Gå til innhold

Luksusproblem... Julegaver til barna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre barn i alderen fem til sju år, to jenter og en gutt. De har alt, trenger ingenting. Jeg liker ikke å kjøpe tull til de... Tenkte på en opplevelse, men vi har ikke anledning til å reise bort, og besteforeldre på hver sin side tar de med på både Disney on ice og plutti putti plott. En dag på badeland, er vel ikke akkurat en julegave...?

Så hva kjøper dere til barna deres?

Anonymous poster hash: e01ad...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt er mye yngre, og trenger derfor alltids en oppdatering i både garderobeskapet og i lekekassen.

Derfor har vi ikke kommet dit at vi ikke har noen ønsker. Men jeg ser absolutt hva du mener, for mange av dagens barn har det de trenger, inkludert mitt per dag dato.

Men prøver meg likevel på en liten liste:

- Ulltøy? både innerst og ytterst, er ull alltid godt. Nå fås det med både bambus og bomull innside om de ikke tåler ull.

- Nytt sengetøy, er alltid deilig.

- Morgenkåper, pysjer eller "kosedresser"

- "Klippekort" på aktiviteter (f.eks badeland, kino, lekepark, skianlegg)

- Vintersportutstyr

- Nye badehåndkler i ulike farger, så vet de hvem som er hvem sine

Anonymous poster hash: e09e9...e7c
Skrevet

De blir jo eldre/større og trenger derfor ofte nye ting.

Bøker er alltid bra. Der vokser de gjerne fra mye etterhvert.

Skiutstyr

Eller det aller enkleste: når vi klmmer litt nærmere jul spør du dem hva de ønsker seg. Til såpass små barn kan det være dumt å spørre om ønskelister for lang tid i forveien, ønskene kan lett endre seg eller de kan komme opp med et superøbske etter at gavene er kjøpt.

Anonymous poster hash: 43fac...3ee

Skrevet

Har tre barn i alderen fem til sju år, to jenter og en gutt. De har alt, trenger ingenting. Jeg liker ikke å kjøpe tull til de... Tenkte på en opplevelse, men vi har ikke anledning til å reise bort, og besteforeldre på hver sin side tar de med på både Disney on ice og plutti putti plott. En dag på badeland, er vel ikke akkurat en julegave...?

Hva med skiustyr, fotballdrakt med nummer til fotballhelten, lego (her får de litt store og dyre pakker til jul)... Dag i skibakken?

Er veldig enig med deg om at det er tull å kjøpe tull :P

Anonymous poster hash: 1ae3d...13a

Skrevet

Den ene får nye ski tror jeg. Hun har vokst fra de gamle. Den andre vet jeg ikke enda.

Anonymous poster hash: ca6e1...a62

Skrevet

Kvalitet med gavekort på kino. Får de ett gavekort hver på f.eks 500 kr, er det fem filmer på kino 👍

Skrevet

De har vel ønsker selv? Jeg har en 5-åring som har veldig mye, men han finner alltid noe han ønsker seg hvis vi tar en tur i lekebutikken og kikker. ;) Ellers lurer jeg på å kjøpe saccosekk til ham i år, også pleier han å få litt påfyll av forbruksleker som perler og modelleire.

Anonymous poster hash: c63ba...04f
Skrevet

Klær? Som det nevnes over her så vokser de vel...

Bøker?

Leker - selv om de "har alt" så kommer det jo stadig nye ting rundt om på butikkene.

Ski/skøyter/snowboard?

Nye spill til PlayStation/Xbox e.l.?

Badeland e.l. med ett og ett barn, slik at de får den hele og fulle oppmerksomheten kun på seg selv de timene? Regner med de er vant til å måtte dele på oppmerksomheten når de er 3 små.

Anonymous poster hash: fc1f8...2fd

Skrevet

Hva ønsker de seg? Barna mine i bhg-alder får ofte figurer i treverk og ting de kan bruke i fantasilek. Ellers er de jo glad i alt mulig.... Bare gå i en lekebutikk med "ordentlige" leker, så blir du inspirert.

Anonymous poster hash: a2b24...24a

Skrevet

Jeg tenker nå litt som så at hvis disse ungene har alt de trenger så er det ikke tull å kjøpe tull. La de være med på en handel i lekebutikken der dere kjøper julegaver til andre. Da ser du fort om de finner noe de får lyst på og ønsker seg. Så kjøper du de tingene en annen dag.

Da er alle fornøyde 😒

Anonymous poster hash: 775cf...1ae

Skrevet

Kanskje et helgekurs i slalom eller skiskole til vinteren.

Tur på teateret for å se Reisen til julestjernen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:) jeg var forberedt på en haug med "bortskjemte" unger svar.

Problemet er at de har absolutt alt! De har skiutstyr, skøyter, akebrett... De har fullt med lego (arvet fra jeg var liten) og bokhylla er stappet, det samme med spill (arvet fra familie).

