Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Jeg eller far pusser tennene med elektrisk tannbørste om kvelden. Pusser selv etter frokost. Har begynt å innføre tannpuss etter skolen. Tennene er skitne og stygge. Gult belegg, svart tannstein. Hva kan årsaken være? Anonymous poster hash: 48a9c...47c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Hvor gammelt er barnet? Gjelder det tenner i front eller bak? Melketenner eller permanente tenner? Anonymous poster hash: 9d8fc...351
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 10 år. Foran og bak, fra på fremsiden av fortennene til innsiden av jekslene. Anonymous poster hash: 48a9c...47c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 Gå til tannpleier og få det renset opp i. Tannpleier kan også gi gode råd om munnhygiene Anonymous poster hash: 51c23...658
Hannepålandet Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Ikke unormalt at unger får litt svarte tenner. Men ville undersøkt om det er såkalt barnebelegg eller dårlig hygiene. Må pusses bort av tannpleier eller tannlege.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Jeg tenkte først at det kunne være barnebelegg, men siden hun er 10 år er det vel neppe det. Jeg ville fått en time hos tannpleier, de kan se på tennene og se hva evt. årsaken kan være og gi råd til hvordan dere skal behandle det. Våre barn har barnebelegg, og vi går innimellom til tannpleier for å få fjernet det verste. Anonymous poster hash: de6d8...49f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 Noen har barnebelegg selv om de kun har permanente tenner, men jeg har ikke støtt på mange. Er du sikker på at dere pusser korrekt med den elektriske tannbørsten? Det finnes flere typer og alle har sin egen pusseteknikk. Som de andre foreslår: Bestill time til tannpleier så får dere renset opp + veiledning. Og prøv litt med manuell børste. Det er ikke sikkert det blir noe bedre pga tykt belegg (må fjernes hos tannpleier), men det er forsøket verdt Ps. Om barnet fortsatt har melketenner kan de permanente tennene se gule og misfargede ut sammenlignet med melketennene. Dette fordi de permanente er mye tykkere og sterkere - enkelt forklart Anonymous poster hash: 9d8fc...351
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 Takker for svar. Ringer inn ofte, for rens av tannpleier. Sier vi ikke pusser bra nok, viser litt, men vi greier det tydeligvis ikke. Har yngre og eldre barn, uten dette problemet. En tannlege snakket om spisevaner og kosthold, hyppighet av drikke og spising. Vet ikke hvordan vi skal takle dette, bortsett fra tannpuss, fluor, og hyppige turer til tannklinikken. Tenker det er litt lettvint, jeg tenker det er noe mer, enn bare at vi ikke pusser godt nok. For vi pusser, gjevnt og trutt, og ingen av de andre ungene har eller har hatt de samme problemene. Fortvilende. Anonymous poster hash: 48a9c...47c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2016 #9 Skrevet 16. september 2016 Jeg er ikke tannlege, men har opplevd ett barn (5 år) i barnehagen der jeg jobber, som slet mye med tennene. Barnet hadde refluks og det gjorde at tennene badet i syre om natten. H*n ble operert for det. Aner ikke noe om det, men bare tenkte det kunne være greit å nevne. Anonymous poster hash: e4cb7...c39
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 Takk for svar. Skal tilbake til tannlegen/tannpleieren, var nå i vår sist. Varierer hvem som har tid når vi ringer. Kom på at tannpleieren sa vi hadde tilstrekkelig godt renhold for flere år tilbake. Det har ikke alltid vært sånn. Og søsken har ikke tilsvarende problemer. Samtidig som det sikkert høres ut dom jeg ikke vil ta ansvar, så er det jo slik at jeg ser på det som min feil, og helt klart at det er vi som må sørge for ag det ikke får utvikle seg hull. Siste beskjed fra tannpleieren er jo dårlig renhold! Skal Google refluks 👍 Anonymous poster hash: 48a9c...47c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå