middag hvis dere spiser pasta, f.eks.

Det søsteren min gjør er å lage litt store porsjoner av gryteretter o.l. som er foodmap og fryse ned i porsjonsstørrelser. Om familien da har lyst på en middag hun ikke kan ha tiner hun en porsjon og spiser egen mat den dagen. Det er virkelig ikke noe større problem enn man gjør det til :)

Skrevet

Og dere kan fint gå på restaurant. Men mannen din må velge mat uten saus og uten løk, f eks.

Eller han må vurdere om det er verdt en time ekstra på do for å spise den deilige biffen med bernaise eller et kakestykke hos svigermor. Han dør jo ikke av å bryte dietten. Men kanskje han får noen mageproblemer etterpå.

Skrevet

Hva er egentlig fodmap enkelt forklart?

Anonymous poster hash: 6dfd6...d1b
Skrevet

Han har cøliaki, og der er han så nøye at han ikke engang vil kysse meg på munnen i frykt for smuler og melstøv. Vil ikke lage matpakke til ungene, sitte ved vårt bord, dele opp maten til ungene..Han stoler heller ikke på at jeg er forsiktig nok mtp glutenfri mat, han dobbeltsjekker alt jeg lager og spør alltid om han kan spise det jeg har laget. Og jeg har laget glutenfritt i 20 år...

Om han nå skal følge hundre nye "matregler" med samme paranoia som han har i forhold til gluten er jeg redd livet blir et strev. Enda værre enn i dag..

Skrevet

Han har cøliaki, og der er han så nøye at han ikke engang vil kysse meg på munnen i frykt for smuler og melstøv. Vil ikke lage matpakke til ungene, sitte ved vårt bord, dele opp maten til ungene..Han stoler heller ikke på at jeg er forsiktig nok mtp glutenfri mat, han dobbeltsjekker alt jeg lager og spør alltid om han kan spise det jeg har laget. Og jeg har laget glutenfritt i 20 år...

Om han nå skal følge hundre nye "matregler" med samme paranoia som han har i forhold til gluten er jeg redd livet blir et strev. Enda værre enn i dag..

Høres ikke ut som om det er bare magen som er problemet her. Jeg kjenner flere med cøliaki, og ingen av dem oppfører seg så sært.

Da får han bare lage all sin egen mat, da.

Skrevet

Men det er vel noen som blir veldig syke hvis de får i seg gluten, er mannen din en av de som blir så dårlig? Isåfall skjønner jeg jo bedre at han er så overforsiktig.

Men jeg synes dette hørtes litt sykelig ut.

Skrevet

Hva er egentlig fodmap enkelt forklart?

Fodmap er etter det jeg forstår sukkerarter som er vanskeligere å bryte ned i kroppen, i hvertfall hos noen. Da blir maten liggende og gjære og lage gass og forstoppelse og ugreie.

Folk som har irritabel tarm eller mye problemer med fordøyelsen kan ha utbytte av å prøve å holde seg unna mat med høyt innhold av disse sukkerartene.

Dette er altså ingen lavkarbodiett eller liknende, men for de som har problemer med fordøyelsen.

Skrevet

Men det er vel noen som blir veldig syke hvis de får i seg gluten, er mannen din en av de som blir så dårlig? Isåfall skjønner jeg jo bedre at han er så overforsiktig.

Men jeg synes dette hørtes litt sykelig ut.

Nei, men han tar ingen sjangser.. !

Skrevet

Hva vil du egentlig med dette innlegget? Få bekreftelse og medfølelse på at fodmap er slitsomt og håpløst? Det får du ikke!

Dietten er som himmelsendt for de som trenger den. Og de som ikke gidder? Får la være da! Og i ditt tilfelle; skaff deg en mer positiv attitude og støtt mannen din, eller flytt fra han og la han velge selv!

Skrevet

Fodmap er etter det jeg forstår sukkerarter som er vanskeligere å bryte ned i kroppen, i hvertfall hos noen. Da blir maten liggende og gjære og lage gass og forstoppelse og ugreie.

Folk som har irritabel tarm eller mye problemer med fordøyelsen kan ha utbytte av å prøve å holde seg unna mat med høyt innhold av disse sukkerartene.

Dette er altså ingen lavkarbodiett eller liknende, men for de som har problemer med fordøyelsen.

Takk :)

Skrevet

Hva vil du egentlig med dette innlegget? Få bekreftelse og medfølelse på at fodmap er slitsomt og håpløst? Det får du ikke!

Dietten er som himmelsendt for de som trenger den. Og de som ikke gidder? Får la være da! Og i ditt tilfelle; skaff deg en mer positiv attitude og støtt mannen din, eller flytt fra han og la han velge selv!

Han spiser da alt han vil uavhengig av meg..

Skrevet

Hvorfor sutrer du da?

Skrevet

Så hva i huleste vil du fram til?

Skrevet

Jeg går selv på denne dietten, så har jeg så mye matallergi, at det er mer jeg ikke kan spise og. Men jeg klarer da og lage mye god mat. Og på de fleste restauranter, så er de veldig flinke til å tilpasse, så man kan spise der.

Det er en gruppe på facebook, og der får man mye informasjon og hjelp. Tips til restauranter som er flinke til å tilrettelegge, oppskrifter osv.

Anonymous poster hash: 81dd7...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...