Gå til innhold

Fødeangst, noen som vil forklare litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg har fundert litt på.. Jeg har tidligere slitt med angst i diverse herlige former, men etter mange års jobbing er jeg nå så og si kvitt det. Men jeg har alltid hatt angst som har vært "situasjonsbetinget", altså hvis jeg har vært i en situasjon, men aldri av bare tanken på det. Knotete å forklare, men det jeg tenker på da er fødeangst. Er det da sånn at man har jevnlige angstanfall gjennom svangerskapet bare av tanken på å føde? :-P Føler meg litt grønn her, men har hørt så mye snakk om det, og har fått inntrykk av at det er et såpass følsomt tema at man helst ikke snakker om det...

Anonymous poster hash: 60523...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe jeg har fundert litt på.. Jeg har tidligere slitt med angst i diverse herlige former, men etter mange års jobbing er jeg nå så og si kvitt det. Men jeg har alltid hatt angst som har vært "situasjonsbetinget", altså hvis jeg har vært i en situasjon, men aldri av bare tanken på det. Knotete å forklare, men det jeg tenker på da er fødeangst. Er det da sånn at man har jevnlige angstanfall gjennom svangerskapet bare av tanken på å føde? :-P Føler meg litt grønn her, men har hørt så mye snakk om det, og har fått inntrykk av at det er et såpass følsomt tema at man helst ikke snakker om det...

Jeg tror ikke folk flest har angst med tanke på fødsel, men man er jo spent og lurer på hvordan det vil bli. Nå har jeg aldri hatt angst, men jeg tror ikke det er gitt at en som har hatt en del angst tidligere nødvendigvis får angst av å være gravid og grue seg til fødsel.

Jeg har gått gjennom tre fødsler, og det å føre er noe av det gøyeste, kuleste, råeste, vondeste og mest fantastiske man kan oppleve. Selv om smertene var et sjokk ved fødstel nr. én - for da har man jo aldri opplevd det før - var jeg ikek redd for å gjøre det igjen.

Men kanskje noen som har erfaring med angst kan svare deg bedre.

Anonymous poster hash: e6b22...e31

Skrevet

Jeg slet med angst og depresjon før første svangerskap. Fødselen gikk helt fint 😊 Fikk aldri angstanfall under svangerskapet heller. Gikk til behandling både før under og etter. Nå er nr 2 snart 2 år og sliter ikke med noen av delene lenger.

Anonymous poster hash: 98144...653

Skrevet

Jeg hadde det etter første fødsel og i forb med andre svangerskap. Jeg unngikk alt som kunne minne om fødsel og nyfødte. Jeg gikk omveier for å slippe å se sykehuset. Ble kvalm og svimmel om andre fortalte om fødsler og fikk ikke sove den natten. Måtte skru fort over om jeg så noe om fødsler på TV, også fiksjon, fikk ikke sove den natten. Plagdes med flashbacks fra første fødsel, svettet og ble svimmel da jeg hadde timer hos jordmor, hyperventilerte første gang jeg skulle på fødselssamtale i forb med andre fødsel. Gråt masse og hadde vondt for å konsentrere meg da det nærmet seg andre fødsel og fungerte ikke på jobb. Sykmeldt fra uke 29.

Anonymous poster hash: 3bc6a...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...