Klær er jo kjekt, men de har skapene fulle selvom jentene ville blitt glade for nye kjoler.

Lekerommet er forsåvidt ikke fullt, men jeg har enkle barn som foretrekker uteaktiviteter, så de trenger liksom ikke mer "tulle"-leker som dukker og andre ting. Dessuten er vi en familie som prøver å minske forbruket og bruk-og-kast.

Kino billetter kunne absolutt vært noe, da:)

Sengetøy har de nok av (arvet), men håndklær er en god idé. Ulltøy kjøpte jeg på salg i sommer, så de har nok til to sesonger til.

Hva er moderne for tiden? Hva leker barn egentlig med?

Fader altså, jeg vurderer nesten å bare kjøpe noe dritt for en 100 lapp hver, for de trenger ingenting, og det blir fullt under juletreet uansett. Er det slemt?

Skrevet

Takk for svar alle sammen:) jeg var forberedt på en haug med "bortskjemte" unger svar.

Problemet er at de har absolutt alt! De har skiutstyr, skøyter, akebrett... De har fullt med lego (arvet fra jeg var liten) og bokhylla er stappet, det samme med spill (arvet fra familie).

Klær er jo kjekt, men de har skapene fulle selvom jentene ville blitt glade for nye kjoler.

Lekerommet er forsåvidt ikke fullt, men jeg har enkle barn som foretrekker uteaktiviteter, så de trenger liksom ikke mer "tulle"-leker som dukker og andre ting. Dessuten er vi en familie som prøver å minske forbruket og bruk-og-kast.

Sengetøy har de nok av (arvet), men håndklær er en god idé. Ulltøy kjøpte jeg på salg i sommer, så de har nok til to sesonger til.

Fader altså, jeg vurderer nesten å bare kjøpe noe dritt for en 100 lapp hver, for de trenger ingenting, og det blir fullt under juletreet uansett. Er det slemt?

Jeg sier som mange over her: snakk med barna og spør hva de ønsker seg. Barn leker med så mye forskjellig. ikke alle liker det samme. Om de ikke vet helt hva de ønsker seg (slik som sønnen min) så ta dem med til en lekebutikk. De blir garantert inspirert ;)

Anonymous poster hash: 787f6...1b6

Skrevet

Spør hva de ønsker seg:) 

Hvor gamle er de forresten? 

Om du kjøper noe for en 100-lapp eller en 1000-lapp så tror jeg det er ett fett for ungen. De vet ikke hva det koster og er fornøyd med å få det de ønsker seg. 

Anonymous poster hash: 364b1...d23
Skrevet

Vi har aldri gitt julegave til ungene våre. De er mindre da, eldste er seks nå.

Men de får så mye av alle andre, at jeg føler at det bare er tåpelig om vi skal kjøpe kun for å kjøpe. Ungene blir totalt overveldet av alt uansett, og de husker ikke hvem som gir hva.

Anonymous poster hash: b6035...7b8

Skrevet

Sportsustyr er det vi kjøper ofte til vår som også "har alt".

Det er faktisk også enkelte ting hun ønsker seg og det har vi da "spart" til å ha til jule- og bursdagspresanger.

Anonymous poster hash: 3b26a...492
Skrevet

Kino, badeland, tur til langedrag, telt og soveposer, stormkjøkken og turutstyr.. Om dere har hytte ved vannet kan de få robåt, kajakk/kano, redningsvester. Om dere spør barna hva de ønsker seg, og de faktisk ikke ønsker seg noe, kan dere også droppe julegavene og heller gi dem de symbolske gavene fra nødhjelpsorganisasjonene (en geit, et års forbruk av vann, vaksiner, osv...).

Anonymous poster hash: a2b24...24a

Skrevet

Mine ( 8 og 4) pleier å få sykkel, ski, skøyter etc til jul og bursdager. Eldste ønsker seg også nye ting til rommet, musikk, bøker, spill, div håndarbeid, klær, sko, øredobber etc.

Anonymous poster hash: 80fe9...31f

Skrevet

Takk for mange gode innspill uten kommentarer om bortskjemte barn:)

Redningsvester var faktisk en god idé. De trenger nye alle, alle sammen. Får ikke brukt de før til sommeren, da. Men redningsvester sammen med kinobilletter og noe tull til en hundrelapp burde vel være greit?

Eller er det dumt å gi en gave de ikke får brukt før om et halvå år?

Som sagt; de får nok gaver ellers.

Skrevet

Noe til oppgradering av rommet. Ny kommode, veggspeil, gulvteppe, plakater, puff, lampe eller hva det nå måtte være. Ellers er slike gaver som blir brukt opp ofte lurt synes jeg. Hobbymaterialer f eks.

Skrevet

Hvis de er glade i Disney, så selger de juletrepynt hos www.disneystore.se

Veldig god service, har bare gode erfaringer.

Anonymous poster hash: 0f709...eb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...